شماری از ناظران معتقدند مخالفت ایران با خواسته‌های غربی‌ها که خواستار مطرح شدن موضوع زرادخانه موشکی این کشور هستند از علل پایان بی نتیجه این مذاکرات است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، شبکه تلویزیونی المنارگزارش داد: دور چهارم از مذاکرات بین ایران و غرب درباره پرونده هسته ای اش نیز بدون دستیابی به یک توافق روشن پایان یافت. 

"حسن حیدر" خبرنگار شبکه المنار در تهران در گزارشی گفت: سه روز بحث و تبادل نظر نتوانست در موارد حل نشده بین دو طرف پیشرفتی به وجود آورد.

دور چهارم مذاکرات با سخنان دیپلماتیک درباره مثبت بودن این دیدارها پایان یافت اما پیشرفتی در مذاکرات حاصل نشد.

مصیب نعیمی سردبیر روزنامه الوفاق گفت: ایران در این زمینه تجارب زیادی کرده است . آنها ( غربی‌ها) صحبت و توافق و سپس به شیوه دیگری اجرا می کردند. این بار کارشناسان لغت ، عبارتها و کارشناسان حقوقی و قانونی حضور داشتند و پافشاری کردند توافقی که حاصل می شود واضح و روشن باشد.

حیدر گفت ایران قاطعانه با گفتگو در خصوص هر پرونده ای به غیر از پرونده هسته ای مخالفت می کند اما طرف غربی می خواهد موضوع موشکهای ایران در توافقات هسته ای مطرح شود به این امید که شاید امتیازاتی از تهران بگیرد که بارها اعلام کرده است برای مذاکره در خصوص موشکی آمادگی ندارد.

"حسن هانی‌زاده" نویسنده و تحلیلگر سیاسی ایرانی گفت: موضوعی که آمریکا مطرح کرده است به ساختار دفاعی ایران مربوط می شود آمریکا لزوم برچیدن موشکهای ایران را مطرح کرده است این موضوع به تهران مربوط می شود و در مذاکرات گذشته مطرح نبود و در دستور کار مذاکرات نیز قرار نداشت به همین سبب ایران به طور مطلق با مطرح کردن موشکهای ایرانی مخالفت کرد.

حیدر گفت اختلاف در دیدگاهها و سقف انتظارت مطرح شده مطرح شده تا اندازه ای بالا بود و موضوع اولویتها از نظر دو طرف به میزان زیادی با یکدیگر تفاوت دارد و هر کدام اصرار می کند که پیشنهادهایشان در دستور قرار گیرد و از این دستور کار نیز عقب نشینی نمی کنند و همین بر روند مذاکرات تأثیر منفی داشته است.
حیدر گفت : مذاکرات هسته ای وین کاملا محرمانه ای است و هیچ کس نمی خواهد برگ برنده های خود را بسوزاند . 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار