رگولاتوری با دقت و نکته‌بینی پروانه بدهد، کمک مالی برای کاهش ریسک شرکتهای فناور در تجاری سازی، راه اندازی فن بازار در 8 استان، روز فناوری روسیه و هند در نمایشگاه نوآوری ایران، برنامه های جبران افت درآمد مکالمات، شارژ بی سیم ایمپلنت های پزشکی و... مهمترین عناوین فناوری اطلاعات امروز بود.

به گزارش خبرنگار دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ هر روز شاهد توليد حجم گسترده‌ای از اخبار و گزارشات فناوری اطلاعات در خبرگزاری‌ها و پايگاه‌های خبری هستيم كه رصد تمام اين اخبار برای مخاطبان در گرو صرف وقت بالایی است و البته از حوصله آنها نيز خارج؛ برای تسهيل در مرور اين اخبار، تلاش داريم گزيده‌ای از اخبار فناوری اطلاعات را هر شب در قالب یک بسته خبری در اختيار مخاطبان قرار دهيم.





رگولاتوری با دقت و نکته‌بینی پروانه بدهد
خبرگزاری تسنیم/ محمود واعظی در جلسه تشریح برنامه‌های سال 93 سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی گفت: اهداف نظام در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با عملکرد قوی و مثبت رگولاتوری در حوزه صدور پروانه و نظارت و اعمال مقررات محقق می‌شود.

وی افزود: جایگاه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی در داخل و خارج از وزارت ارتباطات بسیار اهمیت دارد. ما در بخشی کار می‌کنیم که تحولات آن در دنیا بسیار سریع است و این سازمان باید بتواند علاوه بر شناخت این تحولات، مقررات و سیاستهای حاکم بر آن در نهادهای بین‎‌المللی و کشورهای مختلف را به خوبی شناسائی و درک کرده و پس از بومی‌سازی در کشور اجرا کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات صدور پروانه فعالیت در حوزه ICT را یکی از وظایف محوری رگولاتوری عنوان کرده و افزود: نوع، محتوا و زمان‌بندی صدور پروانه فعالیت در این حوزه بسیار مهم است و چنانچه متناسب با زمان صادر شود تاثیرگذاری لازم را خواهد داشت.



وی اظهار کرد: رگولاتوری باید با دقت و نکته‌بینی، رصدکردن نیازها و مطالبات جامعه از یکسو و در نظر گرفتن  ظرفیت‌های ارائه‌دهندگان خدمات در بخش خصوصی و تقویت آنان از سوی دیگر، در حوزه صدور پروانه اقدام کند.

واعظی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اهمیت نظارت بر حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: نظارت قوی بر امور حوزه ICT نیازمند استفاده از ابزارهای مختلف و تعامل مثبت و سازنده با دارندگان پروانه است و نتیجه این تعامل باید ارتقای کیفیت خدمات‌رسانی به مردم باشد.

وی همچنین به اهمیت کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به عنوان نهاد مقررات‌گذار حوزه ICT اشاره کرد و گفت: این کمیسیون نقش تاثیرگذاری در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات دارد و انجام کار محتوائی کیفی در آن باید مورد توجه جدی باشد.


کمک مالی برای کاهش ریسک شرکتهای فناور در تجاری سازی/ راه اندازی فن بازار در 8 استان
خبرگزاری مهر/ سومین نمایشگاه بین المللی فناوری و نوآوری INOTEX2014 دوم تا چهارم خردادماه جاری در محل نمایشگاه بین المللی تهران توسط معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و پارک فناوری پردیس برگزار می شود.

مهدی صفاری نیا - رئیس پارک فناوری پردیس امروز چهارشنبه در نشست خبری به تشریح اهداف برگزاری این نمایشگاه 3 روزه پرداخت و گسترش همکاریهای بین الملل در حوزه علم و فناوری را مهمترین دلیل برگزاری چنین رویدادهایی اعلام کرد.

وی با بیان اینکه مطالعه کشورهای جهان از توسعه همکاریهای بین المللی در حوزه علم و فناوری حکایت دارد گفت: به دلیل ظرفیت بالای این بخش و سرعت توسعه تکنولوژی، کشورها به تنهایی نمی توانند در زمینه توسعه علم و فناوری موفق باشند و براین اساس استفاده از ظرفیت سایر کشورها در این بخش احساس می شود. از این رو برگزاری نمایشگاههایی از قبیل نمایشگاه فناوری و نوآوری می تواند زمینه ساز رسیدن به این هدف باشد.

رئیس پارک فناوری پردیس با اشاره به تغییر نام این رویداد به نمایشگاه بین المللی فناوری و نوآوری اضافه کرد: آشنایی شرکتهای خارجی با آخرین دستاوردهای محققان ایرانی و توسعه همکاریهای فناوری با شرکتهای خارجی و در نهایت کمک به انتقال تکنولوژی های مورد نیاز کشور از جمله اهداف برپایی این نمایشگاه است.



صفاری نیا با بیان اینکه در سال اول برپایی این نمایشگاه 60 شرکت خارجی از روسیه حضور داشتند و در سال 91 این آمار به 75 شرکت از روسیه، اوکراین و بلاروس افزایش یافت خاطرنشان کرد: امسال بزرگترین رویداد علم و فناوری کشور با حضور 120 شرکت فناور از 8 کشور جهان و حدود 60 شرکت ایرانی برگزار می شود.

وی تفاوت این نمایشگاه را نسبت به سالهای گذشته، مزیتهای حمایتی آن عنوان کرد و افزود: در این نمایشگاه چنانچه از سوی شرکتهای داخلی برای توسعه همکاریهای بین المللی با شرکتهای خارجی قرارداد منعقد شود معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری بخشی از منابع مورد نیاز این قرارداد را تامین می کند. این تسهیلات با هدف کاهش ریسک شرکتهای فناور در تجاری سازی محصولاتشان، ارائه خواهد شد. در همین حال براساس تسهیلات در دست انجام، چنانچه همکاری مشترک شرکتهای ایرانی حاضر در نمایشگاه منجر به صادرات موفق در این حوزه شود مشوق های صادراتی برای شرکت ها در نظر گرفته خواهد شد.

رئیس پارک فناوری پردیس با بیان اینکه قراردادهای منعقد شده در فن بازار ملی کنترل می شود، اضافه کرد: براساس فرمت قراردادها، برای انتقال تکنولوژی تا سقف 70 درصد مبلغ قرارداد و برای صادرات تا 5 درصد مبلغ قرارداد مورد حمایت معاونت علمی در قالب تسهیلات کم بهره و نیز وام بلاعوض قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: در این نمایشگاه هدف شناسایی و حمایت از تجاری سازی محصولات فناوری است و حمایت از تولید محصول مربوط به این نمایشگاه نیست؛ براین اساس حضور شرکتهایی در این نمایشگاه مورد تایید قرار گرفته که دارای محصول تائید شده و در مرحله تجاری سازی قرار گرفته باشد.

صفاری نیا از افزایش فن بازار تا پایان سال در 8 استان کشور خبر داد و گفت: با راه اندازی فن بازار در 8 استان، شمار فن بازارها به 19 استان افزایش می یابد.


روز فناوری روسیه و هند در نمایشگاه نوآوری ایران
خبرگزاری مهر/ امین رضا خالقیان در نشست خبری، به تشریح جزئیات برگزاری سومین نمایشگاه بین المللی فناوری و نوآوری ایران پرداخت و گفت: در این نمایشگاه که از دوم تا چهارم خردادماه در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران برگزار می شود 32 شرکت و مرکز پژوهشی از کشور روسیه، 18 شرکت از کشور هند، 2 شرکت از کره جنوبی حضور خواهند داشت؛ همچنین شرکتهایی از کشورهای اتریش، انگلستان، آلمان، چین و ترکیه از جمله حاضران در این رویداد خواهند بود.

وی با بیان اینکه 60 شرکت دانش بنیان ایرانی که دارای توانمندی فنی بالا در این حوزه هستند نیز از دیگر حاضران در این نمایشگاه خواهند بود اضافه کرد: با رایزنی های انجام شده، هیات های تخصصی از کشورهای روسیه، هند، عمان، اتیوپی و چند گروه خارجی از این نمایشگاه بازدید می کنند.



خالقیان با بیان اینکه در مراسم افتتاح نمایشگاه بین المللی فناوری و نوآوری، سفرای هند و روسیه نیز حضور خواهند داشت و سخنرانی می کنند ادامه داد: روز دوم این نمایشگاه با نام "روز فناوری روسیه" نامگذاری شده که در این روز 10 فناوری برگزیده شرکتهای روسی معرفی خواهد شد؛ در همین حال روز سوم این نمایشگاه نیز "روز فناوری هند" نام گرفته که در این روز هم 10 فناوری برگزیده شرکتهای این کشور اعلام می شوند.

به گفته مدیر ارتباطات و بین الملل پارک فناوری پردیس، از سوی سازمان توسعه تجارت ایران در روز دوم نمایشگاه جشنواره انتخاب برترین ایده های صادراتی دانش بنیان انجام می شود. همچنین برگزاری کارگاه آموزشی با عنوان ارزشگذاری و تجاری فناوری، توسط مرکز خدمات تخصصی پارک فناوری پردیس از دیگر برنامه های حاشیه ای این نمایشگاه خواهد بود.

وی از امضای قراردادهای نهایی انتقال فناوری و حمایت معاونت علمی در روز سوم این نمایشگاه خبر داد و گفت: پروفسور JUNG استاد حوزه نانوبیو دانشگاه YONSEI کره جنوبی - یکی از 100 دانشگاه برتر جهان- در دو کارگاه آموزشی سخنرانی خواهد کرد.

خالقیان در مورد محورهای تکنولوژیهای شرکتهای خارجی در این نمایشگاه گفت: 20 شرکت خارجی در حوزه طراحی و تحقیقات پیشرفته، 12 شرکت در حوزه ICT و 6 شرکت در حوزه تجهیزات پزشکی، 5 شرکت در حوزه نفت و گاز، 4 شرکت در حوزه بیوتکنولوژی دارویی و سایر شرکتها در حوزه نانو، مواد پیشرفته و تکنولوژیهای نوین در این نمایشگاه حاضر می شوند. شرکتهای ایرانی حاضر در این نمایشگاه نیز شرکتهایی هستند که سابقه صادرات محصولات دانش بنیان را دارند.


ارائه خدمات چندرسانه ای مخابرات تا سال 96/ برنامه های جبران افت درآمد مکالمات
خبرگزاری مهر/ عبدالعظیم قنبریان با بیان اینکه استراتژی مخابرات ایران در حوزه IT و شبکه به زودی نهایی می شود به آغاز به کار پروژه ملی IPNI و NOC اشاره کرد و گفت: ضرورت اجرای پروژه IPNI از آن جهت است که شرکت مخابرات ایران باید در سال 96 در حوزه شبکه به ارائه سرویس های چندرسانه ای بپردازد و به یک شرکت خلاق و چند بعدی تبدیل شود؛ همچنین این شرکت در بخش استراتژی های روز باید به ایجاد سرگرمی های اطلاعاتی برای کاربران خانگی، ارائه خدمات نوین برای کاربران تجاری و ارائه سرویس های IPTV، تبلیغات و ارزش افزوده دست یابد.

