معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی از واگذاری اداره امور 125 شهرک و ناحیه صنعتی به بخش خصوصی خبر داد و گفت: این اقدام براساس اجرای اصل 44 قانون اساسی صورت گرفته و امیدواریم این رقم به 300 شهرک و ناحیه صنعتی برسد.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قزوین؛

سید ˈمحمدعلی سید ابریشمی افزود: در حال حاضر 63 هزار قرار داد در شهرک ها و نواحی صنعتی کشور با سرمایه گذاران منعقد شده که از این رقم 31 هزار مورد از آنها مورد بهره برداری قرار گرفته است.

 وی اضافه کرد: در حال حاضر 29 هزار واحد تولیدی در شهرک ها و نواحی مختلف صنعتی کشور در حال احداث است.

 سید ابریشمی با اشاره به تاثیر وضعیت اقتصادی کشور در روند فعالیت واحدهای تولیدی، گفت: در حال حاضر پنج هزار و 554 واحد تولیدی به خاطر مشکلات مختلف اقتصادی در این شهرک ها تعطیل و فعالیتشان متوقف شده که نزدیک به 850 مورد از آنها بخاطر بدهی بانکی توسط بانک ها تملک شده اند.

 معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار امیدواری کرد سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی با رایزنی های متعدد، تلاش می کند واحدهایی که توسط بانک ها بخاطر بدهی تملک شده دوباره راه اندازی و فعال شوند و واحدهای مشکل دار نیز که به خاطر کمبود نقدینگی با مشکل در بازاریابی، فروش و صدور محصولات خود مواجه هستند و در معرض توقف تولید قرار دارند فعال نگه داشته شوند و از تعطیلی آنان جلوگیری شود.

 سید ابریشمی با بیان اینکه سالانه حدود 750 میلیارد تومان در شهرک ها و نواحی صنعتی کشور به سرمایه گذاران ایجاد واحدهای تولیدی زمین صنعتی واگذار می شود گفت: در حال حاضر 75 هزار هکتار زمین در شهرک های صنعتی در فاز عملیاتی قرار دارد که از این میزان 50 هزار هکتار زمین صنعتی می باشد که 31 هزار هکتار از آن نیز واگذار شده است.

وی اظهارکرد: در حال حاضر 929 شهرک و ناحیه صنعتی در کشور وجود دارد که از این تعداد 719 مورد از آنها در حال بهره برداری می باشند و یا واحدهای تولیدی در آن فعالیت دارند.

سید ابریشمی ادامه داد: اشتغال موجود در شهرک های صنعتی کشور براساس پروانه بهره برداری آنها 650 هزار نفر می باشد.

وی همچنین با اشاره به تشکیل 88 خوشه صنعتی در شهرک های صنعتی کشور گفت: هدف از ایجاد این خوشه ها این است که واحدهای تولیدی مستقر در یک منطقه که در یک عرصه تولیدی فعالیت می کنند و فعالیت آنها با هم ارتباط دارند بتوانند از طریق همکاری و تعامل با یکدیگر، بازار فروش خود را تقویت کرده و در خرید مواد اولیه نیز تسهیلاتی دریافت کنند.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی همچنین در خصوص ایجاد شهرک صنعتی مشترک ایران و چین گفت: در راستای توافق با چینی ها مقرر شده است که آنها در یکی از مکان هایی که دارای زمین صنعتی مناسب می باشد در زمینه های تولیدی در قالب یک شهرک مشترک با ایران همکاری کنند.

سید ابریشمی با بیان اینکه هنوز زمینه فعالیت چینی ها در این شهرک مشخص نشده افزود: ولی توافقات اولیه در خصوص ایجاد این شهرک صورت گرفته و هم اکنون 28 منطقه در سراسر کشور به چینی ها برای ایجاد این شهرک پیشنهاد شده که البته سازمان صنایع کوچک دخالتی در انتخاب این زمین ندارد و آن را خود چینی ها انتخاب می کنند.

 وی در خصوص بخشودگی مالی سرمایه گذاران در شهرک های صنعتی نیز گفت: این بخشودگی ها تا پایان شش ماهه نخست امسال و به واحدهایی اختصاص می یابد که زودتر از موعد مقرر به بهره برداری برسند و در حال حاضر برای حمایت از سرمایه گذاری در مناطق محروم از طرف وزارت صنایع به سرمایه گذاران متقاضی دریافت زمین در این مناطق 10 درصد تخفیف ارایه می شود.

استان قزوین دارای ده شهرک و سه ناحیه صنعتی فعال می باشد

برچسب ها: اداره امور ، شهرک ، صنعتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.