به منظور محقق شدن سند توسعه منابع طبیعی و آبخیزداری هشت طرح آبخیزداری و 21 طرح مرتع‌داری در کمیجان در حال اجراست.

 محسن محمدی مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری کمیجان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ، اظهار داشت: پروژه‌های آبخیزداری شهرستان به شکلی است که علاوه بر حفظ آب به حفاظت از خاک نیز می‌انجامد.

وی با اشاره به اینکه حفظ آب منجر به جلوگیری از بروز سیلاب و کنده نشدن خاک ‌شده وبه حفظ خاک نیز منجر می‌شود، گفت: شهرستان برای حفظآب و رسیدن به سند توسعه منابع طبیعی و آبخیزداری هشت طرح تفضیلی اجرایی آبخیزداری دارد و علاوه بر آن نیز 21 طرح مرتع‌داری نیز در حال انجام است.

محمدی اضافه کرد: در قالب این طرح‌ها، پروژه‌های مختلفی برای حفاظت از خاک و اصلاح آن در منطقه تعریف شده است که شامل اقدامات بیولوژیکی چون کاشت یونجه دیم در سطح مراتع، تبدیل دیم‌زارهای کم بازده جهت تولید علوفه بیشتر و اقداماتی برای کاهش فرسایش خاک همچون احداث آبشخورهاست که مانع فرسایش خاک می‌شود.

وی با بیان اینکه احداث آبشخورها منجر به پراکنش متوازن دام در سطح مراتع می‌شود، گفت: این اقدام باعث می‌شود که از حضور دائم دام در یک منطقه وسفت و یا کنده شدن و نفوذناپذیر شدن خاک جلوگیری شود.

مدیر منابع طبیعی کمیجان تصریح کرد: انتقال آب با لوله در سطح مراتع و کپه‌کاری در مناطق شیب‌دار از اقداماتی است که به صورت جدی به جهت نفود آب، تولید علوفه و حفاظت خاک به واسطه پوشش گیاهی در حال انجام است.
/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.