معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان زنجان ؛ برهوشیاری کشاورزان استان زنجان نسبت به مشاهده علائم بیماری زنگ زرد غلات در مزارع تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان ؛معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان با اشاره به بیماری زنگ غلات گفت : این بیماری یکی از بیماری‌های خطرناک و جدی در مزارع گندم زنگ زرد غلات است.

کرامتی افزود:زمانیکه شرایط آب و هوایی معتدل بر محیط حاکم بوده و رطوبت نسبی هوا بالا و دما نیز کاهش پیدا کند ؛شرایط برای گسترش این بیماری در مزارع گندم مهیا می‌شود و در صورت مهار نشدن به صورت قارچ طغیان می کند .

وی ادامه داد : از انجا که این بیماری اندام زاینده دارد به صورت جهشی بر روی برگهای گندم ایجاد و به تدریج ساقه و سنبل هارا فرا می گیرد .

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان تصریح کرد :بیماری زنگ غلات میزان فتوسنتز در برگ‌ها را کاهش می‌دهد و خسارت سنگینی به مزارع گندم وارد می کند و باعث افت 30 تا 40 درصدی محصول منجر می شود.

کرامتی یاد آور شد :در سال 73 بیماری زنگ غلات موجب از بین رفتن کل گندم کشت شده در آذربایجان شرقی و دشت مغان شد.

وی اضافه کرد: البته بیماری زنگ گندم در مراحل اولیه با یک سم پاشی ساده قابل کنترل است .

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان زنجان تاکید کرد: از کشاورزان در مناطق مختلف استان زنجان تقاضا می‌شود که به مزارع خود سرکشی کرده و در صورت مشاهده علائم بیماری زنگ زرد غلات، هرچه سریع‌تر نسبت به مبارزه با آن اقدام کنند.

کرامتی گفت: ایجرود و خدابنده مهمترین کشت گاه گندم در استان است که این بیماری در مزارع این شهرستانها مشاهده شده است.

وی با اشاره به اینکه بالا ترین رکورد تولید گندم در استان زنجان 430 هزار تن بوده است خاطر نشان کرد : اما کارشناسان امسال پیش بینی کردند در صورت رعایت مسائل داشت استان در تولید گندم رکورد جدیدی را به ثبت بر ساند./ب
برچسب ها: کشاورزان ، زنگ ، گندم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.