امور نظارت بودجه سرمایه‌ای معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور با انتشار گزارشی وضعیت نظارتی پروژه‌های عمرانی سال ۱۳۹۰ را اعلام و عنوان كرد كه در سال مذكور تعداد دو هزار و ۸۵۱ طرح عمرانی ملی، مشتمل بر ۶ هزار و ۶۴۲ پروژه با ۸/۴۳۳ هزار میلیارد ریال اعتبار در دست اجرا بود.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط‌عمومي معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور، متوسط تخصيص اعتبار از محل منابع عمومي براي طرح‌هاي عمراني ملي بالغ بر ۲/۷۰ درصد بود كه ۹/۹۵ درصد آن هزينه شد.

براساس اين گزارش، در سال ۱۳۹۰، حدود ۵/۵۹ درصد از اهداف يكساله پيش‌بيني شده دستگاه‌هاي اجرايي درخصوص طرح‌هاي ملي محقق شد.
 
گزارش مذكور حاكي است در سال فوق از ۴ هزار و ۹۶۸ پروژه ملي بازديد شده، وضعيت ۲۳ درصد خاتمه يافته، ۱/۷۱ درصد در دست اجرا، ۷/۲ درصد متوقف و ۲/۳ درصد شروع نشده گزارش شده است.
 
در زمينه ميزان پيشرفت فيزيكي پروژه‌هاي عمراني ملي بازديد شده در سال ۱۳۹۰ هم بايد گفت كه ۲۹ درصد از پروژه‌ها با وزن مالي ۳/۱۹ درصد، مطابق برنامه زماني تعيين شده پيشرفت كرده‌اند. ۵/۹ درصد پروژه‌ها با وزن مالي ۶/۱۵ درصد به طور متوسط ۶/۱۷ درصد از برنامه زماني جلو افتاده و ۵/۶۱ درصد باقي‌مانده كه از لحاظ مالي ۱/۶۵ درصد كل را تشكيل مي‌دهند، به طور ميانگين ۹/۱۹ درصد عقب‌تر از برنامه زماني بوده‌اند.
 
در گزارش مذكور از دلايل مهم تأخير پروژه‌هاي عمراني نسبت به برنامه زماني مي‌توان به مشكلات اعتباري، كمبود متخصص، نارسايي در پرداخت و ناتواني در جذب اعتبارات عنوان شده كه سهم مشكلات اعتباري با ۹/۶۲ درصد بيشتر از دلايل ديگر بوده است.
 
در اين گزارش همچنين آمده است كه در سال ۱۳۹۰، تعداد يك هزار و ۴۶۰ پروژه جديد به پروژه‌هاي عمراني ملي افزوده شد.
 
با دقت در اين گزارش همچنين مي‌توان دريافت كه در عمل از ۲ هزار و ۵۰۷ پروژه عمراني ملي بازديد شده، در عمل ۱۱۴۲ پروژه خاتمه پيدا كرده است.
 
در ميان استان‌ها نيز، آذربايجان‌شرقي، البرز و قزوين به ترتيب در طرح‌هاي ملي در استان بيشترين موفقيت را به دست آورده‌اند.

با توجه به همين گزارش، وزارتخانه‌هاي صنايع و معادن، جهادكشاورزي و ورزش و جوانان در زمينه عملكرد از ساير دستگاه‌ها پيشي گرفته‌اند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار