نماینده مردم تهران در صحن علنی گفت: طبق اصل 160 قانون اساسی وزیر دادگستری مسئولیت کلیه مسائل مربوط به روابط قوه قضاییه، مجریه و مقننه را برعهده دارد این رابطه بودن به این معنی نیست که صرفا طرحی را از قوه قضاییه بگیرند و به دولت ببرند و لایحه را به مجلس بیاورند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران علی مطهری نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در جلسه علنی امروز چهارشنبه طی تذکری براساس اصل 160 قانون اساسی و ماده 24 بند 11 آیین نامه داخلی مجلس گفت: ما از آمدن جناب آقای محسنی اژه‌ای و توضیحات وی استقبال می‌کنیم گر چه انتظار داریم که توضیحات جزیی‌تری بدهند.
 
وی افزود: اتفاقی که دیروز در مجلس افتاد و سوال وزیر تبدیل به سخنرانی شد، بدعت بود که با قانون اساسی و آیین نامه داخلی مجلس سازگار نبوده و باعث محدود شدن اختیارات نظارتی مجلس می‌شود.  
 
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: طبق اصل 160 قانون اساسی وزیر دادگستری مسئولیت تمامی مسائل مربوط به روابط قوه قضاییه، مجریه و مقننه را برعهده دارد این رابط بودن به این معنی نیست که صرفا طرحی را از قوه قضاییه بگیرند و به دولت ببرند و لایحه را به مجلس بیاورند، اگر این گونه باشد یک پیک موتوری نیزمی‌تواند این کار را انجام دهد و نیازی به وزیر دادگستری نیست، بلکه به این معنی است پاسخ را از قوه قضاییه بگیرند و در مجلس بیان کنند و وزیر دادگستری نیز باید پاسخگو باشد و ما امکان رای گیری در رابطه با سوال نیز با این بدعتی که انجام دادیم از بین بردیم.
 
مطهری تاکید کرد: امیدوارم این اقدام همین یک بار باشد و  ان شالله هیت‌رئیسه در آینده این کار را دوباره تکرار نکند .
 
در ادامه باهنر که در غیاب علی لاریجانی ریاست بخش پایانی جلسه را برعهده داشت گفت: ما متاسفانه الان دیگر قبول داریم که اصل 160 ظرفیت‌های دارد که متاسفانه از این  ظرفیت استفاده نشده من هم قبول دارم علت آن نیز این است که قانون پیرامون اصل 160 مشخص نکردیم، این را کمیسیون قضاییه توجه کنند که قانون اجرایی برای اصل 160 قانون اساسی بنویسیم و تصویب کنیم که مغایر با قانون اساسی نیز نباشد.
 
وی افزود: بنده نیز قبول دارم که اصل 160 قانون اساسی ظرفیت‌های زیادی دارد؛ وزیر دادگستری تنها وزیری است که اسم آن در قانون اساسی آمده اما در عملکرد جز بیکارترین وزرای کشور است؛ لذا باید از ظرفیت اصل 160 قانون اساسی استفاده کنیم.

انتهای پیام/
برچسب ها: صحن ، علنی ، مطهری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار