برگزاری هفتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، درگذشت ناصر حجازی، ورود ایتالیا به عرصه جنگ جهانی اول، مرگ شاه اسماعیل صفوی و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 2 خرداد 1393 خورشیدی برابر با 23 رجب 1435 هجری و 23 می 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

انتخابات هفتمین دوره ریاست جمهوری و انتخاب "سید محمد خاتمی" (1376 ش)
هفتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در دوم خرداد سال 1376 در حالی برگزار گردید که به عنوان یک رویداد سیاسی و اجتماعی، نه تنها در داخل کشور، بلکه در سطح بین‌الملل نیز مورد توجه قرار گرفته، به صورت‌های متفاوتی مورد تفسیر واقع شد. علت عمده توجه جهانی به این انتخابات، در واقع، غیرمنتظره بودن حضور گسترده مردم و نتایج آن بود.

در این دوره، حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی با به دست آوردن رأی بیست میلیونی از میان نزدیک به سی میلیون رأی مأخوذه، به عنوان پنجمین رییس جمهوری اسلامی ایران برگزیده شد و رویداد مهمی در سطح کشور و جهان به وقوع پیوست. برای توجیه این رویداد تاریخی، نظریه‌های مختلفی ارائه شده است که در کل، نشان از حضور گسترده مردم در انتخابات داشت که با لبیک به دعوت ولی فقیه در صحنه انتخابات شرکت کرده‌اند. ملت قهرمان ایران، در این انتخابات در حقیقت، پیش از رأی دادن به نامزد مورد نظر خود، رأی چندباره خود را به نظام جمهوری اسلامی، در داخل صندوق‌های رأی ریختند.

اعتراض مسلمانان جهان به هتک حرمت رژیم بعث عراق به عتبات عالیات (1370 ش)
پس از آن که مردم مسلمان عراق از جنایات بی‌اندازه رژیم حاکم بر عراق به ستوه آمده و دست به قیام فراگیر زدند، به دستور صدام حسین، دیکتاتور وقت عراق، علاوه بر کشتار وسیع و بی‌رحمانه مردم، اماکن مقدسه و عتبات عالیات در این کشور مورد هتک حرمت قرار گرفتند. این عمل رژیم بعث، احساسات مسلمانان و به ویژه شیعیان جهان را برانگیخت و طی راهپیمایی‌های متعدد اعتراض‌آمیز، آن را به شدت محکوم کردند. این بی‌حرمتی در حالی صورت گرفت که مردم عراق تا پیروزی فاصله چندانی نداشتند. در این زمان، آمریکا و متحدانش به کمک صدام شتافته و برای کشتار و سرکوب مردم، انواع کمک‌ها را در اختیار رژیم بعث قرار دادند. با پناه گرفتن مردم در حرم ائمه معصومین، این اماکن شریف توسط ارتش بعث مورد هجوم قرار گرفت و دشمن با احساس غرور دروغین، ژست پیروزی گرفت. در ایران به این مناسبت، از طرف رهبر معظم انقلاب اسلامی، دوم خرداد 1370، عزای عمومی اعلام گردید. بعد از سرنگونی رژیم بعث در فروردین 1382، گورهای جمعی فراوانی از مردم عراق که به دست صدامیان به شهادت رسیده بودند، کشف شد و ابعاد جنایات صدام در این واقعه بیش از پیش آشکار گشت.

پرویز راجی سفیر ایران در لندن طی نامه به سردبیر روزنامه تایمز لندن متذکر شد: (1357 ش)
به دنبال انتشار مقالات متعددی در روزنامه تایمز لندن در مورد اوضاع آشفته و درهم ایران پرویز راجی سفیر ایران در لندن طی نامه به سردبیر روزنامه متذکر شد: دولت ایران با سرسختی کامل در مقابل خشونت ایستادگی می‌کند و قانون را به اجرا می‌گذارد و همزمان با آن به سیاست دادن آزادی‌های بیشتر سیاسی ادامه می‌دهد.

