رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: به دلیل وقوع خشکسالی استان در تولید گندم و جو بیش از 200 میلیارد تومان خسارت دیده که همچنان این رقم در حال افزایش است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل؛ عدیل سروی افزود: بخش کشاورزی موثرترین و اساسی‌ترین فعالیت اقتصادی در سطح استان است به طوری که این استان در محور توسعه همه‌جانبه خود به تولید محصولات متنوع کشاورزی وابستگی خاص دارد.

وی با مهم ارزیابی کردن توجه به امر تامین امنیت غذایی با محور تولید محصولات کیفی تصریح کرد: 92 درصد مواد غذایی در سطح ملی از طریق فعالیت بخش کشاورزی تامین و تهیه می‌شود به طوری که در سفره‌های مردم آثار و نتایج آن را به خوبی شاهد هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: استان با تولید چهار درصد محصولات کشاورزی کشور و بالاترین سطح در میزان کاربری اراضی به نسبت آمار کشور از ظرفیت خوبی در این بخش برخوردار است؛ به طوری که فعالیت بخش‌های صنعتی، تجاری و خدماتی در این استان متاثر از فعالیت‌های بخش کشاورزی است.

سروی اردبیل را قطب تولید بذور همچون سورگوم، ذرت و سیب‌زمینی اعلام کرد و یادآور شد: جایگاه هشتم اردبیل در تولید گندم و رتبه اول این استان در تولید عدس و سیب‌زمینی حکایت از گسترش فعالیت‌ها در این بخشدارد که به تناسب این گستردگی مشکلات این بخش نیز بسیار پیچیده و فراگیر است که حل آنها می‌تواند به شکل مستقیم در بهبود معیشت و تولید مردم و همچنین اشتغالزایی مفید و موثر باشد.

وی گفت: ما در این بخش به رقم وسعت و گستردگی فعالیت‌ها با کمترین سرمایه‌گذاری به دلیل ریسک‌پذیری روبه‌رو هستیم و در حالی که قرار بود دربرنامه پنجم 14 درصد سرمایه‌گذاری در این بخش انجام شود اما عملاً این رقم حدود پنج درصدبوده؛ در حالی که برنامه پنجم توسعه کشور رو به پایان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تصریح کرد: این سرمایه‌گذاری کفاف استهلاک و ظرفیت عظیم بخش کشاورزی را نمی‌دهد و ما در کنار کاهش سرمایه‌گذاری‌ها با خسارت عمده حوادث غیرمترقبه نیز در بخش کشاورزی روبه‌رو هستیم.

سروی با بیان اینکه امسال به دلیل سرمازدگی 11 و 12 فروردین‌ماه بیش از 700 میلیارد تومان خسارت به باغات این استان وارد شده است، تاکید کرد: این خسارت بیش از آن‌که در بخش کشاورزی تاثیر و آثار روانی داشته باشد در بخش توریسم اثرگذار بوده است؛به طوری که خسارت وارده به مشگین‌شهر، کوثر و خلخال سبب شده تا میزان تولید محصولات سردرختی به شدت در این استان کاهش یابد.

انتهای پیام/ش/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.