مراسم تشیع پیکر "حسین پرتویی" عکاس نامدار انقلاب لحظاتی پیش از مقابل خانه هنرمندان با اعلام این‌که رژیم پهلوی زمان چاپ عکس همافران را مونتاژ خواند برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بخش تجسمی باشگاه خبرنگاران، مراسم تشیع پیکر "حسین پرتویی" عکاس انقلاب اسلامی ایران با حضور "علی ربیعی"، وزیر کار و امور اجتماعی؛ "احمد مسجد جامعی"، عضو شورای شهر تهران؛ "علی مرادخانی" معاونت هنری و عکاسان بی شماری از مقابل خانه هنرمندان صورت گرفت.
 
بنابراین گزارش، غلام قنبری از همکاران و شاگردان حسین پرتویی درباره عکس همافران گفت: حسین پرتویی تنها کسی بود که توانست لحظه بیعت همافران با حضرت امام خمینی (ره) را ثبت کند و پس از انتشار این عکس فردای آن روز عکس همافران با حضرت امام از سوی نخست وزیر وقت مونتاژ اعلام شد.
 
وی در ادامه گفت: بنابراین شبانه عکس را بار دیگر چاپ کردیم و در روزنامه آینده منتشر شد این عکس توانست سقوط پهلوی را قطعی کند.
 
در ادامه مراسم علی قلم‌سیاه از هنرمندان عکاس گفت: پرتویی هنر انسان بودن هنر عشق ورزیدن و هنر دیدن را در تاریخ و عرصه مطبوعات کشور جاودان کرد.
 
*ادای احترام به پرتویی از سوی وزیر کار و امور اجتماعی
 
در پی این مراسم "علی ربیعی" وزیر کار و امور اجتماعی نیز گفت: امروز برای ادای احترام به حسین پرتویی در اینجا هستم.
 
وی تصریح کرد: شخصیت پرتویی چه شخصیت فردی و چه شخصیت اجتماعی‌اش برای همه ما درس‌آموز بود.
 
ربیعی در ادامه گفت: ما با عکس‌هایی که منتشر می‌شوند با رنج مردم فقر مردم و اتفاقات اجتماعی روبه‌رو می‌شویم.
 
وی در ادامه گفت: امروز به احترام و پاسداشت هنرمندی اینجا جمع شدیم که عکاس انقلابی مسلمان بود و تاثیر عکسی که از همافران به ثبت رساند می‌تواند نشان دهنده همبستگی یک ملت باشد.
 
وزیر کار گفت: این عکس زلزله بر اندام طاغوت و ساختار حکومت پهلوی انداخت عکس همافران با حضرت امام عکسی تاثیر گذار و قابل تامل است.
 
ربیعی ضمن اعلام خبر تسلیت رییس جمهور به خانواده پرتویی گفت: یک هنرمند می‌تواند با ثبت یک لحظه باعث تحول شود و پرتویی این کار را انجام داد.
 
در پی این مراسم دکتر انتظاری گفت: مرحوم حسین پرتویی هنرمندی متعهد و با اعتقاد بود این هنرمند فقید انقلاب اسلامی با عکس بیعت همافران با حضرت امام در موج اجتماعی کشور تاثیر داشت.
 
انتظاری گفت: جامعه مطبوعات عزیزی را از دست داده عزیزی که توانست تحولی بزرگ را ایجاد کند.
 
وی همچنین از طرف وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز درگذشت حسین پناهی را تسلیت گفت.
 
*امروز دوربین داغدار است
 
در ادامه این مراسم محمدمهدی رحیمیان از هنرمندان عکاس گفت: آخرین پرتو بارقه‌های لرزان عبدالحسین پرتویی با وزش ملایم نسیم بهاری در اردیبهشت 93 برای آرامشی ابدی خاموش شد.
 
وی در ادامه بیانیه انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس، انجمن عکاسان مطبوعات و انجمن صنفی عکاسان ایران را برای درگذشت عبدالحسین تسلیت گفت.
 
*هنرمندان عکاس مالک ارزش‌های هنری خودشان نیستند
 
هاشم طالب مدیریت بخش عکس ریاست جمهوری نیز گفت: شهادت می‌دهم که حسین پرتویی مرد و مردانه و عاشقانه در خدمت نظام جمهوری اسلامی ایران بود.
 
وی در ادامه گفت: نمونه حسین پرتویی را امروز در این جمع شاهد هستیم هنرمندانی که در زمان حیاتشان از آنها تجلیل نمی‌شود و از لحظه‌هایی که ثبت کرده‌اند حتی یک نسخه هم در اختیارشان قرار نمی‌گیرد.
 
وی گفت: هنرمندان عکاس حتی مالک ارزشهای هنری خودشان هم نیستند.
 
در ادامه این مراسم سیاوش پرتویی فرزند این هنرمند عکاس هم گفت: از همه دوستان و عزیزانی که آمدند و نیامدند سپاسگزارم و به مادرم که هفت سال در کنار پدرم بیماریش را التیام می‌بخشید تسلیت می‌گویم.
 
لازم به ذکر است، در این مراسم هوانیروز با نواختن مارش عزا پیکر حسین پرتویی را برای آرام گرفتن در قطعه نام‌آوران بدرقه کردند.

علی سیاه قلم با اشاره به اینکه پرتویی عکاس جاوادنه تاریخ فرهنگی است، گفت: حسین پرتویی نام جاودان است که در تاریخ فرهنگی کشور خواهد ماند.
 
وی تصریح کرد: خانواده پرتویی بیش از اینکه ناراحت و غمگین و غصه‌دار باشد باید ببینند کسانی را که به عنوان شاگرد در کنار پرتویی بزرگ شدند و از وی آموختند.
 
وی در ادامه گفت: غمگین نباشید او جاودانه تاریخ فرهنگی و مطبوعاتی کشور است چرا که با هنر خود تاریخ را ساخته است.
 
قلم سیاه از هنرمندان برجسته عکاسی کشورمان اظهار داشت: حسین پرتویی بیش از هزاران فریم عکس را در کارنامه هنری خود دارد و فقط عکس همافران نیست که در 19 بهمن 1357 جاودانه شد و دولت وقت را به پریشانی انداخت.
 
وی گفت: رژیم پهلوی در آن دوران این عکس‌ها مونتاژ و دستکاری شده اعلام کردند چرا که مدعی بودند ارتش در دامان آنهاست و این در حالی بود که ارتش به مردم پیوست و سرانجام منجر به انقلاب مقدس اسلامی شد.
 
*پرتویی هنرمند بی‌حاشیه بود
 
احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران نیز گفت: پرتویی با خصوصیات اخلاقی که داشت یک سمبل برای ماست.
 
وی تصریح کرد: از دست دادن یکی از چهره‌های هنری کشورمان بسیار تاسف بار است و امروز چهار نسل از نویسندگان و عکاسان مطبوعات در غم از دست دادن عکاس برجسته کشورمان جمع شدند.
 
مسجد جامعی تصریح کرد: من که با این جامعه زندگی کردم و اینها را دیدم عکاسان مردمی دلسوز هستند که البته در بین آنها حسین پرتویی مردی دلسوز برای خانواده و وطنش بود و بدون حاشیه زندگی می‌کرد.
 
وی درباره عکس همافران نیز گفت: این عکس اتفاقی نیست یک درون نگری به همراه داشته و ما هیچ واقعه‌ای نداریم که این چنین در قاب تصویر قرار گرفته شود و تاثیر وصف نشدنی را داشته باشد.

*انتشار کتاب خاطرات تهران

 
مسجد جامعی در ادامه گفت: این عکس دستاورد بزرگی از تاریخ انقلاب است که در قابل تصویر قرار گرفته بنابراین بهتر است در کتابی با همین عنوان منتشر شود و این شناسنامه‌ها را به صورت مجموعه‌ای در این کتاب داشته باشیم.
 
وی تصریح کرد: به پیشنهاد علی قلم سیاه این امکان وجود دارد که این کتاب به عنوان خاطرات تهران هم چاپ شود.
 
*مردی بی‌ادعا در هنر
 
در ادامه مراسم علی مرادخانی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در سال‌های 59 تا 64 مدیرکل تولید فیلم بودم به همین واسطه آشنایی با حسین پرتویی پیدا کردم، مهمترین ویژگی حسین پرتویی این بود که مردی بی‌ادعا بود و علی رغم عکس‌های ویژه‌ای که به ثبت رساند هرگز از وی ادعایی ندیدم و معتقدم پرتویی روحش در این مجموعه بزرگ شاد است چرا که توانست در یک لحظه آنچه که باید جاودان باشد را به ارمغان بیاورد.
 
مرادخانی گفت: امیدوارم تا زمانی که این عزیزان هستند از آنها قدردانی کنیم.
 
عباس ملکی عکاس برجسته کشورمان و خالق عکس 17 شهریور و از هم دوره‌ای‌های حسین پرتویی گفت: زمانی که عکس بیعت همافران توسط حسین پرتویی گرفته شد سراسیمه برای چاپ کردن عکس برگشت و از او خواستم که انتشار عکس را به ما بسپارد و نپذیرفت چرا که قول داده بود عکس چنان منتشر شود که چهره‌ای شناخته نشود و بعد از اینکه عکس چاپ شد استرس‌هایش کمتر شد.
 
ملکی گفت: پرتویی به یک چیز معتقد بود اینکه عکس جان روزنامه‌ است و عکس باید روزنامه را در جا نجات دهد.
 
 
انتهای پیام/ اس
برچسب ها: پرتوی ، عکاس ، انقلاب ، عکس ، همافران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۲ ۱۱ مرداد ۱۳۹۳
هنرمند و مدیر فرهیخته جناب استاد علی قلم سیاه عزیز، همیشه در قلب ما هستید. کشور از ثروت های فرهنگی بجای مانده از شما به خود میبالد.
آخرین اخبار