رحلت عالم بزرگ "سیدحسین کوه کمره ای" (1299 ق)
عالم بزرگ آیت‌اللَّه سید حسین کوه کمرهای از بزرگان علمای شیعه است که نَسَب شریفش با 24 واسطه به امام حسین (ع) می‌رسید. وی پس از فراگیری مقدمات راهی نجف اشرف گردید و سال‌ها در عتبات عالیات از محضر شیخ کاشف الغطاء، شیخ محمدحسن صاحب جواهر و شیخ انصاری بهره‌مند گردید. آیت‌اللَّه کوه کمرهای در فقه و اصول استاد بود و پس از مرحوم شیخ انصاری از زعمای حوزه‌ی عراق به شمار می‌رفت و قسمتی از بلاد جهان تشیع از ایشان تقلید می‌کردند. گویند بیش از 800 نفر از فُضلای بزرگ در محضر درس او حضور می‌یافتند. حضرات آیات میرزا موسی تبریزی و شیخ حسن مامقانی از جمله شاگردان این فقیه فرزانه بودند. آیت اللَّه کوه کمرهای هم‌چنین رساله‌هایی در باب عبادات، فروع دین و احکام حلال و حرام به رشته‌ی تحریر در آورده است. وفات این عالم ربانی در نجف اشرف واقع شد و در مقبره‌ای که به نام خودش و در مقابل مقبره‌ی استادش، محمدحسن نجفی صاحب جواهر، قرارداشت به خاک سپرده شد.

مرگ "آگوستین کوشی" ریاضی‌دان معروف فرانسوی (1857 م)
آگوستین لویی بارون کوشی، ریاضی‌دان فرانسوی در 21 اوت 1789 م در شهر پاریس فرانسه به دنیا آمد. در 18 سالگی از مدرسه پلی‌تکنیک با کسب رتبه ممتاز فارغ التحصیل شد. وی تحقیقات موثری در همه رشته‌های ریاضی از جمله تئوری توابع، حساب‌های دیفرانسیل و اَنتِگرال و علم تحلیل ریاضی انجام داد. هم‌چنین ریاضیات جدید به علت دو ابداع مهم کوشی که هر یک از آن‌ها، خط سیر ریاضیات قرن نوزدهم را عوض کردند، مرهون تلاش‌های اوست. این دو ابداع شامل معمول ساختن دقت لازم در تعاریف و استدلال‌های آنالیز ریاضی و نیز ایجاد واقعی آنالیز ترکیبی بر مبانی محکم می‌باشند. وی هم‌چنین تئوری توابع یک متغیر موهومی را بنا نهاد و همین تئوری است که امروزه، بزرگ‌ترین عنوان افتخار او محسوب می‌شود. او کسی بود که موفق شد اکتشافات گائوس را دو مرتبه کشف نماید. روش فکری کوشی در اکتشاف بدایع، بی‌نظیر بود و تأثیر قوی و واقعی او در ریاضیات تا سالیان دراز باقی خواهد ماند. آگوستین کوشی سرانجام در 23 مه 1857 م در شصت و هشت سالگی بر اثر بیماری درگذشت.

درگذشت ناصر حجازی (1390-1328)
ناصر حجازی در سال 1328 در تهران به دنیا آمد وی دروازه بان سابق تیم‌های استقلال (تاج) و تیم ملی ایران بوده است که بعد از دوران بازیگری به مربیگری روی آورد. ناصر حجازی با تیم تاج سابق در سال‌های 1345 و 1350 قهرمان تهران و در سال 1353 قهرمان لیگ دوم تخت جمشید شد. حجازی زمانی که با تیم ملی به فرانسه رفت (پیش از جام جهانی 1978 آرژانتین) با پیشنهاد تیم پاریسن ژرمن فرانسه مواجه شد. وی بعد از حضور در جام جهانی در سال 1356 از طرف باشگاه منچستر یونایتد پیشنهادی دریافت کرد و یک ماه با این تیم تمرین کرد و 5 بازی نیز در تیم ذخیره‌های منچستر انجام داد. در 17 سالگی توسط رایکوف به تیم ملی جوانان دعوت شد.