معاون شبکه شرکت مخابرات ایران، اهداف پروژه IPNI را ایجاد یک شبکه IP یکپارچه و به عنوان بستر اصلی برای تمامی سرویس های مبتنی بر IP در حوزه های ثابت و سیار با شرایط وجود شبکه بین استانی قدرتمند اعلام کرد و گفت: ایجاد تجهیزات جانبی کمکی و مدیریت ترافیک و تمرکز بر روی سرویسهای باند پهن ثابت و سیار برای این منظور ضروری است.



وی ضرورت اجرای پروژه NOC را تحقق هدف کلی استراتژیک برنامه تحول شرکت مخابرات ایران مبنی بر سازمان دهی مدیریت این شبکه برشمرد و گفت: با اجرای این پروژه، اهداف کمی برنامه تحول مبنی بر به حداقل رساندن افت درآمد مکالمات، کاهش ریزش مشتریان خط ثابت و کاهش هزینه عملیاتی شبکه، شناسایی و حل مشکلات در کوتاهترین زمان و مدیریت یکپارچه شبکه و تحلیل ترافیک آن محقق می شود.

قنبریان ارائه سرویس متمرکز با مدیریت یکپارچه شبکه ثابت و سیار را از جمله اهداف این طرح عنوان کرد و با اعلام اتمام پروژه OMC - سیستم مانیتورینگ یکپارچه- گفت: افزایش بهره وری، فراهم شدن پیش نیازهای لازم در شبکه تلفن ثابت برای اجرای پروژه NOC، استقرار سیستم مانیتورینگ متمرکز و منطقه ای در راستای اجرای مصوبه 119 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و بهبود قابلیت دسترسی به شبکه سوئیچ از جمله مزایای اجرای این پروژه است که ظرف 42 هفته به اتمام رسیده است.


نرم‌افزارهای آموزشی فناوری اطلاعات به کتابخانه دیجیتال اضافه می‌شود
خبرگزاری فارس/ مهدی وکیل‌پور از اضافه شدن نرم‌افزارهای آموزشی IT به کتابخانه دیجیتال تخصصی فناوری اطلاعات فرهنگسرای فناوری اطلاعات در آینده نزدیک خبر داد. رییس فرهنگ‌سرای فناوری اطلاعات افزود: هم‌اکنون کتابخانه دیجیتال فرهنگسرا با برخورداری از کتاب‌های تخصصی حوزه IT به دانشجویان و پژوهشگران ارائه خدمت می‌کند و در آینده نزدیک ارائه نرم‌افزارهای آموزشی تخصصی IT نیز در دستور کار قرار دارد.



وی یادآور شد: در زمینه تجهیز کتابخانه دیجیتال با مشکل کپی‌رایت کتاب‌های فارسی مواجه هستیم و نمی‌توانیم کتاب‌های فارسی IT را در کتابخانه اضافه کنیم. وکیل‌پور ادامه داد: اما در بخش نرم‌افزارهای آموزشی برای این مشکل راه‌حلی پیدا کردیم و می‌توانیم با دسترسی به یک منبع آزاد نرم‌افزارهای به روز مرتبط را از منابع خارجی دریافت و در استودیوی مجهز صوت و تصویری، به فارسی برگردان کنیم.

رییس فرهنگ‌سرای فناوری اطلاعات همچنین پرداختن به موضوعاتی از جمله جرایم سایبری، تازه‌های نشر IT، فعال کردن کانون‌های مردم محور با موضوع IT و تمرکز بر کاربردی کردن فناوری اطلاعات را از اهم برنامه‌های این فرهنگسرا عنوان کرد.


آغاز عصر جدیدی در پزشکی الکترونیک/ شارژ بی سیم ایمپلنت های پزشکی
خبرگزاری مهر/ شیوه ای که به طور بی سیم، برق را به وسایل کاشته شده در اعماق بدن می رساند می تواند آغازگر عصر جدیدی در پزشکی الکترونیک باشد. این فناوری می تواند نیاز به باتری های جاگیر و سیستم های شارژ نامطلوب را از بین ببرد؛ موانعی که استفاده گسترده از این ایمپلنت های پزشکی را محدود می کنند.

