مدير نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در شيوه جديد عرضه اوليه نمادهای فرابورسي در ابتدا عرضه كننده يك دامنه قيمتی ارائه می‌كند و خريداران در اين دامنه قيمتی، سفارش خود را می‌گذارند و به اين ترتيب كشف قيمت منصفانه‌تر خواهد بود.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از سنا، محمود رضا خواجه نصيري افزود: در دوره زماني كه تحت عنوان ثبت سفارش(در يك جلسه معاملاتي) است، مشتريان در اين دامنه مي توانند سفارش خريدهاي خود را بگذارند.

وي درباره چگونگي قيمت گذاري سهم در اين شيوه افزود: بر اساس وضعيت سفارش هاي وارده در پايان وقت، عرضه كننده به يك قيمتي كه معمولاً كمترين قيمت تعيين شده است و در اصل مي تواند كل عرضه را به فروش برساند و امكان عرضه كل وجود دارد، عرضه اوليه انجام مي گيرد.

خواجه نصيري با اشاره به اينكه بين كف و سقف دامنه قيمتي در نظر گرفته شده از طرف فروشنده فاصله 20 درصدي وجود دارد، خاطر نشان كرد: چنانچه تعداد درخواست ها در قيمت عرضه بيشتر از كل حجم عرضه باشد، تقسيم به نسبت خواهد شد و اين روش اين مزيت را به همراه دارد كه هر خريداري به نسبت سرمايه اي كه براي خريد در نظر گرفته از عرضه اوليه بهره مند مي شود.

وي افزود: برخلاف روش هايي كه اولويت هاي قيمتي و زمان محدود رقابت باعث مي شد به عده اي سهم نرسد در اين روش با توجه به اينكه دوره ثبت سفارش مدت طولاني تر خواهد بود، مشتريان مي توانند قيمت مد نظر خود را وارد كنند و در پايان رقابت از سهام عرضه اوليه برخورد شوند.

اين مقام ناظر بازار سرمايه، اظهار داشت: اين روش منصفانه تر است، چون تقسيم به نسبت است و تمام مشترياني كه در دامنه اعلام شده سفارش خود را ثبت كرده باشند مي توانند از سهام عرضه اوليه برخوردار شوند و فقط ممكن است به دليل بالا بودن حجم درخواست مشتريان به نسبت كل سهام عرضه شده، سهم هاي اختصاص يافته تغيير كند.

خواجه نصيري تصريح كرد: در اين روش كشف قيمت با دقت بيشتري انجام مي گيرد چون اول عرضه كننده دامنه قيمتي مي دهد و قيمت بر اساس دامنه قيمتي مشخص مي شود و البته با توجه به فرصت بيشتر براي ثبت سفارش، امكان خطا و اشتباه كمتر است.

وي با بيان اينكه در اين روش تمامي سفارش ها به نام خريدار و با ثبت حجم انجام مي گيرد، گفت: در اين روش برخلاف سنت قبلي كه سهام در ابتدا از طرف كارگزار به طور كلي خريداري مي شد و بعد اختصاص داده مي شد اين امكان فراهم شده است كه نارضايتي هايي كه بعضاً پيش از اين در سطح مشتريان اتفاق مي افتد، از اين پس در عرضه هاي اوليه فرابورس رفع شود.

مدير نظارت بر بازارها و بورس هاي سازمان بورس درباره ميزان بازدهي عرضه هاي اوليه به اين سبك گفت: با توجه به دامنه 20 درصدي كه در اين روش بين كف و سقف قيمتي در نظر گرفته شده و بسته به قيمت كشف شده بازده بعد از عرضه اوليه چارچوب منطقي تر و دقيق تري خواهد داشت و از طرفي با توجه به نوع و نحوه رقابت به نظر مي رسد بخش عمده خريداران عرضه اوليه نگاه بلند مدت تري به عرضه اوليه دارند و نگاه سودآوري كوتاه مدت جاي خود را به نگاه بلند مدت در عرضه هاي اوليه مي دهد.

خواجه نصيري درباره اينكه چنانچه در روز عرضه اوليه كشف قيمت صورت نگيرد چه خواهد شد، گفت: اگر عرضه اوليه به صورتي انجام شود كه در اولين مرحله، عرضه اوليه فروش نرود با درخواست عرضه كننده براي يك دوره ديگر امكان تمديد و تكرار فرآيند ثبت سفارش وجود دارد.

در اين حالت مي تواند عرضه كننده اين دامنه قيمتي را اصلاح و يا كاهش دهد تا امكان عرضه مجدد وجود داشته باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار