شهرت مازندران به محصولات کشاورزی آن است اما اطلاعات بانک اطلاعاتی انجمن صنایع همگن غذایی و دارویی استان نشان می دهد که کمتر از 20 درصد مواد اولیه واحد های صنایع غذایی در داخل استان تامین می شود و 80درصد دیگر خارج از استان تهيه مي شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری ، بر اساس اطلاعات بانک اطلاعاتی انجمن صنایع همگن غذایی و دارویی مازندران ،450 واحد صنایع غذایی در استان شناسایی شده است که 315واحد آن توسط سازمان صنعت و معدن و 135 واحد توسط جهاد کشاورزی مجوز فعالیت بهره برداری دارند.

از مجموعه 450 واحد صنایع غذایی شناسایی شده در مازندران حدود نیمی از این واحد ها برابر با 200واحد فعال هستند که البته تمامی آنان به طور میانگین کمتر از 50 درصد ظرفیت فعالیت دارند.

450 واحد شناسایی شده صنایع غذایی مازندران در 9 گروه لبنی، آرد، فرآورده های گوشتی ، روغن، بسته بندی، کنسرو غیر گوشتی ، فرآورده های آردی ، نوشیدنی و کشتارگاه طیور فعالیت دارند که کمتر از 20درصد مواد اولیه واحد های صنایع تبدیلی کشاورزی در داخل استان تامین می شود.

نیاز سالانه واحد های صنایع غذایی در گروه های مختلف در مازندران ، گندم 500هزار تن ، تخم مرغ 900تن ، گوشت قرمز 30 هزار تن ، ماهی کنسروی دو هزار تن ، نمک چهار هزار تن ، روغن 17هزار تن و شیر خشک چهار هزار تن است که از 50 تا 100 درصد مواد اولیه مورد نیاز واحد های صنایع غذایی خارج از استان تامین می شود.

البته نیاز سالانه واحد های صنایع غذایی مازندران به گوشت مرغ 105هزار تن است که صد درصد آن در داخل استان تامین می شود.

عمده ترین فعالیت کشت و کار در مازندران برنج کاری است که در سطح 240 هزار هکتار اراضی شالیزاری صورت می گیرد و لی هنوز برنج بعنوان یک ماده غذایی استراتژیک وارد چرخه صنایع نشده است.

سالانه بیش از 700 هزار تن شیر در کارخانه های لبنیاتی استان مازندران به عنوان مواد اولیه مصرف می شود که فقط 30 درصد آن در استان تامین می شود و مابقی با هزینه حمل چندین میلیاردی از دیگر استان های کشور وارد می شود.

ˈ اسماعیل خاتمی مقدمˈ رییس انجمن صنایع همگن غذایی و دارویی مازندران سه شنبه شب در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران در ساری گفت: از آنجاییکه 30 درصد هزینه سبد هر خانوار را مواد غذایی تشکیل می دهد حمایت دولت از مصرف کنندگان به عنوان دستگاه حاکمیتی ضروری است.

وی با بیان اینکه البته مواد غذایی یا همان امنیت غذایی و سلامت دو مقوله مهم جامعه هر کشور محسوب می شود ، ادامه داد: به همین دلیل حضور و حمایت همه جانبه دولت برای ارایه خدمات مطلوب در حوزه سلامت و تامین مواد غذایی از نظر کمیت و کیفیت مهم و غیر قابل انکار است.

رییس انجمن صنایع همگن غذایی و دارویی مازندران بر لزوم نظارت بر کیفیت مواد غذایی تاکید کرد و بیان داشت: به رغم پیشرفت علم ولی به دلیل ساختار معیوب اداری دولت ، مقوله نظارت بر امنیت غذایی به درستی انجام نمی شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون دولت نظارت را فقط معطوف به واحد های تولیدی کرده است ، ادامه داد: این اصل بر همه مشهود است که شاید بتوان از مواد اولیه محصول بد گرفت اما از مواد اولیه بد و بی کیفیت نمی توان محصول سالم و خوب و کیفی گرفت.

وی با بیان اینکه برای کنترل کیفیت ایجاد و تقویت بخش خصوصی و بالا بردن فرهنگ مصرف مواد غذایی مهم است، گفت: مشکل اصلی در کیفیت مواد اولیه و توزیع است و فقط در حوزه تولید نیست./ب

برچسب ها: تهیه ، مازندران ، صنایع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.