به گزارش
خبرنگار دانشگاهي باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، انعکاس حضور تیم سازنده این خودروی خورشیدی در مسابقات جهانی آمریکا، در این خبرگزاری منجر به بازتاب این رویداد در روزنامه واشنگتن پست، elan ،mail onlain، نشریه دویچه وله آلمان، یاهو ،شده است.
در بخشی از گزارش واشنگتن پست آمده است: اگرچه موتور و صفحات خورشيدي اين خودرو از خارج وارد شده اما اين تيم نوعي سيستم مسيريابي حداكثر را براي خودرو طراحي كرده است كه با ايجاد اتصال بين اينونترها، شارژهاي باتري و ساير دستگاهها باعث بهينهتر شدن سلولهاي خورشيدي آن ميشود.
به گفته فرخنده نظيري 20 ساله مسول بخش الكترونيك پروژه و تنها عضو خانم در اين تيم تحقيقاتي از دانشگاه آزاد اسلامي قزوين آنها قصد دارند جذب انرژي خورشيدي در اين خودرو براساس مسيري كه طي خواهد كرد را بهينه سازي كنند.
ما در ابتدا مسير مسابقه را شبيه سازي كرده و شرايط آب و هوا را مورد ارزيابي قرار ميدهيم. سپس زواياي اشعههاي خورشيد در طول 8 روز مسابقه را محاسبه مي كنيم.
اين خوردو 220 كيلوگرمي (485 پوندي) داراي طول 4.5 متر (15 فوت) ، عرض 1.8 متر و ارتفاع 1.1 متراست و به يك اتاقك راننده شبيه به كابين خلبان مجهز است. باتريهاي ليتيومي اين خودرو با كمك پنلهاي سلولهاي خورشيدي به مساحت 6 متر مربع مي تواند خودرو را به مدت 4 ساعت با سرعت 90 تا 150 كيلومتر بر ساعت براند.
بر اساس این گزارش نسخه قبلي اين خودور با نام هاوين 1 در مسابقات خودروهاي خورشيدي استراليا مقام 17 را به دست آورد.
در ادامه گزارش واشنگتن پست به حامیان مالی ساخت این خودرو اشاره شده است : يك بانك ايراني و يك توليد كننده باتري، حاميان مالي اين تيم تحقيقاتي هستند و 150000 دلار را به اين پروژه اختصاص داده اند. انتظار ميرود هزينههاي حضور در اين مسابقات و مسافرت تيم به آمريكا بيش از اين مبلغ باشد.
دكتر بيت الله اكبري سرپرست اين تيم تحقيقاتي میگويد: به اعتقاد او اين پروژه ميتواند گامي در راستاي اشاعه انرژي پاك در كشور ايران باشد در كشور ما درصد بالايي از يارانهها به سوختهاي فسيلي اختصاص مي يابد كه متاسفانه باعث ترغيب عموم به استفاده از خوردهاي بنزیني شده است.
این گزارش این گونه پایان می یابد: محققان جوان و دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي قزوين ميتوانند در رشد اقتصادي ايران و مخصوصا در حوزه انرژي پاك نقش مهمي را ايفا كنند كه اين خود باعث كاهش وابستگي ما به نفت مخصوصا در برهه كنوني كه نياز به صرفه جويي است خواهد شد.
ماه گذشته ايران با هدف نزديك كردن قيمت انرژي به قيمت جهاني آن بخشي از يارانه اختصاص يافته به انرژي را حذف كرد كه در نتيجه آن قيمت بعضي از فرآوردهها تا دو برابر افزايش يافت. ايران تحت تحريم هاي بين المللي ناشي از برنامه هستهاي خود است.
يارانه اختصاص يافته به بنزين در گذشته باعث پايين نگه داشتن تصنعي قيمت اين فرآورده شده بود و در نتيجه هزينه يك بطري آب معدني نسبت به يك بطري بنزين ارزان تر بود. هدف از حذف اين يارانهها آزاد كردن درآمد ناشي از هدفمند كردن يارانه براي مصرف در بخش توليد و پروژههاي زيرساختي است.
به گفته مسعود مهاجر كارشناس حمل و نقل با توجه به اينكه ايران در سال داراي 300 روز كاملا آفتابي است و ظرفيت طبيعي لازم براي شارژ كردن پنلهاي خورشيدي فراهم است سرمايه گذاري دولت در حوزه انرژي خورشيدي مي تواند بسيار مفيد باشد.
به گفته او با حذف يارانه سوخت و انرژي و با توجه به برخورداري همه مناطق ايران از نور مناسب خورشيد، انرژي خورشيدي مي تواند جايگزين مناسبي براي سوختهاي فسيلي باشد.
خودوری خورشیدی هاوین 1 در مسابقات جهانی استرالیا که دو سال پیش برگزار شد دربین 44 تیم دنیا به مقام 17 دست یافت.
انتهای پیام/