سدهای در حال احداث استان پس ازبهره برداری موجب شکوفائی بخش کشاورزی واقتصادی استان خواهدشد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان ؛ ساخت سدها در استان از جمله طرحهای عمرانی است که در توسعه اقتصادی به ویژه بخش کشاورزی استان تاثیر بسزایی دارد.

سدهای مشمپا ، مراش و بلوبین نیز از جمله سدهای هستند که امسال نیز با تخصیص اعتبارات؛ عملیات اجرایی آنها ادامه دارد .

 رحمتی معاون امورعمرانی استانداری زنجان این طرح ها رابعنوان طرح های مهم و زیربنائی استان خواند و گفت: این سدها پس ازبهره برداری موجب شکوفائی بخش کشاورزی واقتصاددی استان خوا هد شد.

سد مشمپا یکی از بزرگترین سدهای خاکی سنگریزه ای باهسته رسی در شمالغرب کشورمحسوب می شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای زنجان در این باره گفت :اعتبار سال جاری سد مشمپا 2/37میلیارد ریال است و ساخت تونلهای انحراف آب سد خاتمه یافته و قرارگاه خاتم الانبیاء بعنوان پیمانکار بدنه سد مشغول احداث جاده های دسترسی به محورهای منتهی به بدنه سد می باشد.

وی افزود : آب تنظیمی سد مشمپا 493 میلیون متر مکعب، حجم مخزن سد700 میلیون مترمکعب، ارتفاع سد از بستر رودخانه 100 متر و هدف از اجرای این طرح تامین آب 41 هزار هکتار اراضی دشتهای رجئین در شهرستان زنجان و پاوه رود در شهرستان طارم ، تامین 37میلیون متر مکعب آب مورد نیاز شرب و صنعت ، تولید سالانه 123.3 گیگاوات برق و ایجاد اشتغال حدود 32 هزار نفر می باشد .

سد مراش ازدیگر سدهای در دست احداث است که آب اراضی چهارهزارو 796 هکتار منطقه انگوران از شهرستان ماهنشان را تامین می کند.

حمید نیا در مورد سد مراش افزود :آب قابل تنظیم سد 44 میلیون متر مکعب در سال است ، از این میزان 5/2 میلیون متر مکعب برای شرب ، 5/4 میلیون متر مکعب برای صنعت و 32 میلیون متر مکعب برای کشاورزی5 میلیون مترمکعب برای حقابه زیست محیطی در نظر گرفته شده است .

وی اعتبارمصوب سال جاری این طرح را رابالغ بر128میلیارد ریال اعلام و تصریح کرد :تاپایان سال 92 برای این طرح اعتباری حدود 400میلیاردریال هزینه شده است.

گفتنی است ؛این سد در 125 کیلو متری جنوب غربی زنجان در روستای مراش منطقه انگوران ، از توابع شهرستان ماهنشان در حال احداث می باشد .

سد بلوبین از دیگر سدهای در دست احداث و تاثیر گذار استان است که مطالعات این سداز سال 1385 شروع شده وعملیات اجرایی کمپ و راه دسترسی از سال 89 و اجرای بدنه سد و تاسیسات جانبی از ابتدای سال 91 آغاز شده که قرار داد آن حدود700 میلیارد ریال است.

این سد علاوه برتامین آب شرب و صنعت برخی از شهرها و روستاهای شهرستان ایجرود، آب کشاورزی سه هزار هکتار از اراضی کشاورزی پایین دست سد را تامین خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان درباره سد بلوبین گفت :این سد از نوع خاکی با هسته رسی، ارتفاع از بستر رودخانه 59 متر، حجم کل مخزن سد 54 میلیون مترمکعب طول تاج 325 متر و عرض تاج 12 متر است

وی خاطرنشان کرد: برای اجرای کمپ و جاده دسترسی به سد، حدود 35میلیارد ریال و برای پروژه احداث بدنه سد و تاسیسات جانبی تاکنون حدود 170میلیارد ریال هزینه شده و اعتبار سال جاری برای این پروژه نزدیک به120میلیارد ریال است./س

 
برچسب ها: سد ، شکوفایی ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.