شعر که به طور طبیعی در فضای فرهنگی هر جامعه جایگاه خاصی دارد، به عنوان زبان فردای ملت ایران است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران حاضر در محل برگزاری افتتاحیه هشتمین جشنواره شعر فجر که عصر روز گذشته در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد؛ "سید عباس صالحی"، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از تشکر از اساتید و افرادی که از برگزاری افتتاحیه هشتمین جشنواره شعر فجر حاضر در مراسم، گفت: طبعا در جلسات آینده هشتمین دوره جشنواره شعر فجر از شعرخوانی این اساتید استفاده بیشتری می‌کنیم.
 
وی ادامه داد: به طور طبیعی شعر در فضای فرهنگی هر جامعه جایگاه خاصی دارد.
 
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: شعر، حافظه تاریخی، زبان ملت‌ها و نمایه‌ روح آنها بوده و در زبان فارسی جایگاه ویژه‌ای داشته و دارد.
 
صالحی تصریح کرد: در زبان فارسی هیچ برهه‌ای در ایران فارغ از شعر نزیسته، امروز شعر در زبان فارسی، زبان مفاهمه و گفتگو است.
 
وی تاکید کرد: شعر، رساترین و ماناترین زبان گفتگو است.
 
به گفته معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با شعر می‌توانیم از دغدغه‌های جهان و آرمان‌های فردا صحبت‌ کرده و اسطوره‌ها را به یاد بیاوریم.
 
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید به اینکه شعر به عنوان زبان فردای ملت ایران است، خاطرنشان کرد: جشنواره شعر می‌تواند رسانه‌ای برای گفتگو هم در میان خودمان و هم برای گفتگو با جهان باشد.
 
*شعر انقلاب به قدری پخته شده که هماورد می‌طلبد
 
همچنین، "افشین علا"، شاعر و عضو علی‌البدل شورای شهر تهران که در سال 1348 در شهرستان نور متولد شده با اشاره به آنکه شعر "در سوگ مادر" وی بنابر نامه‌ای که یکی از شاعران پیشکسوت خطاب به وی نوشته با شعر "ای وای مادر" "شهریار" مقایسه شده، گفت: با عرض ادب خدمت یکایک عزیزان حاضر و اساتید، شاید جای من اینجا نباشد،  جای دارد از زحمات مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که از نزدیک شاهد آن بودیم تشکر کنم، جشنواره شعر مورد هجمه‌های گوناگون قرار گرفته ولی این جشنواره برای ارتقای ادبیات کشورمان گام‌های متعددی برداشته است.
 
این شاعر اظهار داشت:از آنجایی که تمام صداهای ادبیات صاحب سخن و صاحب اثر بوده‌اند، "فجر" در زمینه شعر باید گسترده‌تر باشد.
 
علا تصریح کرد: گرمارودی، صفارزاده و اوستا در کنار شاعران دیگر شهره به سرودن اشعار انقلابی بودند، در آن زمان که شاعران دور مانده از دین شناخته شده بودند شاعران انقلابی چون که مردم معدل اندیشه خود را در اندیشه امام می دیدند، شناخته شدند.
 
وی گفت: کسانی که مثل ما نمی‌اندیشند اگر مجال برای بروز و ظهور نداشته باشند تبدیل به مخالفانی با ما می‌شوند که مخالفت آنها هم با ما مبنایی ندارد.
 
این شاعر افزود: چرا ما باید آنها را از خود برانیم هر چند که همپای شعر انقلاب نبودند، شعر انقلاب به قدری پخته شده که هماوردی می‌طلبد و نیاز به حذف کسی ندارد.
 
علا خطاب به آنها که نگران چند صدایی هستند، گفت: نگران نباشید چرا که این چند صدایی بزرگترین خدمت به ادبیات و شعر ما بوده است.
 
وی اظهار داشت: بیاییم فجر انقلاب اسلامی را آنقدر وسیع ببینیم که نه تنها بزرگان بلکه جوانانی که به ناچار پناه به صداهای مخالف برده‌اند، زیر پناه ادبیاتی که از قرآن سرچشمه گرفته، بیایند.
 
