روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف نوشت گزارش هیئت تحقیق چیلکوت درباره جنگ عراق قبل از انتشار بحث برانگیز شده این در حالیست که دولت انگلیس بسیار تلاش کرده تا از انتشار آنها جلوگیری کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ روزنامه دیلی تلگراف نوشت گزارش هیئت تحقیق چیلکوت درباره جنگ عراق قبل از انتشار بحث برانگیز شده است. در این اسناد، شواهدی در مورد روش‌های شکنجه‌ سیا به ویژه مورد جنجالی "غرض مصنوعی" با کمک انگلیس برملا خواهد شد. 

به نوشته شماره امروز این روزنامه انگلیسی در اینترنت، "دیوید کامرون" نخست وزیر انگلیس با اعلام اینکه نتیجه یک تحقیق درازمدت درباره جنگ عراق تا اواخر سال منتشر خواهد شد،‌ سعی کرد نگرانی های "سِر جرمی هیوود" عالی رتبه ترین کارمندش را درباره تاثیر انتشار این گزارش و مکالمات "تونی بلر "نخست وزیر سابق انگلیس از حزب کارگر و جرج بوش رئیس جمهور سابق آمریکا بر اعتبار بلر را برطرف سازد.

زمان انتشار این گزارش احتمالا بسیار بحث برانگیز خواهد شد و حزب کارگر ممکن است ادعا کند انتشار آن چند ماه قبل از انتخابات پانزده مه 2015 ممکن است بر نحوه رای دادن مردم تاثیر بگذارد.

این گزارش احتمالا برای حزب کارگر در آستانه انتخابات عمومی مشکل ساز خواهد شد و موضوع تصمیم بلر برای وارد کردن این کشور به جنگ عراق را مجددا زنده می کند.

این خبر لحظاتی پس از آن منتشر شد که "برنارد جنکین" رئیس کمیسیون مجلس عوام که مسئول رسیدگی به امور کارمندان دولت است، تهدید کرد سِر جرمی را به علت تاخیر در انتشار این گزارش فرا می خواند.

جلسات استماع علنی در جریان تحقیقات "سِر جان چیلکوت" در سال 2011 پایان یافت اما گفته می شود گفتگوها درباره انتشار مکالمات خصوصی بین تونی بلر نخست انگلیس در زمان جنگ 2013 و "جرج بوش" رئیس جمهور وقت آمریکا موجب تاخیر در انتشار نتایج این تحقیق بوده است.

چیلکوت در پی تکمیل تحقیقاتش فرآیندی را آغاز کرد که طبق آن به افرادی که در آن گزارش با انتقادهایی مواجه اند،  قبل از انتشار گزارش فرصت پاسخ دهی داده می شود.

وی با سِر جرمی که قبل از جنگ عراق منشی خصوصی اصلی بلر بود، درباره اسناد قابل انتشار گفتگو کرده است.

چیلکوت خواهان انتشار مطالب حساسی است که  حدود 200 گفتگو در سطح کابینه، بیست و پنج یادداشت از بلر به بوش و بیش از صد و سی مکالمه ضبط شده بین آن دو  را شامل می شود.

به گفته "سِر منزیس کمپ بل "نماینده پارلمان انگلیس و عضو کمیسیون نظارت بر جاسوسی های انگلیس گفت، چیلکوت هنوز با منشی کابینه درباره انتشار نهایی آنچه بین بوش و بلر رد و بدل شده بود،‌ اختلاف نظر دارد.

به گفته وی علت تاخیر انتشار گزارش بحث در این خصوص است که چه میزان از تلاش‌های سیاسی حزب دولت حزب کارگر در جهت اقدام نظامی بر ضد عراق منتشر شود.

یک نماینده پارلمان و عضو ارشد حزب کارگر که بر ضد جنگ با عراق رای داده بود،‌ به دیلی تلگراف گفت: این درواقع یک مانور سیاسی حزبی آشکار در تلاش برای مداخله در یک فرآیند شبه قضایی بدست یک کارمندن ارشد سابق بنظر میرسد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار