برنامه‌ی این هفته‌ی نمایش فیلم‌های مستند در برنامه‌ی "شب‌های مستند" اعلام شد.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران؛ برنامه‌ی این هفته‌ی نمایش فیلم‌های مستند در برنامه‌ی "شب‌های مستند" اعلام شد:

مجید گیاه‌چی مجری طرح این مجموعه برنامه گفت: در ساعت 23 روزهای شنبه تا چهار‌شنبه 27 تا 31 اردیبهشت به ترتیب فیلم‌های "این سه زن" به همراه "قهرمان من"، ساخته‌ی علی خسروی در روز شنبه و مستندهای "مالا"، "لوتکا"، "پاماله" و "جمشید" به همراه "الماس آبی" از کورش فرزانگان از شبکه‌ی مستند پخش می‌شود و مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد.

علی خسروی، که فارغ‌التحصیل مدرسه‌ی عالی فیلم تهران و در حال حاضر 34 ساله است، ساخت فیلم را از سال 1386 آغاز کرد و نویسندگی و کارگردانی فیلم‌های کوتاه داستانی "جشن تکلیف"، "چراغ روشن" و "آینه"؛ و کارگردانی فیلم‌های مستند "قهرمان من"، "این سه زن"، "فرزند خرمشهر" و "نفت سیاه" را بر عهده داشته است. کسب جایزه از جشنواره‌های فیلم شهر، سایه دانشگاه سوره، فیلم کوتاه تهران، ستایش خوزستان، ققنوس، جایزه‌ی بزرگ شهید آوینی، عمار و حسنات از موفقیت‌های او در عرصه‌ی فیلم‌سازی است.

کورش فرزانگان، ساکن شهر ساحلی بندرانزلی، در حال حاضر چهل ساله است. اولین فیلم‌ او "بعد از عشق"، به رابطه‌ی عاشقانه‌ی یک زوج جوان معلول جسمی حرکتی می¬پردازد. در "حباب" فیلم دومش به آثار زیان‌بار استفاده‌ی نابه‌جا از منابع طبیعی پرداخته است، "پاره پاره" عاشقانه‌ای دیگر درباره‌ی دنیایی است که ارتباطات در آن کم‌رنگ شده است. "کسی می‌آید" با موضوع همزمانی عاشورا و نوروز جایزه‌ی بهترین مستند کوتاه فستیوال کیش را برای او به ارمغان می‌آورد. "پایان" جایزه‌ی نوعی نگاه جشنواره‌ی کیش و جایزه‌ی انجمن فیلم کوتاه ایران را از جشنواره‌ی فرهنگ و صنعت، به همراه دارد و "الماس آبی" بار دیگر جایزه‌ی بهترین مستند کوتاه جشنواره‌ی کیش را. "پایان" قصه‌ی دلتنگی داشته¬هایی است که به نداشته تبدیل می¬شوند و "الماس آبی" دلتنگی کاپیتان پیر و بازنشسته‌ای برای دریا و یدک‌کشش الماس است. "مالا" که کاندیدا و جزو پنج فیلم نهایی جشن خانه‌ی سینما است، لوح تقدیر 25 فیلم مستند برتر سال جایزه‌ی شهید آوینی و جایزه‌ی بهترین مستند علمی و تندیس سیمین جشنواره‌ی بین‌المللی رشد را از آن خود می¬کند، حکایت دریا و مردان دریای خزر یعنی صیادان و محیط‌بانان آن است. این فیلم جایزه‌ی ویژه‌ی فناوری و نانوتکنولوژی جشنواره‌ی فیلم کوتاه تهران را نیز به خود اختصاص می‌دهد. "لوتکا" روایت‌ پیرمردی است که آخرین قایق چوبی‌اش را برای فروش به بازار شهر می‌برد و "جمشید" عادت‌ها و پیامدهای مواردی بسیار ساده، حتی نوشیدن یک فنجان چای را بیان می‌کند.

فرزانگان همچنین جایزه‌ی بهترین فیلم کوتاه تجربی ایران را در سال 1384 برای فیلم "ضدخاطرات" دریافت نموده است. 

انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.