این سیستم، پس از تامین موفقیت آمیز انرژی یک ضربان ساز کوچک قلب در خرگوش ها، اکنون برای کارآزمایی های بالینی در انسان آماده می شود. محققان امیدوارند این سیستم به توسعه دستگاه های فوق کوچکی کمک کند که به جای داروها برای درمان بیماری ها و یا کنترل درد به کار گرفته خواهند شد.

این دستگاه که 'electroceuticals' خوانده می شود می تواند در درمان برخی از اختلالات از جمله آنهایی که بخش خاصی از مغز را تحت تاثیر قرار می دهند، موثرتر واقع شود. دانشمندان این سامانه جدید ضربان ساز را که کوچک تر از یک دانه برنج است ساخته اند؛ دستگاهی که بدون سیم و به سادگی با استفاده از یک دستگاه کوچک که به اندازه یک کارت اعتباری در بیرون بدن است، شارژ شود.



دکتر "آدا پون" مهندس برق دانشگاه استنفورد و مبدع این فناوری می گوید: نیاز داریم چنین وسایلی را در اندازه بسیار کوچک بسازیم تا بتوان آنها را به آسانی در اعماق بدن کاشت و شیوه های نوینی برای درمان بیماری ها و تسکین درد ارائه کرد.

این سیستم برق بی سیم متشکل از یک شیوه نوین برای کنترل امواج الکترومغناطیسی درون بدن است. دکتر پون یک منبع برق طراحی کرده است که نوع خاصی از امواج را تولید می کند که وقتی از هوا به پوست می رسد، از نظر خواص تغییر می کند. وقتی این امواج به پوست می رسد در بدن منتشر می شود امواج صدا در یک شیار ریل قطار. آزمایش ها نشان داده است این سیستم از نظر محدودیت های ایمنی برای قرار گرفتن انسان در معرض پرتوهای الکترومغناطیسی کاملا ایمن و بی خطر است.


پنکه هوشمند ژاپنی ها برای کاهش مصرف انرژی
خبرگزاری مهر/ کولر و پنکه امکان تحمل گرمای تابستان را آسان تر می کنند اما این وسایل، مصرف برق را افزایش داده و هزینه های خانوار را بالا می برد. در پنکه شرکت Iris Ohyama، یک حسگر فرو سرخ تعبیه شده است. وقتی فردی در دامنه تشخیص این حسگر باشد، پنکه روشن می شود و وقتی افراد اتاق را ترک کنند خاموش می شود.

این دستگاه "پنکه نوسانی حس کننده انسان"  مدل شماره LFDJ-301K نام دارد. این پنکه با قیمت 176 دلار به بازار های ژاپن عرضه شده است و اما هنوز برنامه ای برای صادرات این محصول به دیگر کشورها وجود ندارد. این شرکت مدعی است تا سال آوریل سال آینده بیش از 25هزار دستگاه ازاین پنکه به فروش خواهد رفت.



یک حسگر فروسرخ زیر پره های این پنکه قرار دارد و می تواند نشانه های گرمایی محیط اطراف خود را تشخیص دهد. وقتی یک انسان را شناسایی کند، پنکه روشن می شود. حساسیت این حسگر برای اطمینان از اینکه تشخیص درستی صورت گرفته در سه سطح مختلف تعیین شود.

این دستگاه همچنین می تواند چندین نفر را رهگیری کند و اگر بیش از یک نفر را تشخیص دهد به سوی تک تک آنها باد خنک گسیل می دارد. اگر به مدت یک دقیقه کسی را در اطرافش تشخیص ندهد خاموش شده و هوای خنکی تولید نمی کند. از این رو این دستگاه بویژه برای کشورهای گرم، نه تنها دستی و قابل حمل است بلکه می تواند مصرف انرژی را کاهش دهد.


انتهای پیام/








اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.