مسلمانان بوسنی و هرزگووین از افزایش حملات نژادپرستانه صرب‌ها علیه آن‌ها، در شهر «زوورنیک» شکایت دارند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، به‌تازگی یک جوان مسلمان در کنار مسجد «ریجکانسکا» (Rijecanska) در شهر زوورنیک (Zvornik) مورد حمله صرب‌ها قرار گرفت.

یک مرد 81 ساله صرب نیز یک مسلمان را بعد از مشاجره در مورد موضوعی جزئی با تبر به قتل رساند. جنازه «احمد حسنوویچ»، فردای روز مشاجره در مقابل خانه‌اش در زوورنیک پیدا شد.

جمعیت مسلمانان بوسنی با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند: در حومه منطقه زوورنیک اخیراً حملات متعددی علیه مسلمانان گزارش شده که مسلمانان این شهر را آشفته کرده است.

در این بیانیه آمده است: در تاریخ 16 اردیبهشت، در مقابل مسجد «ریجکانسا» در شهر توزلا، یک مرد ناشناس دانش‌آموزان دبیرستان اسلامی «بهرام بی» (Behram-bey) را که در حال اجرای یک برنامه فرهنگی ـ دینی در خانه فرهنگ این شهر بودند، هدف حملات لفظی قرار داد.

این بیانیه افزود: تکرار چنین حملاتی علیه مسلمانان بسیار نگران‌کننده است؛ آن هم درست در زمانی که مسلمانان زوورنیک در حال برگزاری سالگرد کشتار جمعی مسلمانان این شهر توسط صرب‌ها هستند.

در فاصله ماه آوریل تا ژوئیه سال 1992 ده‌ها هزار مسلمان بوسنیایی در شهر زوورنیک توسط گروه‌های صرب به صورت وحشیانه‌ای کشته شدند.

شهر زوورنیک روزگاری یکی از شهرهای مسلمان‌نشین بوسنی محسوب می‌شد. بعد از پاکسازی قومی از سوی صرب‌ها در فاصله سال‌های 1992 تا 1995، بسیاری از مسلمانان این شهر کشته و بسیاری نیز مهاجرت کردند و دیگر بازنگشتند.

اخیراً قبرستان مسلمانان در مسجد اصلی شهر زوورنیک نیز هدف حملات صرب‌ها قرار گرفته و 4 مسلمان دیگر نیز از سوی یک گروه جوانان صرب مورد حمله قرار گرفته‌اند./World Bulletin
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار