معاون برنامه ریزی استاندار مازندران گفت : بر اساس گزارش جهاد کشاورزی ، استرس و کم آبی 35 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان را تهدید می کند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری ، ˈ علی احسانی ˈ در کارگروه آب کشاورزی استان در ساری افزود : برای جلوگیری از بروز خطر خشکسالی در این مناطق که در خط قرمز قرار گرفته اند ، باید تمهیدات مناسبی اندیشیده شود.

وی با اشاره به اینکه مازندران به عنوان قطب کشاورزی ، بخشی اعظمی از محصولات کشاورزی مورد نیاز کشور را تامین می کند ، ادامه داد : وضعیت مدیریت تامین آب، شایسته استان نیست.

معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار مازندران با اشاره به اینکه اقلیم و نوع زمین های زیر کشت حساسیت مدیریت آب در استان را افزایش داده است ، گفت : آب و هوای مازندران به گونه ای است که بر خلاف دیگر استان های کشور مبحث کمبود آب در آن رصد نشده است.

وی افزود : با توجه به شرایط کنونی و امکان بروز خشکسالی در استان لازم است تا با آگاهی بخشی به کشاورزان، زمینه های ارتقاء مبحث بیمه خشکسالی را فراهم کرده و استقبال کشاورزان در این بخش را نیز افزایش دهیم.

احسانی گفت : مقوله بیمه ، مبحثی علمی است که باید در این راستا شاخص بیمه را به صورت مدل در آورده و آستانه ظهور خسارت را برای کشاورزان تبیین کنیم.

وی ایجاد شبکه های مدرن آبیاری ، احداث سدهای مقطعی ، ایجاد نظام بهره برداری صحیح از امکانات کشاورزی ، ارائه تعاریفی جامع از الگوی زیرکشت و تشکیل کمیته تخصیص آب را از اقدامات ضروری در این مورد عنوان کرد.

احسانی گفت : در برهه ای به سر می بریم که باید مکان، زمان و نیاز آب کشاورزی استان در این مقطع بررسی شده ، مدیریت تامین منابع آب در دستور کار قرار گیرد تا شاهد بروز خساراتی جبران ناپذیر در این بخش نباشیم.

مازندران 460 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد و هم اکنون شالیزارهای استان با کمبود آب برای نشا کاری مواجه است.

مازندران 240 هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد./س

برچسب ها: تهدید ، کشاورزی ، مازندران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.