یک کارشناس مسایل سیاسی گفت: احقاق حقوق ملت و حفظ مصالح انقلاب اقتضا می‌کند که اصحاب رسانه و اساتید دانشگاه نسبت به نقص‌های توافق نامه ژنو افشاگری کرده و به نقد این توافق‌نامه بپردازند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، "سعید زیبا کلام" کارشناس دیپلماسی سیاسی طی سخنانی در همایش نقد توافق نامه ژنو که پیش از ظهر امروز در داننشگاه علوم اقتصادی برگزار شد با اشاره به بندهایی از توافق نامه ژنو گفت: به موجب توافق ژنو تمام ذخایر اورانیوم 20 درصد غنی شده ایران از بین می‌رود و غنی‌سازی بالای 5 درصد به طور کامل تعطیل می‌شود.  
 
وی ادامه داد: طبق توافق‌نامه مذکور نصب سانتریفیوژهای نسل جدید در تأسیسات هسته‌ای ایران منتفی شده و همچنین در این توافق‌نامه به تقلیل تعداد سانتریفیوژها از 19 هزار به 8 هزار تأکید شد. 

زیبا کلام با اشاره به اهمیت راکتور اراک اظهار داشت: پس از توافق ژنو مذاکراه کنندگان ایران اعلام کردند که راکتور اراک آماده برچیدن یا تغییر ماهیت است و در حال حاضر یکی از محورهای مورد مناقشه ایران و 1+5 راکتور اراک است که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.  
 
این استاد دانشگاه با اشاره به دسترسی روزانه و بازرسی‌های سرزده طرف غربی از تأسیسات هسته‌ای ایران به موجب توافق ژنو بیان داشت: رئیس جمهور آمریکا چند ماه پیش در مرکز صهیونیستی سابان از طراحی امکانات رصدی و نظارتی بی‌سابقه‌ای خبر داد که بر مبنای آن تمام تعهدات ایران در توافق ژنو مورد راستی آزمایی قرار می‌گیرد.  
 
زیبا کلام ادامه داد: با نگاهی اجمالی به مفاد توافق ژنو آشکار می‌شود که برخلاف نظر رئیس جمهور این توافق چندان هم برپایه احترام متقابل و موضع عزت‌مندانه ایران نبوده است.  
 
این کارشناس دیپلماسی سیاسی با اشاره نامه رئیس جمهور به مقام معظم رهبری درخصوص توافق ژنو گفت: آیا اینکه رئیس جمهور در نامه به رهبری توافق ژنو را ابتکاری می‌داند که قدرت‌های بزرگ را به این نتیجه رساند که تحریم‌ها و فشارها راه به جایی نبرده است درست و صحیح است؟
 
زیلا کلام افزود: وقتی رئیس جمهور توافق‌نامه ژنو را اثبات حقانیت ملت ایران در صحنه بین‌الملل دانست اوباما در روز بعد از روی میز بودن همه گزینه‌ها سخن گفت. 

این استاد دانشگاه در ادامه اظهار داشت: اگرچه گره زدن چرخ هسته‌ای به چرخ معیشت اشتباه است اما با قبول این پیش فرض هم می‌توان ثابت کرد که توافق ژنو یک شکست بوده است. 

وی ادامه داد: 5 محور تحریمی غرب علیه ایران عبارت است از فروش نفت آزاد، بازگشت 100 میلیارد دلار دارایی بلوکه شده ایران، تحریم‌‌های شورای امنیت، تحریم‌های آمریکا و تحریم‌‌های اتحادیه اروپا که در عمل هیچ یک از 5 محور تحریمی به موجب توافق ژنو برای ایران سودمند نبود.  
زیبا کلام با اشاره به فروش نفت خام به موجب توافق نامه ژنو اظهار داشت: در توافق مذبور طرف غربی متعهد شده است که تلاش‌های خود برای کاهش فروش نفت خام ایران را متوقف سازد و این امر بدنین معناست که ایران همچنان نمی‌تواند مشتری‌های نفتی خود را تغییر دهد و میانگین فروش نفت خود را افزایش دهد.  
 
وی در ادامه با اشاره به دارایی‌های بلوکه شده ایران در بانک‌های آمریکا و سرانجام این دارایی‌ها طبق توافق ژنو گفت: در توافق ژنو 100 میلیارد دلار درایی بلوکه شده ایران در آمریکا به 2/4 میلیارد دلار رسید که این مبلغ تقلیل یافته هم در قالب اقساط و در صورتی که ایران رضایت کامل طرف غربی را فراهم کند نصیب تهران می‌شوند.  
 
زیبا کلام داد: امریکا با ایجاد یک کانال برای بازگشت دارایی‌های بلوکه شده ایران و تخصیص این دارایی‌ها به دانشجویان ایرانی خارج کشور در واقع به نوعی استقلال و حاکمیت ملی را نشانه گرفت. 

استاد دانشگاه تهران در ادامه به قیدهایی که برای رفع تحریم‌ها در توافق ژنو وجود دارد اشاره کرد و اظهار داشت: در توافق ژنو برای رفع تحریم‌ها دو قید "مرتبط با هسته‌ای" و "جدید" وضع شده است که این امر بدان معناست که تحریم‌های گذشته باقی خواهند ماند و همچنین طرف غربی می‌تواند به بهانه‌های دیگر چون حقوق بشر و مبارزه با تروریسم ایران را تحریم کند. 

وی ادامه داد: وقتی هنوز جوهر توافق ژنو خشک نشده بود 17 شرکت مرتبط با صنعت کشتیرانی ایران مورد تحریم قرار گرفت که معاون وزیر خارجه امریکا وقتی با واکنش کنش‌گران سیاسی و بین‌المللی مواجه شد اعلام کرد که این تحریم‌ها به برنامه‌ هسته‌ای ایران مربوط نمی‌شود.  
 
زیبا کلام تصریح کرد: طی چند هفته گذشته هم 15 نفر از مقامات دولت فعلی و دولت قبلی به بهانه حقوق بشری در لیست تحریم‌های آمریکا قرار گرفتند که این امر به نوبه خود مبین نواقص آشکار توافق ژنو است.  
 
زیبا کلام در ادامه با انتقاد از دیپلماسی دولت یازدهم بیان داشت: مقامات و مسئولان دولتی در چند ماه گذشته به صورت علنی و مداوم اظهاراتی خلاف واقع را پیرامون توافق نامه به صورت کلی مطرح کرده‌اند.  
 
وی ادامه داد: احقاق حقوق ملت و حفظ مصالح انقلاب اقتضا می‌کند که اصحاب رسانه و اساتید دانشگاه نسبت به نقص‌های توافق نامه ژنو افشاگری کنند و به نقد این توافق‌نامه بپردازند.  
 
زیبا کلام در پایان در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان که به اظهارات آقای ولایتی مبنی بر حمایت مقام معظم رهبری از تیم مذاکره کننده استناد کرده بود؛ خاطر نشان کرد: این که مقام معظم رهبری مواضع علنی نافیانه نمی‌گیرند بدین سبب است که ایشان عمود خیمه همبستگی ملت هستند و ما باید یادمان باشد که در چند سال گذشته که پیشرفت‌های هسته‌‌ای زیادی حاصل می‌شد مقام معظم رهبری به وجد می‌آمدند و مشعوف می‌شدند. 

انتهای پیام/
برچسب ها: توافق ، ژنو ، ماهیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار