مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی منظومه حیدربابا را نماد هویت و فرهنگ اصیل اسلامی، ایرانی و آذربایجانی و حکایت‌پرداز حکمت و اخلاق برشمرد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، "علی اکبر صفی پور" در نشست هماهنگی نخستین جشنواره فرهنگی هنری "یک روز با حیدربابای شهریار"، اظهار داشت: شهریار شاعری نکته‌سنج و سخندانی چیره دست بود که فرهنگ ایرانی و اسلامی را با ظرافت و شیوایی خاصی به سلک نظم کشیده و بیت بیت این منظومه دلنشین از گرانبهاترین آثار ذوق و اندیشه ایرانی است.

وی حیات فرهنگی استاد شهریار را سرشار از مضامینی ناب برای سوژه پردازی و خلق آثار توسط هنرمندان در رشته‌های مختلف فرهنگی و هنری عنوان کرد و گفت: شهریار ملک سخن، نقشی مانا در غنا بخشیدن و باروری درخت تناور فرهنگ این مرز و بوم داشته و نامگذاری روز ملی شعر و ادب به نام این استاد مسلم شعر فارسی و آذری حرکتی به جا بوده و مایه‌ مباهات است.

صفی پور گفت: برگزاری جشنواره فرهنگی هنری حیدربابا نه تنها تکریم استاد شهریار، بلکه تکریم هنر تک تک هنرمندان و آفرینش‌گرانی است که با مطالعه آثار نغز استاد شهریار با او هم آوا شده و شکوه احساس او در منظومه‌ی حیدربابا را گاه نقش زده، گاه به تحریر کشیده و گاه در ساز عاشیق‌ها می‌نوازند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان افزود: برگزاری این جشنواره به نوعی موجب ایجاد نشاط فرهنگی در جامعه شده و حرکتی پویا و جریان ساز است که به جهت حضور هنرمندان رشته های مختلف در کنار هم، هم باعث اتحاد و یکدلی و هم موجب ایجاد فضای تعاملی مناسب و انتقال تجربیات می‌شود.

وی افزود: برگزاری این جشنواره و بزرگداشت شهریار شعر ایران که اشعار وی عصاره‌ فضیلت و باورهای معنوی است، فرصت مغتنمی است تا پیشینه‌ پرافتخار ایران و آذربایجان در عرصه‌ شعر و ادب مورد واکاوی قرار گرفته و برای نسل جوان و آیندگان تبیین گردد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، از اصحاب فرهنگ و هنر دعوت کرد تا با حضور و ارائه‌ آثاری گرانسنگ و درخور در معرفی چهره‌ این شاعر چیره‌دست و این شخصیت بزرگ ادبی معاصر در سطح بین‌المللی اهتمام ورزند و رسالت خود را در تبیین هویت آذربایجان و جایگاه شاخص این مرز و بوم در شعر و ادب ایران زمین به انجام رسانند.

بر اساس این گزارش جشنواره فرهنگی هنری حیدربابا نهم خردادماه 93 در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد و در پای کوه حیدربابا برگزار شده و شرکت در این جشنواره برای همه­ گروه‌های سنی و در هر سطحی آزاد است و هنرمندان علاقمند می­توانند با مراجعه به وب سایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی و یا از طریق انجمن­های ادبی و آموزشگاه­های هنری وابسته به این اداره کل نسبت به ثبت‌نام در بخش جشنواره اقدام کنند.

هنرمندان شرکت کننده در این جشنواره ملزم به خلق ­اثر در محیط هستند و آثاری که بعد از اتمام جشنواره به دبیرخانه ارسال گردد، مورد پذیرش نیستند.

تمامی آثار به صلاحدید ستاد برگزاری جشنواره در نمایشگاهی به نمایش گذاشته خواهد شد و به شرکت کنندگان گواهی حضور در جشنواره اعطاء می‌شود.

وسایل مورد لزوم هنرمندان در هر رشته بر عهده شرکت کننده بوده و وسیله ایاب و ذهاب از تبریز به محل برگزاری و پذیرایی بر عهده ستاد برگزاری جشنواره است.

جشنواره فرهنگی هنری حیدربابا توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی با همکاری استانداری آذربایجان‌شرقی، معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کلانشهر تبریز، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، فرمانداری بستان آباد، بخشداری قره‌چمن، انجمن ادبی استاد شهریار بستان آباد و سایر انجمن‌های فرهنگی هنری و ادبی استان برگزار می‌شود.
 
 

انتهای پیام/ش/ن

برچسب ها: هویت ، فرهنگ ، اصیل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.