مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛آیه 2 و 3 سوره عنکبوت
أَحَسِبَ النَّاسُ أن یتْرَکواْ أَن یقُولُواْ آمَنَّا وَهُمْ لَا یفْتَنُونَ (2) وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ فَلَیعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِینَ صَدَقُواْ وَ لَیعْلَمَنَّ الْکاذِبِینَ (3)
آیا مردم پنداشتند که چون گفتند: ایمان آوردیم، رها میشوند و دیگر مورد آزمایش قرار نمیگیرند؟! (2) در حالی که بدون تردید کسانی را که پیش از ایشان بودند آزمودیم تا خداوند کسانی را که راست گفتند معلوم دارد و دروغگویان را (نیز) معلوم نماید. (3)
* کلمهی «فتنة» به معنای گداختن طلا برای جدا کردن ناخالصیهای آن است و چون در حوادث و سختیها، جوهرهی انسان از شعارهای دروغین جدا میشود، حوادث و آزمایشها را «فتنه» میگویند. * ایمان، تنها با زبان و شعار نیست، بلکه همراه با آزمایش است. «أحسب... هم لایفتنون» (ادّعا کافی نیست، باید عملکرد را دید و قضاوت کرد.) سعدیا گرچه سخندان و نصحیتگویی زعمل کار برآید به سخندانی نیست* آزمایش، یک سنّت الهی در طول تاریخ است. «ولقد فتنّا الّذین من قبلهم»* حوادث را تصادف نپنداریم؛ همه اسباب آزمایش ماست. «فتنّا»* آشنایی با تاریخ و حوادث پیشینیان، مردم را برای پذیرش حوادث آماده میکند. «من قبلهم»* دلیل آزمایشهای الهی، عینی و محقّق شدن علم ازلی خداوند و جدا شدن مؤمنان واقعی و شکوفا شدن استعدادهای درونی و به فعلیت رسیدن آنهاست. «فلیعلمنّ... الّذین صدقوا و... الکاذبین» برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید