معاملات قراردادهای آتی زيره سبز امروز با حضور مقامات ارشد بازار سرمايه و جمعی از کارگزاران در تالار معاملات کارگزاران بورس کالای ايران در شهر مشهد مقدس آغاز می‌شود.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از سنا، از رويکردهاي توسعه اي بورس کالاي ايران در سال جديد، گسترش معاملات محصولات کشاورزي و افزودن دارايي هاي پايه جديد در بازار مشتقه اين بورس است که با راه اندازي معاملات قراردادهاي آتي زيره سبز ، گام مهمي برداشته مي شود.

در حالي امروز اولين معامله قراردادهاي آتي زيره سبز تحويل خرداد ماه در بورس کالاي ايران کليد مي خورد که معامله‌گران زيره سبز در استان خراسان به صورت سنتي معاملات نقدي و مشتقه زيره سبز را انجام مي‌دهند و تقريباً تمامي حالت‌هاي قراردادهاي اختيار معامله و آتي در اين بازار در حال انجام است.

اين معامله‌گران پتانسيل بالايي براي ورود به يک بازار ساختار يافته مشتقات را دارند که همين امر زيره سبز را به محصولي داراي شرايط دارايي پايه مناسب براي معامله در بازار مشتقه بورس کالا تبديل کرده است.

استاندارد زيره سبز پذيرش شده در بورس کالا منطبق بر زيره درجه 1 استاندارد شماره 14 موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران بوده و اندازه هر قرارداد آتي يک تن در نظر گرفته شده است.

همچنين حد نوسان قيمت روزانه اين کالا 5 درصد بر اساس قيمت تسويه روزانه روز کاري ماقبل و محل تحويل انبار مرکزي تحت نظارت بورس در خراسان رضوي اعلام شده است.

حداقل تغيير قيمت سفارش زيره سبز در هر قرارداد آتي 10 هزار ريال تعيين شده و وجه تضمين اوليه نيز در حدود 20 درصد ارزش دارايي پايه قرارداد و حداقل وجه تضمين نيز 70 درصد وجه تضمين اوليه در نظر گرفته شده است.

حداکثر حجم هر سفارش براي معامله گران تا 20 قرارداد مجاز است.

ساعات معاملاتي طلاي سبز در بازار مشتقه بورس کالا شنبه تا چهارشنبه هر هفته از ساعت 12
تا 16 و روزهاي پنجشنبه از ساعت 12 تا 14 و سقف مجاز موقعيتهاي معاملاتي باز براي اشخاص حقيقي و حقوقي 200 قرارداد در هر نماد معاملاتي تعيين شده است.

دوره معاملاتي زيره سبز از تاريخ مندرج در اطلاعيه معاملاتي تا سومين شنبه ماه تحويل و دوره تحويل آن از اولين روز کاري پس از آخرين روز معاملات تا پايان ماه قرارداد و اندازه تحويل زيره سبز، حداقل مقدار تحويلي 5 قرارداد يا مضرب 5 از اندازه قرارداد است.

دارندگان موقعيت تعهدي فروش مي توانند در هر زماني در طول دوره معاملاتي پس از تسليم محصول زيره به انبار تحت نظارت بورس، قبض انبار دريافت کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار