جشن خودکفایی 120هزار خانواده تحت پوشش کمیته امداد

سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: امسال کمیته امداد جشن خودکفایی 120هزار خانواده را جشن می‌گیرد و این نهاد با توجه به اعتبارات بانکی تا پایان امسال می‌تواند 200هزار فرصت شغلی ایجاد کند.

به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، حسین انواری در نشست خبری امروز خود که به منظور ایجاد اشتغال و توانمندسازی و در نهایت خودکفایی مددجویان تحت پوشش این نهاد برگزار شد با بیان اینکه هر ساله تعداد زیادی از خانواده‌های تحت پوشش از طریق خودکفایی از چرخه حمایتی امداد خارج می‌شوند گفت: براساس سیاست‌های کمیته امداد هر ساله تعداد زیادی از مددجویان از طریق اشتغال، ازدواج، مسکن و سایر بخش‌ها توانمند و خودکفا می‌شوند.

وی افزود: در دو روز آینده کمیته امداد خودکفایی 120هزار خانواده را که بخشی از آن‌ها مددجویان تحت پوشش و بخشی دیگر از حمایت غیرمستقیم امداد بهره‌کند شدند، جشن می‌گیرد. این خانواده‌ها از حدود 2سال پیش براساس توانمندی‌هایشان در طرح‌های تولیدی و خدماتی ابتدا آموزش و سپس با در اختیار گرفتن وام اشتغال مورد نیاز که تا سقف 15میلیون تومان است توانستند اشتغال ثابت و پایداری ایجاد کنند و به خودکفایی برسند.

انواری در ادامه تصریح کرد: بعضی از این خانواده‌ها با ایجاد یک اشتغال و کارآفرینی افراد دیگر را به کار گماشتند و در این جا کمیته امداد مبلغ وام آن‌ها را تا 30 میلیون تومان از افزایش داده است.

وی با بیان اینکه متوسط سرانه درآمد آن‌ها در سال 12 میلیون تومان است تاکید کرد: این خانواده‌ها به سطحی از درآمد رسیده‌اند که به کمک‌های مستمری و سایرنهادهای حمایتی نیازی ندارند و به راحتی می‌توانند زندگی خود و خانواده‌شان را اداره کنند.

انواری با بیان اینکه خانواده‌هایی که خودکفا شدن به طور کامل از چرخه حمایتی خارج نمی‌شوند، اظهار داشت: اگر چه این خانواده‌ها دیگر نیاز اقتصادی در حوزه حمایتی ندارند و پرونده مددجویی آن‌ها بسته می‌شود ولی در طول کار تولیدی و خدماتی خود با مراجعی چون قضایی و مشاوره نیاز پیدا می‌کنند، کمیته امداد پرونده‌های جدیدی برای آن‌ها تشکیل می‌دهد و هر فرد خودکفا شده با دریافت کارت همت ضمن تداوم ارتباط خود با امداد از حمایت‌های مشاوره‌ای، قضایی و حقوقی این نهاد بهره‌مند می‌شود.

وی در خصوص بازپرداخت وام‌ها نیز گفت: افراد خودکفا شده 6ماه الی یک سال فرصت دارند تا به یک ثبات درآمدی رسیده و سپس برای بازپرداخت اقساط وام خود اقدام نمایند.

سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره) با اشاره به برنامه این نهاد در سال جاری در حوزه اشتغال بیان داشت: امسال آمادگی 500هزار فرصت شغلی را داریم و به شرط فراهم بودن منابع که هنوز ابلاغی صورت نگرفته است می‌توانیم این امر را تحقق بخشیم.
وی افزود: آنچه که در بودجه امداد آمده، درنظر گرفتن 2هزار میلیارد تومان اعتبار بانکی است که بانک مرکزی برای 6ماه اول آن را ابلاغ کرده در صورت تخصیص تمام اعتبار می‌توان 200هزار فرصت شغلی در سال جاری ایجاد کرد.

انواری در خصوص نحوه خروج از چرخه حمایتی امداد گفت: طبق مصوبه هر سال باید 10 درصد از مددجویان از چرخه حمایتی خارج شوند. اما یک سری از خانواده‌ها چون بیماران صعب‌العلاج و سالمندان خروجشن امکان‌پذیر نیست بلکه به حمایت‌های بیشتری نیاز دارند. این در حالی است که بیش از 3 تا4میلیون مراجعات حضوری به دفاتر امداد در سراسر کشور داریم.

*55 هزار خانواده زندانی تحت پوشش کمیته امداد هستند

سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره) با اشاره به حمایت 55هزار خانواده زندانی اظهار داشت: خانواده زندانیان تا زمان آزادی زندانی خود از جز خانواده‌های تحت پوشش هستند. اگر مدت زیادی حبس یک زندانی به طول انجامد تلاش‌ها برای خودکفایی خانواده زندانی صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به تفاهم کمیته امداد باوزارت کشور افزود: با توجه به اینکه افراد معتاد پس از خروج به آزادی زندان دوباره در معرض اعتیاد و قرار دارند و همچنین ممکن است با طرد اجتماعی مواجه شوند، تامین اشتغال زندانیان می‌تواند گام موثری در موقعیت اجتماعی و سلامت وی ایفا کند.

حسین انواری در پاسخ به این سوال که چرا مستمری مددجویان کمیته امداد 4سال بدون تغییر مانده است بیان داشت: سطح پرداخت مستمری را باید وزارت تعاون ابلاغ کند که هنوز چیزی به ما اعلام نشده است.

ما نیز معتقدیم که نباید مستمری به صورت یکسان به مددجویان در نواحی مختلف کشور اختصاص یابد. پیشنهاد این است که دستگاه‌های حمایتی متناسب با نیاز این مقدار را تامین کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: طبق قانون برنامه  پنجم، باید 40درصد حداقل حقوق به عنوان مستمری قرار بگیرد که به آن عمل نشده است.
انواری درادامه اظهار داشت: مستمری مددجویان از 50تا75 هزار تومان است و دریافتی بسیاری از خانواده‌ها با توجه به طرح اکرام ایتام به 400هزار تومان در ماه می‌رسد.

انتهای‌پیام/



برچسب ها: جشن ، خودکفایی ، کمیته ، امداد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار