تفاهم‌نامه همکاری مشترک سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران امضا شد.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران؛ این تفاهم‌نامه در زمینه همکاری و بهره‌گیری متقابل، به منظور استفاده ازظرفیتها و توانمندی‌های اجرایی، مدیریتی، علمی، پژوهشی، آموزشی طرفین پیرامون برنامه‌های بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محلات هدف بهسازی و نوسازی موضوع ماده (2) قانون حمایت از احیاء، نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری به امضا رسید.

این تفاهم نامه در راستای تحقق سیاست های کلی ابلاغی مورخ 29/11/1389مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در امور«شهرسازی» و«مسکن» در زمینة احیای بافت های فرسودة شهری و روستایی از طریق روش های کارآمد،جلوگیری از گسترش حاشیه نشینی در شهرها و ساماندهی بافت های حاشیه ای و نامناسب موجود و همچنین مفاد مواد 171 و 172 قانون برنامه پنجم توسعة جمهوری اسلامی ایران، سند ملی توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی (مصوب بهمن ماه 1382 هیات محترم وزیران)، مصوبه مشترک شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و ستاد ملی توانمندسازی (مصوب20/9/85)، قانون حمایت از احیاء، نوسازی و بهسازی بافت های فرسودة شهری و قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن؛ در بافت های فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی کشور مبادله شده است.

به موجب این تفاهم نامه زمینه های همکاری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور و شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران عبارت است از: اجرا و نظارت بر طرح های بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده و توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی طبق شرح خدمات مصوب ، استفاده از ظرفیت های مشترک به منظور تقویت نهادها و ساختارهای مدیریتی مرتبط با بهسازی و نوسازی شهری و همکاری در تهیة طرح و اجرای پروژه های محرک توسعه و اثرگذار در محلات هدف براساس مطالعات مصوب طرح های بهسازی و نوسازی شهری و سکونتگاه های غیررسمی.

همکاری درشناسایی و تعیین محدودة بافت های حاشیه ای (غیررسمی) خارج از محدودة مصوب شهرها و تدوین سازوکارهای مدیریتی موضوع تبصرة بند (الف) مصوبه مشترک شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و ستاد ملی توانمندسازی (مصوب20/9/85) ، تلاش مشترک طرفین برای پیش بینی ردیف های اعتباری مستقل در بودجه های سنواتی کشور وشهرداری ها ، راه اندازی و فعال سازی ستادهای استانی و شهرستانی توانمندسازی،کمیته های تخصصی،دفاترخدمات نوسازی محدوده ها و محلات هدف بهسازی و نوسازی شهری و پیش بینی ساز وکارهای لازم در خصوص جلب حمایت های قانونی،تسهیلات ، مشوق ها و کمک های بلاعوض دولت به منظور تسریع امر بهسازی و نوسازی، دیگر زمینه های همکاری این تفاهم نامه است.

همکاری در تهیه شرح خدمات همسان طرح های بازآفرینی پایدار محدوده ها و محلات هدف بهسازی و نوسازی شهری ، ارائه پیشنهاد تدوین و بازنگری دستورالعمل ها،آیین نامه ها ،لوایح قانونی و... جهت احیاء، توانمندسازی بهسازی و نوسازی (بازآفرینی ) محدوده ها و محلات هدف طرح ها و برنامه نوسازی و بهسازی شهری ، همکاری در ایجاد پایگاه های اطلاعاتی یکپارچه از قبیل اطلاعات محدوده ها و محلات هدف، پروانه های ساخت و تراکم ساخت و... در محدوده ها و محلات هدف مصوب و در اولویت بهسازی و نوسازی شهری، از دیگر زمینه های همکاری این تفاهم نامه است.

همچنین به موجب این تفاهم نامه دو طرف در زمینه اجرایی کردن و تعمیم مطالعات نیاز سنجی آموزشی شهرداری ها همکاری می کنند و گردهمایی ها، سمینارهای علمی– پژوهشی ودوره های آموزشی مشترک برگزار می شود.

این تفاهم نامه برای عملیاتی شدن، اجرا و تدوین برنامه ها و عملکرد های اجرایی به معاونان امور عمرانی استانداری ها، شهرداری های مراکز استان و همچنین به سازمان های بهسازی و نوسازی شهرداری های کشور ابلاغ شد.

انتهای پیام/
برچسب ها: امضا ، سازمان ، عمران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار