مدت هاست که نخبگان، پژوهشگران و مخترعین در جای جای این دنیای پهناور، سعی در ساخت دست یارانی برای بشر هستند. این علم در کشور ما هم به جاهای بسیار خوبی رسیده تا جایی که هر ساله نمونه های مختلفی توسط جوانان این سرزمین ساخته می شود. اما ربات های قصه امروز ما کمی متفاوت ترند.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات؛ روز گذشته مجتبی حیدری را دیدم که به همراه دوستانش یک اختراع جالب کرده بودند، مجتبی دانشجوی برق الکترونیک دانشگاه شهید بهشتی و محمود علیپور دانشجوی برق قدرت همان دانشگاه به همراه دو دوست دیگرشان دست به ساخت ربات هایی زدند که پیام صلح و دوستی را از طریق نت های موسیقی به گوش جهانیان می رسانند.



خیلی جالب بود، چون برای رونمایی از شگفتی آن ها رفته بودم اما ساعاتی را به شنیدن سخنان اساتید محترم دانشگاه نشستم. اما وقتی نوبت به تیم مجتبی رسید حرف هایشان نا تمام ماند چراکه وقت پذیرایی بود.



این چهار نفر طی 3 سال اخیر دست به طراحی و ساخت ربات ‌های تاریست، گیتاریست و پیانیست، به صورت تمام هوشمند و با قابلیت خواندن انواع نت‌ها و نواختن انواع قطعات پیچیده موسیقی زدند.



این ربات‌ها دارای دست‌ های کاملا متحرک و دقیق با قابلیت نواختن انواع قطعات پیچیده موسیقی در سبک‌های مختلف، به صورت تک نوازی و گروه نوازی می‌باشند. جالبه که بدانید قابلیت هایی که گفتیم برای اولین بار در این ربات‌ها تعبیه شده و این اختراع برای اولین بار در سطح دنیا صورت گرفته است.


مجتبی می گفت: ما تفکر صلح طلب و ضد خشونت داریم، تفکر اصلی ساختن این ربات های هوشمند این است که از تکنولوژی، استفاده ای صلح آمیز کنیم و اصطلاحا از آهن، صدائی تولید کنیم که یکی از بزرگترین ساخته های بشر برای رسیدن به آرامش است.
راست می گفت ، چون این ربات ها 2 قطعه نواختند که هر دو از آثار دوست داشتنی اساتید موسیقی کشورمان بودند. آن ها طوری می نواختند که انگار یک گروه موسیقی کار بلد روی سن اجرای زنده داشتند.
مجتبی آن ها را به من معرفی کرد: اولین ربات تاریست بود. این هنرمند برای اولین بار در دنیا ساخته شده است و پیچیدگی های بسیار دارد. به دلیل عدم وجود الگوی خاص در پرده بندی ساز های ایرانی ( فاصله های متفاوت و ربع پرده ها)، نواختن نت های مورد نظر به مراتب دشوارتر است.


همچنین ربات های پیانیست و گیتاریست نیز مانند تاریست دارای قابلیت هایی چون حرکت هر دو دست (دقیقا مثل انسان)می باشند تا تمام نت های روی ساز را پوشش داده و توانایی نواختن انواع گام ها و گوشه های جهانی و ایرانی و تلفیقی را دارا باشند.



مجتبی حیدری ادامه داد: متاسفانه در سال های اخیر به دلیل جو سنگین ایجاد شده توسط رسانه های بیگانه، دیدگاه بدی درباره ایرانی ها در جهان ایجاد شده است که قابل انکار نیست و با توجه به این که همواره تکنولوژی روز در سیستم های نظامی استفاده می شود ما به فکر ساخت ماشینی افتادیم که به جای گلوله سربی و نفرت نت موسیقی و عشق شلیک کند!
در واقع تفکر اصلی ساخت این ربات ها حرکتی در راستای ایجاد صلح و دوستی در جهان است. باید یادمان باشد که ما ایرانی ها همواره به فرهنگ دوستی و هنر دوستی خود تاکید کرده و سخنان معروفی نیز در این باره داریم مانند هنر نزد ایرانیان است و بس ...!


مجتبی حیدری خبر دیگری هم داشت: وی گفت پس از پایان کار این ربات ها به همراه بچه های گروه که همه نوازنده های حرفه ای هستند قرار است اولین گروه موسیقی انسان و ربات به سه زبان پارسی، انگلیسی و عربی تشکیل شود. در حال حاضر مشغول ساخت تصنیف هایی با این مضمون و ضبط اولین البوم موسیقی تلفیقی انسان و ربات می باشیم که در صورت تایید وزارت محترم فرهنگ و ارشاد تا ماه های آینده منتشر خواهد شد.
جالبه که بدانید این گروه در فروردین ماه امسال از طرف فدراسیون جهانی اختراعات (WIPO) به همایش بین المللی اختراعات و از سوی چند دانشگاه دیگر از کشور آمریکا، دعوت شدند ولی با توجه به تاکید گروه مبنی بر رونمایی این ربات‌ها در داخل کشور از شرکت در این همایش صرف نظر کردند و برای اولین بار در بیست و دومین همایش ملی برق ایران در دانشگاه شهید بهشتی و باحضور اساتید ایرانی و خارجی این رونمائی انجام شد. اما حیف که مجالی برای معرفی کامل این اختراع نبود.

گزارش از: حسین عالیان
برچسب ها: دریچه ، ربات ، نوازنده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
مسعود
۰۰:۲۴ ۱۸ آبان ۱۳۹۳
ایول ،حال کردم خداوکیلی، خودمونیم ایرانم داره پیشرفت می کنه ها! زنده باد ایران زنده باد ایرانیییی!
Iran (Islamic Republic of)
حمیده
۱۱:۳۶ ۰۱ خرداد ۱۳۹۳
واقعا عالیه. امیدوارم از طرف مسئولین حمایت بشن.تا شاهد نوآوری های بیشتری از طرف این گروه باشیم.اگه فیلمشو بذارین ممنون می شم.
Canada
مژده
۰۰:۴۵ ۰۱ خرداد ۱۳۹۳
من شهید بهشتی درس میخونم و تو همایش حضور داشتم - واقعا ساز زدن این روباتا باور نکردنی بود - در ضمن اسم این گروه روبوتار هست که طبق چیزی که خودشون تو همایش گفتن قراره فیلماشونو به زودی تو شبکه های اجتماعی اپلود کنن.
United States of America
ناشناس
۲۲:۳۸ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
ای کاش فیلمشو بزارید . باید خیلی جالب باشه
Iran (Islamic Republic of)
صادق
۲۱:۵۵ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
خیلی برام جالب بود یه رباط گیتار بزنه اگه امکان داره فیلمشو بزارید ممنونم
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۲۱:۵۵ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
حقیقت اینکه امکان تصویر برداری نبود . اما سعی می کنیم در برنامه دریچه حتما آن ها را معرفی کنیم
آخرین اخبار