استاندار ایلام در همایش ایلام مهد کشاورزی باستان گفت: تپه علی کش شهرستان دهلران در جنوب استان ایلام یکی از مراکز مهم تمدنی و استقرار انسان بوده است.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ایلام؛ محمدرضا مروارید  در این همایش با قدردانی از حضور پروفسور ˈفرانک هولˈ باستان شناس نامدار امریکایی در این همایش  گفت: این محقق برجسته آمریکایی نزدیک به سه سال برای انجام کارهای پژوهشی و کاوش های باستان شناسی در شهرستان مرزی دهلران ساکن شد و در بررسی های خود استان ایلام و منطقه تاریخی تپه علی کش به عنوان نخستین محل کشت غلات در جهان معرفی کرد.
استاندار ایلام  با بیان اینکه  ایلام از قدیمی ترین مناطق جهان در زمینه شکل گیری تمدن بوده و آثار به جا مانده از مناطق تاریخی این موضوع را تایید می کند گفت: تمدن بشر در طول تاریخ بر پایه تولید محصولات کشاورزی شکل گرفته و بشر از ابتدای خلقت تاکنون در صدد استفاده از نعمت های الهی بوده و زراعت و تولید محصولات کشاورزی از اصلی ترین مشاغل برای رفع احتیاج های انسان ها به شمار رفته است.
وی یادآور شد: حیات بشر مملو از رموز ناشناخته ای است که هرچه تحقیق و کاوش در زمینه های مختلف انجام شود باز هم ناشناخته های بسیاری باقی می ماند.
مروارید گفت: بیشتر مناطق ایران در حوزه خشک و نیمه خشک قرار دارد اما ایلام با بارندگی 450 میلی متری در سال از استعداد و توانمندی بالایی برای تولید محصولات کشاورزی برخوردار است.
استاندار ایلام  با بیان اینکه 350 هزار هکتار زمین کشاورزی در استان وجود دارد که با اجرای طرح های توسعه ای می توان این مقدار را به 600 هزار هکتار افزایش داد گفت: در سفر نخست دولت تدبیر و امید به ایلام توسعه کشاورزی و حراست از منابع طبیعی در اولویت برنامه های دولت قرار گرفت و خوشبختانه اعتبارهای مناسبی نیز به این حوزه اختصاص یافت.
مروارید ادامه داد: 50 هزار هکتار از زمین های کشاورزی ایلام از منطقه سومار تا دهلران بر پایه طرح سامانه گرمسیری زیرکشت آبی محصولات کشاورزی قرار خواهد گرفت.
وی تاکید کرد: مهم ترین مشکل پیش روی بخش کشاورزی ایلام، استفاده نامناسب از منابع آبی است که امیدواریم با اجرای طرح سامانه گرمسیری و احداث سدهای مختلف از هدر رفتن آب های موجود در استان جلوگیری شود و تولید محصولات کشاورزی در منطقه افزایش یابد/س.
 
 
 
 
 
برچسب ها: تپه ، علی کش ، دهلران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.