سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپاگفت، طی چند ماه آینده مطمئنا تلاش سرسختانه و پیگیر ما در راستای اهدافان در مذاکرات هسته ای با ایران تداوم خواهد یافت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، "مایکل مان" درگفتگویی با صدای آمریکا در مورد تاریخ اعلام شده درمورد دور جدید گفتگوها گفت: ما در حال حاضر هیچ چیزی را تایید نمی کنیم. صحبت هایی شده است، از تاریخ روزهایی در ماه های ژوئن و ژوئیه ولی برای دور بعدی ما هیچ چیزی را تایید نمی کنیم بخاطر اینکه این امکان وجود دارد که ما احتیاج به جلسات متعددی در این بین داشته باشیم و بنابر این هیچ چیز در این لحظه قطعی نیست. 

مایکل مان در مورد نشست خبری پس از پایان مذاکرات وین پاسخ داد: هیچ گونه طرح و برنامه ای مبنی بر این وجود نداشت که ما نشست خبری مشترک داشته باشیم. قرار بود که یک بیانیه مشترک صادر کنیم اما هیچ چیز قطعیت پیدا نمی‌کند، تا نهایت امر و تا در واقع گفتگوهای دو جانبه میان طرفین به پایان برسد. تا فرجام کار روشن نشود، طبعا برگزار نشست یا حتی صدور بیانیه بی‌معنا خواهد بود. ما تصمیم گرفتیم که هیچ تصمیمی را اعلام نکنیم مگر اینکه در همه زمینه ها به تصمیم قاطع و مشخصی رسیده باشیم و در طی سه روز کاری که انجام شد و مذاکرات فشرده ای که داشتیم به بسیاری از مسائل و جزئیات پیچیده پرداختیم و کاترین اشتون خواهان این بود که هر چه زودتر به توافق نهایی برسیم و آنچه که در واقع طرف های درگیر از سوی اتحادیه اروپا و همینطور خود خانم اشتون خواهان آن هستند. رسیدن هر چه زودتر به یک توافق نهایی قطعی است اما مسئله این است که باید مراحل امر به درستی طی شود و تصمیم های درست اتخاذ شود. 

مایکل مان در مورد پیشرفت مذاکرات گفت: من نمی پذیرم که هیچ گونه پیشرفتی حاصل نشده است. گفتگوها دشوار بود، همانطور که همیشه ذکر کرده ایم جزئیات پیشرفته و جزئیات پیچیده ای هست که باید مطرح شود و بحث شود و توافق در زمینه اش حاصل شود و این پیچیدگی ها هم در زمینه سیاسی وجود دارد و هم در زمینه فنی ولی آنچه که اهمیت دارد، این است که هر دو طرف واقع بین و واقع گرا باشند و مسئله اصلی که ما بر سر آن مشکل داشتیم، چیزهایی بود که پیشتر هم توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی و هم در معاهدات بین المللی دیگر بر آن تاکید قاطع شده است و به این دلیل هر دو طرف نیاز دارند که در نهایت به نوعی توافق بر سر تمامی این جزئیات دست پیدا کنند،  تا جامعه جهانی اطمینان خاطر حاصل کند، نسبت به اینکه ایران فعالیت های هسته ای اش را یا فعالیت های اتمی اش نگران کننده نیست و این آن هدف اصلی است که ما باید به آن دست پیدا کنیم و در این صورت است که می توانیم توافق پیدا کنیم. 

وی ادامه داد بین خانم اشتون و آقای ظریف و همچنین معاونان شان بسیار کار به شکل حرفه ای انجام گرفت و رابطه خوبی همراه با سطحی از اعتماد متقابل در روند این گفتگوها وجود داشت و از سوی دیگر ما توافقی را که از بیست ژانویه بر سر آن اجماع حاصل کردیم، همچنان تاکنون بر آن پایبندیم. امیدواریم که بتوانیم به طور موقت هم آن را تمدید کنیم اما به هر حال آنچه که اهمیت دارد، این است که گام اولی که در ماه نوامبر برداشته شد، گامی بسیار مثبت بود و ما امیدواریم که همچنان این گام های مثبت بتواند برداشته شود و این روند مثبت ادامه پیدا کند اما هیچ کس منکر آن نیست که این مذاکرات بسیار پیچیده و دشوار هستند و مراحل بعدی کار به دنبال سه روز کار مداوم که هفته گذشته انجام شد، همچنان ادامه خواهد داشت. 

وی اضافه کرد: دستکم از سوی غرب، ما خواهان پیشرفت هستیم و خواهان برداشتن گام های مثبت. من نمی توانم از سوی طرف ایرانی صحبت کنم اما باورم این است که آنها هم قاعدتا خواهان پیشرفت این مذاکرات هستند ولی اینکه به چه شکل این کار ادامه پیدا کند و با چه جزئیاتی انجام شود روشن نیست، مگر اینکه در مرحله بعدی آن قرار بگیریم. 

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مورد تمدید شش ماهه مذاکرات نیز اظهار داشت : من هرگز به این نمی پردازم که در مذاکراتی که ما انجام دادیم چه گذشت. من ترجیح می دهم که در ملاء عام و به شکل عمومی صحبتی در خصوص آنچه که پشت درهای بسته گفته شده است و اتفاق افتاده نکنم. تا بیست و پنج ژوئیه این توافق در واقع منقضی نخواهد شد و این امکان و این امیدواری وجود دارد که مشکلاتی که از سوی طرفین وجود دارد تا آن زمان حل شود. گام هایی به پیش برداشته شود. مطمئنا این هم به نفع غرب و اساسا جامعه جهانی خواهد بود و هم به سود ایران است. ما خواهان آن هستیم که هر چه زودتر مذاکرات انجام شود و به فرجام مثبتی دست پیدا کنیم اما آنچه که مهم ترین اولویت را برای ما دارد، این است که توافقی که حاصل می شود، توافقی خوب و در خور باشد و از سوی دیگر هم به هر حال همیشه این مدت بیست و پنج ژوئیه که منقضی می شود قابل تمدید است اما ترجیح ما این است که مشکلات زودتر حل شود. 

مایکل مان در مورد سانتریفوژها هم جواب داد: همینطور که قبلا هم گفته ام، متاسفانه من در موقعیتی نیستم که بتوانم راجع به محتوای مذاکرات پشت درهای بسته صحبت کنم. اینها محرمانه است. آنچه که مهم است، این است که نگرانی های جامعه جهانی، نسبت به فعالیت های هسته ای ایران مرتفع شود. البته اینها چیزهایی است که در واقع ما باید با آن مواجه و روبرو شویم و نهایتا اطمینان خاطر پیدا کنیم که آنچه که باید از سوی ایران رعایت شود و مورد عمل قرار گیرد، مطابق معاهدات بین المللی و  مطابق قوانین جامعه جهانی و همینطور آژانس بین المللی انرژی اتمی است . طی چند ماه آینده مطمئنا تلاش سرسختانه و پیگیر ما در راستای این هدف تداوم خواهد یافت. 

مایکل مان جواب داد: مذاکرات پشت درهای بسته توسط خانم اشتون انجام می گیرد و در سوی مقابل آقای ظریف است و در واقع خانم اشتون به نمایندگی از جامعه جهانی و غرب این مذاکرات را از سوی غربی رهبری می کند، هدایت می کند. مهم این است که هر دو سوی جریان به توافق برسند. باور من آن است که آقای ظریف با اختیار و در عین حال، تعهدی که از سوی رئیس جمهوری ایران دارد، دارد عمل می کند. خانم اشتون هم همینطور از سوی غرب، ولی نهایتا هدف، رسیدن به توافقی است که هر دو طرف بتوانند بر مبنای اختیارات و تعهداتی که دارند، به آن برسند و تعهد ما همچنان این است که بتوانیم تلاش کنیم تا به توافقی جامع و مانع دست پیدا کنیم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار