نخست وزیر مجارستان روز شنبه بار دیگر درخواست کرد اقوام مجار در کشور اوکراین از خودمختاری برخوردار شوند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگـزاری رویترز، نخست وزیر مجارستان روز شنبه بار دیگر درخواست کرد اقوام مجار در کشور اوکراین از خودمختاری برخوردار شوند.

اعلام دوباره این درخواست "ویکتور اوربان" نخست وزیر مجارستان در حالی است که اظهارات مشابه وی هفته گذشته، واکنش‌های دیپلماتیک شدیدی به دنبال داشت.

اوربان در سخنرانی خود که از تلویزیون دولتی مجارستان پخش شد در این باره گفت: در صورتی که حق اقلیت‌ها در اوکراین از جمله مجارها به آنها داده نشود، این کشور نه به پایداری خواهد رسید و نه دموکراسی را تجربه خواهد کرد. این حقوق شامل بهره مندی از تابعیت دوگانه (مجاری)، حقوق جمعی و خودمختاری است.

اوربان ماه گذشته پس از کسب پیروزی قاطع در انتخابات مجارستان بار دیگر به سمت نخست وزیر این کشور انتخاب شد. وی خواستار خودمختاری حدود 200 هزار مجارستانی تبار ساکن غرب اوکراین است. 

اظهارات نخست وزیر مجارستان واکنش سریع مقامات کیف را در پی داشت، به شکلی که سفیر مجارستان در اوکراین به منظور ارائه توضیحات در خصوص اظهارات اوربان احضار شد. مقامات لهستان نیز انتقاداتی را در این خصوص مطرح کردند.

"یانوش مارتونی" وزیر امور خارجه مجارستان روز چهارشنبه تلاش کرد تنش‌های دیپلماتیک به وجود آمده با اوکراین را کاهش دهد. وی در این باره گفت مجارستان به عنوان یک عضو اتحادیه اروپا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به دنبال خودمختاری سرزمینی برای اقلیت مجارستانی تبارهای اوکراین نیست.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار