مدیر امور فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: کارگاه‌های آموزشی غیرمجاز نه تنها قالیباف پرورش نمی‌دهند، بلکه کمکی هم به صنعت فرش نمی‌کنند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، محمد نادری، ضمن توصیه به افرادی که می‌خواهند آموزش قالی‌بافی ببینند به حضور در دوره‌های آموزشی معتبر، گفت: هنرجویان از ثبت‌نام در کارگاه‌های آموزشی غیرمجاز خودداری کنند، چون هدف این کارگاه‌ها صرفا کسب درآمد است. این کارگاه‌ها در واقع نه قالی‌باف تربیت می‌کنند و نه کمکی به صنعت فرش دستباف می‌کنند.

وی در حاشیه برگزاری کارگاه آموزشی یک روزه ویژه مربیان فرش، اظهار کرد: این کارگاه به منظور آسیب‌شناسی فرش دستباف، تهدیدها و فرصت‌ها و بررسی نقاط ضعف و قوت در حوزه فرش دستباف برگزار شد.

نادری یادآور شد: تفاهم‌نامه‌ای در سال 89 با مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای در ارتباط با شناسایی بافنده‌ها و برگزاری آزمون‌هایی که در ارتباط با استانداردهای آموزشی فرش وجود دارد، به امضاء رسید.

رئیس اداره امور فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی افزود: به منظور آسیب‌شناسی صنعت فرش استان در وهله اول مشکلات آموزشی در حال بررسی است.

وی ضمن اشاره به برگزاری نشست‌های متعدد در راستای هدفمندی آموزش‌ها در این عرصه، عنوان کرد: آموزش‌هایی هدفمند است که برای بافنده‌ها اشتغالزایی ایجاد کند، بنابراین تحقق این هدف مستلزم همکاری جامعه فرش دستباف استان و ایجاد تعامل بین مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای و سازمان صنعت و معدن است.

نادری گفت: برگزاری دوره‌های آموزشی با استانداردهای موجود مثل آموزش‌های طراحی، نقشه، چله‌کشی، سلیقه‌یابی و رنگرزی با استفاده از اساتید آموزشی با همکاری فنی و حرفه‌ای در حال پیگیری است.

رئیس اداره امور فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی در ادامه بیان داشت: دو کارگاه آموزشی با مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت در سطح استان و در شهرستان اراک وجود دارد و مابقی کارگاه‌ها به صورت غیرمجاز فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به صدور حدود دو هزار و 890 کارت قالیبافی در سال گذشته، عنوان کرد: از مجموع این افراد دو هزار و 584 نفر به سازمان تأمین اجتماعی معرفی شده‌اند و هزار و 739 گواهی صلاحیت حرفه‌ای بافندگان با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای صادر شده است.



انتهای پیام /م
منبع: ایسنا
برچسب ها: اراک ، فرش ، آسیب ، کارگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.