مدیر هماهنگی ترویج جهاد کشاورزی مازندران گفت: مدیریت تولید برنج بر مبناء مدیریت مصرف آب را باید به صورت جدی در دستور کار قرار دهیم.

مجید بهادری در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری افزود : با توجه به اینکه امسال با منابع آبی محدود مواجه هستیم وباید شاهد عملکرد بالای سطح زیر کشت در اراضی شالیزاری استانباشیم.

وی ادامه داد: با توجه به کاهش منابع آبی که امسال وجود دارد باید برنامه ریزی ها به گونه ای باشد تا هم تولید بیشتر داشته باشیم و هم منابع ابی را به درستی مدیریت کنیم.

مدیر هماهنگی ترویج جهاد کشاورزی مازندران افزود: باتوجه به دارا بودن مدیریت منابع ابی باید مدیریت تولید برنج بر مبناء مدیریت مصرف آب را به صورت جدی در دستور کار داشته باشیم.

بهادری با بیان اینکه مدیریت آبیاری باید بر اساس مدیریت آبیاری تناوبی باشد گفت: برنج از جمله گیاهان آبزی است که باید رطوبت مورد نیازش تامین شود.

وی خاطرنشان کرد: تحقیقات نشان داده که تناوب آبیاری تا 4 روز در زمین های شالیزاری هیچگونه مشکلی برای این گیاه بوجود نمی اورد بلکه می توان30 تا 40 درصد مصرف آب را کم کرد.

مدیر هماهنگی ترویج جهاد کشاورزی مازندران،زهکشی میان فصل را از دیگر مدیریت مصرف اب در اراضی کشاورزی دانست و افزود: با عدم آب دهی یک هفته اراضی10 روز قبل از ظهور خوشه دهی و با زهکشی میان فصل می توان آثار مخرب در غرقاب بودن برنج را ازاد و فعالیت ریشه داخل گیاه تقویت خواهد شد.

بهادری به افزایش راندمان مصرف آب اشاره کرد و افزود: با کاشت ارقام پرمحصول، مصرف مدیریت تغذیه مناسب و در دستور کار قرار دادن مصرف کودهای پتاس مناسب می توان به افزایش راندمان مصرف آب کمک کرد.

وی ادامه داد: با جدی گرفتن مصرف اسیدهای آمینه برای برنج می توان به این گیاه در کمبود آب کمک کرد./ش/ن

برچسب ها: تولید ، مصرف ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.