این شاعر خاطرنشان کرد: ما هرگز از اصول خود کوتاه نخواهیم آمد و از آرمان‌های انقلاب دور نمی‌مانیم اما باید بشنویم.

*پشت شعرها تاریخ را هم ببینیم

همچنین، "سید علی موسوی گرمارودی"، شاعر، در بخش دیگری از مراسم افتتاحیه هشتمین جشنواره شعر فجر پس از عرض تسلیت بابت شهادت احمدبن موسی کاظم(ع)، گفت:به شعرهای قدیم من همچون "تا ناکجا آباد" و "گزینه شعر نیستان" اشاره شد، اخیرا شعر به سراغ من نیامده است.

وی ادامه داد: آنچنان که در کتاب "جوشش و کوشش" گفته‌ام باید شعر به سراغ آدم بیاید که اگر انسان به سراغ شعر برود، دیگر شعر نیست.

این شاعر پس از بیان خاطره‌ای از سرایش یکی از شعرهایش که به سفارش "شهید رجایی" در مراسم یکی از شهدای قزوین در زمان خفقان زمان پهلوی دوم خوانده شده، اظهار داشت: شعر انقلاب بار بزرگی از تاریخ را به دوش می‌کشد.

به گفته گرمارودی، شعر "بهار خون" خطاب به دماوند که چرا مانده‌ای سروده شد،‌گفت: خداوند شاهد است که در زمان خوانش آن در مراسم شهید قزوینی، تمامی 70 نفری که به طور پنهانی به این مراسم آمده بودند آنجا که سخن از رفتن شاه شد یکایک رفتند.

وی تاکید کرد: پشت شعرها تاریخ را هم ببینیم، در شعر کلاسیک کار اصلی من قصیده است.

این شاعر تصریح کرد: می‌خواهم "چکامه اخوانی" "مرتضی امیری اسفندقه" را که به تازگی مجموعه‌ای از شعرهای خود به نام "چین کلاغ" را منتشر کرده و علی‌رغم حضور آثار اکثر شاعران در آن، اسم و شعری از من نیاورده را بخوانم؛ "امیری اسفندقه" در طول عمر خود اسفند را ماه اعتکافش می‌داند.

*شعر فجر متعلق به خانواده معظم شهدا است

همچنین، "خسرو احتشامی"، شاعر در بخش دیگری از مراسم افتتاحیه هشتمین جشنواره شعر فجر، گفت: من معتقدم که شعر فجر متعلق به خانواده معظم شهدا است، شهدایی که این انقلاب را پی‌ریزی کردند و شعرش را هم متحول کردند، همواره باید سهم بزرگی از شعر فجر را به آنها اختصاص داد.

*ما وامدار زبان فارسی هستیم

این گزارش می‌افزاید؛ "راتی ساکسینا"، شاعر، مترجم و ویراستار هندی در بخشی دیگر از مراسم افتتاحیه جشنواره شعر فجر در راستای سخن گفتن از پیوستگی اساطیر هند و ایران گفت: زبان فارسی میراثی کهن برای مردم هندوستان است.

وی ادامه داد: در هندوستان امیر خسرو دهلوی پدر زبان هندی است، بنابراین و به این خاطر ما بسیار وامدار زبان فارسی هستیم.

به گفته ساکسینا، مردم هند نه تنها در زبان و شعر بلکه در بسیاری از غذاهایشان همچون کباب وامدار فارسی زبانان هستند.

گفتنی است، که در مراسم افتتاحیه هشتمین جشنواره شعر فجر علاوه بر سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، افشین علا، خسرو احتشامی، سید علی موسوی گرمارودی و راتی ساکسینا شاعران دیگری چون فاضل نظری، بهزاد زرین پور، حشمت منصوری، مشفق کاشانی و محمدعلی بهمنی هم حضور داشته و به شعر خوانی پرداختند.


انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار