نشریه آمریکایی "فارن پالسی " در مقاله ای با اشاره به پایان دور تازه ای از مذاکرات هسته ای میان ایران و کشورهای 5+1 نوشت : تحریم و تهدید از سوی آمریکا و هم پیمانانش نمی تواند "تهران" را وادار به حضور در مذاکرات نماید .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  نشریه آمریکایی فارن پالسی ؛ این نشریه آمریکایی در مقاله ای به قلم " تریتا پارسی " رییس شورای ایرانیان مقیم آمریکا نوشت : در اوج افسانه "جنگ سرد" میان روسیه و آمریکا ، جان اف کندی ، رییس جمهور وقت آمریکا در موضوع بحران موشکی کوبا "نیکیتا خوروشکوف" دبیرکل سابق حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی را وادار به عقب نشینی نموده و نخست وزیر شوروی را به اذعان در برابر قدرت نظامی ایالات متحده مجبور ساخت . 

به گفته "لیزلی گلب" رییس بازنشسته شورای روابط خارجی آمریکا ، اگر به افسانه معتقد باشیم در این مورد باید بگوییم که خوروشکوف همه چیز خود را از دست داد و کندی نه تنها چیزی از دست نداد ، منافعی نیز بدست آورد . این توهم و استاندارد اشتباه برای آمریکاییان تبدیل به یک راهکار ( استاندارد طلايي ) برای پیشرفت و حرکت رو به جلو گردید ؛ اینکه " هرگز سازش نکن ، به دشمنانت خیره شو و آنان را وادار به تسلیم شدن کن " . 

پارسی در ادامه مقاله خود می نویسد : این در حالی است که در واقعیت "کندی" سازش می کند . ایالات متحده به آرامی از عقب نشینی موشک های خورشیدی خود را از ترکیه آغاز نمود تا از این طریق مانع مواجهه هسته ای با اتحاد جماهیر شوروی شود . اما طی چندین دهه ، دولت آمریکا و بخصوص "کندی" این بخش مهم از ماجرا را به شکل اسناد محرمانه وغیرقابل انتشار حفظ کرده است . 

سازش "کندی" و اقدامات وی در آن سالها ، 16 سال بعد و در کتاب "آرتور اشلسینگر" افشا شد ؛ زمانی که افسانه های آمریکایی  چنان رشد کرده و پذیرفته شده بودند که حقیقت قدرت جایگزینی با آن را نداشت . 

در حال حاضر نیز افسانه مخرب و جعلی دیگری مطرح شده که حقیقت نداشته و زائیده ذهن برخی سردمداران و قدرتها در دنیاست . 

فارن پالسی همچنین تاکید کرد : این افسانه _ که توسط دولت رییس جمهور باراک اوباما و برخی نمایندگان آمریکایی مانند "سناتور باب منندز" مطرح گردید _ این است که تحریم های فلج کننده ایران را به زانو درآورده است و این کشور را وادار کرده برای درخواست کمک پای میز مذاکره با واشنگتن بیاید . 

در این داستان توهمی ، دستیابی به پیشرفت در مذاکرات هسته ای منوط به اعمال فشارهای بی سابقه اقتصادی از سوی دولت آمریکا علیه ایران بوده است ، تحریم هایی که اقتصاد ایران را از سیستم مالی بین المللی قطع کرده است . اوباما نیز همانند " جان اف کندی " با ایران سازش نکرده و همان استاندارد به اصطلاح طلایی عملی شده است . 

تریتا پارسی تصریح کرد : اما حقیقت جز این است . تحریم های آمریکایی نه تنها دلیل پیشرفت مذاکرات هسته ای نبود بلکه عامل حضور نمایندگان دولت " حسن روحانی " در گفتگوهای هسته ای با کشورهای 5+1نیز محسوب نمی شود . حتی تحریم ها را نمی توان دلیل پیروزی و انتخاب "روحانی " در انتخابات ریاست جمهوری ایران دانست . 

این ایده که ایالات متحده می تواند نتیجه انتخابات در کشوری مانند ایران را مهندسی کند بسیار دور از ذهن است بخصوص کشوری که آمریکا سالهاست تجارتی با آن نداشته ، حدود 35 سال است که دیپلماتی  آمریکایی در تهران فعالیت نداشته و تعداد سیاسیونی که از واشنگتن ، "جمهوری اسلامی"  را از نزدیک دیده  یا در آن فعالیت داشته ، انگشت شمارهستند .

نظرسنجی مشترکی که در دانشگاه تهران ودانشگاه مریلند آمریکا برگزار شد به وضوح نشان داد که تحریم ها موجب انتخاب روحانی در انتخابات ریاست جمهوری در ایران نشده است . در این نظرسنجی تنها 2 درصد از حامیان روحانی علت رای دادن به وی را رفع تحریم های آمریکایی علیه ایران مطرح کرده اند . 

نظرسنجی دیگری توسط موسسه بین المللی "زوگ بای" نشان میدهد که بیش از 96 درصد از ایرانیان معتقدند که اعمال تحریم های غربی در ازای دارا بودن فناوری هسته ای و فعالیت نیروگاه های اتمی در ایران ارزش تحمل را دارد .


انتهاي پيام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار