رئیس گروه حفاظت خاک دفتر امور بیابان سازمان جنگلها ، مراتع و آبخیزداری کشور گفت : امسال ۳۸۰ میلیارد ریال برای اجرای طرحهای بیابان زدایی و احیای اراضی بیابانی در کشور اختصاص یافته است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران بندرعباس قاسم حقانی افزود : این رقم در مقایسه با پارسال ۲۰۰ میلیارد ریال افزایش یافته است.

وی پیش بینی کرد که بتوان با استفاده از این اعتبار نزدیک به ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی بیابانی را زیر پوشش طرح های بیابان زدایی قرار داد.

به گفته حقانی ، در بخش بیابان زدایی این دفتر دو وظیفه احیای اراضی بیابانی و تثبیت شن های روان را بر عهده دارد.

رئیس گروه حفاظت خاک دفتر امور بیابان سازمان جنگلها ، مراتع و آبخیزداری کشور افزود : تثبیت شن های روان با استفاده از اعتبارات استانی اجرا می شود و در این خصوص احداث بادشکن زنده ( کاشت درختان و درختچه های مخصوص جلوگیری از جابجایی شن های روان) و غیر زنده (مالچ پاشی و نصب دیواره های ساخته شده از شاخه نخل و گیاهان تالابی) در دستور کار ادارات کل منابع طبیعی استانها قرار گرفته است.

حقانی گفت : بارندگیهای شش ماهه گذشته موجب شده تا وضع بیابانی استان های نیمه جنوبی و شرقی کشور بهتر از نقاط شمالی و مرکزی باشد.

آمار و گزارش سازمان جنگلها حاکی است ، هفت میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار از مناطق مختلف کشور در شرایط بحرانی قرار دارد که از این رقم دو میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار در شرایط شدید ، سه میلیون و۸۰۰ هزار هکتار در وضع متوسط و یک میلیون و ۷۰۰ هزارهکتار دیگر نیز در شرایط با شدت کم است.

شهرستانهای جاسک ، بشاگرد ، میناب ، رودان ، بندرلنگه و پارسیان از توابع هرمزگان از جمله مناطقی محسوب می شوند که هر ساله حرکت شن های روان خسارت های زیادی به جاده ها ، مزارع کشاورزی و حتی واحدهای مسکونی ( با محوریت جاسک و سیریک)وارد می کند./س
 

برچسب ها: اختصاص ، اعتبار ، بیابان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.