یک کارشناس سیاست خارجی گفت: عربستان به این نتیجه رسیده باشد که نمی‌تواند از جمهوری اسلامی ایران گذر و از توانایی کشورمان چشم‌پوشی کند، این دو عامل موجب شده تا این کشور به دنبال احیای روابط با جمهوری اسلامی ایران باشد و البته بر این باورم که این امر می‌تواند به بهبود بسیاری از مشکلات منطقه کمک کند.

"حسن لاسجردی" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به دعوت‌نامه وزیر خارجه عربستان از وزیر خارجه کشورمان برای سفر به این کشور، اظهار داشت: آنچه که در حوزه روابط این دو کشور مهم است، آنکه جمهوری اسلامی ایران و عربستان به عنوان دو ستون و دو بازیگر مهم و موثر در تحولات منطقه هستند.

وی ادامه داد: به طور حتم هر نوع روابط بین این دو کشور بر دیگر بحران‌ها و تحولاتی که به جمهوری اسلامی ایران و عربستان مربوط است تأثیرگذار خواهد بود، حال این تحولات می‌تواند شامل مسائل مربوط به موضوع عراق، سوریه، لبنان و دیگر مسائل همچون مباحث نفتی و ... باشد.

لاسجردی تصریح کرد: اگر روابط ایران با عربستان در حوزه‌های نامبرده، مناسب و نگاه‌ها به یکدیگر نزدیک شوند یا همکاری یکدگیر قادر خواهیم بود تا بحران‌های منطقه حل کنیم، اما اگر نگاه‌ها از یکدیگر دور باشد، به همان میزان طرفین تلاش خواهند کرد تا طرف مقابل را از میدان به دور کند و به نوعی بحران تنش‌آفرین خواهد شد. 

این کارشناس سیاست خارجی افزود: روابط ایران و عربستان پیش از پیروزی انقلاب تاکنون همواره با فرض رقابت با کشورهای منطقه و انجام رقابت‌های سرسختانه و دشمنانه با آنها از سوی این کشور عرصه را بر کشورهای منطقه تنگ کرده است و بلعکس اگر همکاری، همیاری و فهم متقابل از سوی این کشور صورت می‌گرفت شاهد تأثیرات مثبت و موثر بر سایر تحولات منطقه بودیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در مجموع فکر می‌کنم عربستان به این نتیجه رسیده باشد که نمی‌تواند از جمهوری اسلامی ایران گذر و از توانایی کشورمان چشم‌پوشی کند، این دو عامل موجب شده تا این کشور به دنبال احیای روابط با جمهوری اسلامی ایران باشد و البته بر این باورم که این امر می‌تواند به بهبود بسیاری از مشکلات منطقه کمک کند. 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار