معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اردبیل از کمبود 600 میلیون متر مکعب آب زیرزمینی دشت اردبیل خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل؛ بهروز محمدی گفت:کمبود منابع آب سطحی کشاورزان را به سمت استفاده از منابع آب زیرزمینی و خسارت بیشتر به آن سوق می دهد و باید کشاورزان و صاحبان چاه ها در استفاده از منابع آب زیر زمینی دقت و وسواس بیشتری داشته باشند.

وی افزود: در حال حاضر دشت اردبیل وضعیت نامطلوبی از لحاظ آب زیرزمینی دارد و نزدیک به600میلیون متر مکعب کسری در این دشت وجود دارد که هر سال هم 15میلیون متر مکعب به این مقدار افزوده می شود .

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اردبیل گفت: تاکنون اقدام های اصلاحی زیادی از قبیل انسداد چاه های غیر مجاز و نصب کنتورهای هوشمند آب و برق ، استفاده از شیوه های نوین آبیاری ، کنترل اضافه برداشت چاه های مجاز، تشکیل اکیپ های گشت و بازرسی منابع آب و اجرای طرح فرهنگی داناب در این زمینه صورت گرفته است.

محمدی با اشاره به اینکه تاکنون بیش از 900 کنتور هوشمند آب برای چاه های موجود در دشت اردبیل نصب شده است، افزود: از برنامه های دیگر برای نجات دشت اردبیل تغذیه مصنوعی دشت است.

وی بیان کرد: با انجام این کار تامین آب آشامیدنی ، صنعت و گردشگری شهرستان محقق می شود و باعث می شود فشاری که الان روی منابع آب زیرزمینی هست به حداقل برسد و امکان احیای دشت اردبیل به صورت غیر مستقیم از طریق انتقال فراحوزه ای فراهم شود.

محمدی با اشاره به اینکه بیش از 92 درصد از مصارف آب در استان در بخش کشاورزی است، عنوان کرد: در طول برنامه پنجم توسعه سیاست های وزارت نیرو در جهت رساندن این مقدار به 87 درصد است.

انتهای پیام/س

برچسب ها: اردبیل ، کمبود ، آب ، زیرزمینی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.