حجازی در سال 1348 و از 19 سالگی دروازه بان اول تیم ملی فوتبال ایران شد حجازی تا سال 1359 دروازه بان اول ایران بود اما بعد از آن به خاطر قانون 29 ساله‌ها که حضور در دروازه را برای بازیکنانی که بیش از 29 سال دارند منع می‌کرد، در اوج دوران ورزشی از تیم ملی کنار گذاشته شد. ناصر حجازی در سال 1365 فوتبال را در 36 سالگی کنار گذاشت. در سال 1378 کنفدراسیون فوتبال آسیا وی را به عنوان دومین دروازه‌بان برتر قرن بیستمِ این قاره انتخاب کرد. در سال 1388 ناصر حجازی به علت بیماری در بیمارستان کسری تهران بستری شد. و سرانجام در 2 خرداد سال 1390 دار فانی را وداع گفت.

تولد "ژولیوس اوْپرت" خاورشناس معروف آلمانی (1825 م)
ژولْیوس اُوپِرْتْ، بنیان‌گذار علم آسورشناسی، در نهم ژوئیه 1825 م در هامبورگ آلمان به دنیا آمد. مطالعه و ترجمه کتیبه‌های میخی زمان داریوش هخامنشی که به سه زبان فرس هخامنشی، آشوری یا سامی و تورانی بود، از دیگر فعالیت‌های اوپرت به شمار می‌رود. از این رو، کرسی استادی آسورشناسی در فرانسه را برعهده گرفت و با تلاش‌های وسیع وی در این رشته، به عنوان جامع علوم و بنیان‌گذار آسورشناسی در جهان معرفی شد. در کنار تدریس، مطالعات حضوری در کاوش‌های باستان‌شناسی به اوپرت امکان داد تا بتواند نقشه شهر بابل قدیم در بین‌النّهرین را برطبق اصول فنی و علمی رسم کند. هرچند در این میان، کتابخانه بزرگی حاوی لوحه‌هایی به خط میخی کشف شد که سر از موزه‌های اروپا و به ویژه انگلستان درآورد. پروفسور اوپرت بالغ بر هشتاد اثر از خود به یادگار گذاشت که در موضوع آسورشناسی، کتیبه و نیز زبان‌های باستانی، تاریخ نگاری و نژادشناسی بوده است. وی در سال 1881 م مجله آسورشناسی را در پاریس تأسیس کرد و مقالات تتبُّعی قابل ملاحظه‌ای در آن نگاشت که مورد توجه و استفاده اهل علم در اروپا و امریکا قرار گرفت. پروفسور ژولیوس اوپرت سرانجام در 21 اوت 1905 م در هشتاد سالگی در پاریس درگذشت.

درگذشت "عمر تِلْمِسانی" یکی از رهبران جنبش اخوان المسلمین مصر (1986 م)
عُمر تِلْمِسانی یکی از رهبران جنبش اخوان المسلمین مصر، در سال 1904 م در منطقه تِلمِسان الجزایر به دنیا آمد. وی در سال 1924 م در رشته حقوق فارغ التحصیل شد و در سال 1928 م و به دنبال تأسیس جنبش اخوان المسلمین مصر به عضویت آن درآمد. او که دو سال از حسن البنّاء رهبر این جنبش بزرگ‌تر بود، به عنوان یکی از کادرهای قدیمی این حرکت به شمار می‌رفت. تلمسانی در سال 1954 م بعد از سوء قصد نافرجام یکی از اعضای اخوان المسلمین به جان جمال عبدالناصر رئیس جمهور مصر دستگیر شد و تا 1971 م به مدت 17 سال در زندان به سر برد. با این حال، تلمسانی در زمان ریاستش بر سازمان اخوان المسلمین، خط مشی اعتدالی و میانه‌رویی را اعمال می‌کرد و از درگیری مستقیم با رژیم مصر اجتناب می‌ورزید. وی بار دیگر در سپتامبر 1981 م توسط انور سادات رئیس جمهور وقت رژیم مصر دستگیر شد و تا زمان ترور سادات در زندان ماند تا اینکه به دستور حسنی مبارک از زندان آزاد گردید. عمر تلمسانی سرانجام به علت ابتلا به بیماری کبد و کلیه در بیست و سه مه 1986 م در هشتاد و دو سالگی درگذشت.

ورود ایتالیا به عرصه جنگ جهانی اول (1915 م)
مهم‌ترین تحول سیاسی در اروپا در نیمه اول سال 1915 م، ورود ایتالیا به جنگ جهانی اول بود. ایتالیا در 23 مه 1915 م، بدون دلیل موجه و فقط به امید بهره‌برداری سیاسی و توسعه قلمرو حکومت خود به اتریش اعلان جنگ داد. پس از چندی، دولت ایتالیا به امپراتوری عثمانی نیز اعلان جنگ داد و آتش جنگ را فروزان‌تر کرد. با این حال، علی‌رغم پیروزی متفقین، که ایتالیا در کنار آنان می‌جنگید، این کشور نصیبی از جنگ نبرد و با وارد کردن 5/5 میلیون نفر از مردم خود، به صحنه نبرد، نزدیک به هفت‌صد هزار ایتالیایی را به کشتن داد. به بیانی دیگر، ایتالیا با اینکه در شمار فاتحان جنگ جهانی اول بود، ولی با این حال باید آن را کم و بیش کشوری مغلوب به شمار آورد. زیرا با وجود شرکت فعالانه در جنگ، امتیاز قابل توجهی دریافت نکرد.

مرگ شاه اسماعیل صفوی (1524 م)
شاه اسماعیل صفوی مؤسس دودمان صفویان که شیعه اثنی عشری را مذهب رسمی ایران اعلام کرد 23 می سال 1524 میلادی پس از 23 سال سلطنت در گذشت. وی با تلاش خود به ایجاد یک دولت مرکزی نیرومند در ایران نائل آمد و حدود ایران را به مرزهای زمان ساسانیان نزدیک ساخت.

شاه اسماعیل بغداد، نجف و کربلا را متصرف و ازبکان را شکست داد ولی به علت نداشتن اسلحه آتشین و معتقد نبودن به چنین تسلیحاتی در جنگ چالدران در سال 1514 از عثمانی‌ها شکست خورد و غم این شکست را تا پایان عمر فراموش نکرد. شاه اسماعیل یکم هنگام مرگ 37 ساله بود. دودمان صفوی از تاریخ تاجگذاری شاه اسماعیل اول در 1501 تا سال 1736 به مدت 235 سال بر ایران حکومت کرد.

تشکیل جمهوری فدرال آلمان پس از جنگ جهانی دوم توسط متفقین (1949 م)
 تشکیل جمهوری فدرال آلمان در روز 23 مه سال 1949 م در اجتماع نمایندگان بخش‌های اشغالی سه کشور غربی در شهر بُن اعلام گردید و دکتر کنراد آدنائر رهبر حزب جدید التاسیس دموکرات مسیحی آلمان، که از اوایل قرن بیستم نقش فعالی در سیاست آلمان بازی می‌کرد در سن 73 سالگی به ریاست حکومت جدید آلمان انتخاب شد. این امر باعث شد تا اتحاد جماهیر شوروی نیز در قسمت شرقی آلمانِ تحت تصرف خود، دولت آلمان شرقی را تأسیس نماید. با پذیرفته شدن جمهوری فدرال آلمان به عضویت ناتو، این کشور کاملاً به بلوک غرب وابسته شد و آلمان غربی به صورت مهم‌ترین مرکز تجمع قوای نظامی غرب در برابر شوروی درآمد.

با این حال موفقیت بزرگ دیگر آدنائر که در سالهای بعد حاصل گردید، نزدیکی او به فرانسه و تبدیل دشمنی و رقابت دیرینه آلمان و فرانسه به دوستی و اتحاد محکمی بود که سال‌ها بعد از مرگ بنیان‌گذاران این دوستی و اتحاد بر جای ماند و طی دهه‌های پس از آن، همکاری و تفاهم کاملی بر روابط دو کشور حکم‌فرما بود. با این حال با آغاز زمزمه‌های فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و استقلال کشورهای بلوک شرق، کشور آلمان نیز که به دو کشور آلمان شرقی و غربی تبدیل شده بود در سال 1989 م به یک کشور متحد مبدل گردید.


برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار