13 موزه در استان همدان گنجینه های و اشیای تاریخی و آداب و سنن را در قالب موزه های مردم شناسی به نمایش گذاشته اند.

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران همدان همزمان با روز جهانی موزه گفت : ز طرفی آثار و بناهای تاریخی استان همدان نشان دهنده غنای فرهنگی این استان است و در بین بنا ها و آثار تاریخی استان همدان موزه های مختلف موجود در این استان نیز علاوه بر اینکه میراث دار فرهنگ و تمدن استان همدان در زمینه های مختلف فرهنگی و باستانی و تاریخی هستند نقش مهمی را در جذب گردشگر در این استان ایفا می کنند.
علیرضا ایزدی مهمترین موزه های فعال استان را  موزه هگمتانه، آرامگاه بوعلی، مفاخر، حاج آقا تراب نهاوند،آرامگاه بابا طاهر، میر رضی الدین آرتیمانی، مردم شناسی سید جمال الدین اسد آبادی، تاریخ طبیعی، حمام قلعه و لطفعلیان ملایر و خانه مسعودی تویسرکان دانست و افزود : وظیفه انتقال فرهنگ باستانی بر عهده موزه های باستانشناسی و یا انتقال فرهنگ بر عهده موزه های مردم شناسی بوده و در واقع موزه ها ویترین و پیشانی هر استان برای جذب گردشگر به عنوان استان مقصد به شمار می روند.
گسترش موزه‏هاي دنيا و همكاري همه‏جانبه علمي، فرهنگي و صنعتي بين آنها در جهت دستيابي به اهداف فرهنگي، از طريق هماهنگ ساختن اقدامات بين‏المللي و تدوين برنامه‏هايي مؤثر است كه داراي خطوط اساسي همكاري مشترك و دوجانبه بين مردم و موزه‏ها در سطح جهاني باشد. بر اساس همين اعتقاد در جلسه مجمع عمومي كميته بين‏المللي موزه‏ها در سال 1977م در مسكو، روز 18 مه (برابر با 28 ارديبهشت) به عنوان روز جهاني موزه اعلام شد و از آن سال به بعد در اين روز در همه كشورهاي عضو، مراسمي به اجرا درمي‏آيد. از اهداف مهم اين مجمع، گسترش موزه‏ها در سراسر جهان، همكاري همه‏جانبه موزه‏ها در جهت رسيدن به اهداف فرهنگي، جلوگيري از نابودي فرهنگ بومي هر كشور و ايجاد مانع در برابر فرهنگ‏هاي بيگانه است. هم‏چنين هدف از تشكيل مكاني به نام موزه، نگهداري آثار گذشتگان و انتقال آنها به نسل‏هاي آينده، ايجاد و تقويت تفاهم ميان ملل و اقوام، شناخت و نمايش سهم اقوام و ملل در فرهنگ و تمدن جهاني و پيشگيري از انهدام فرهنگ بومي و جلوگيري از هجوم فرهنگ‏هاي نامأنوس است.ش
برچسب ها: آداب ، سنن ، موزه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.