اندیشکده آمریکایی "امریکن تینکر" اعلام کرد توافق هسته‌ای ایران با غرب، عربستان سعودی و کشورهای حاشیه خلیج فارس را نگران می‌کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، اندیشکده "امریکن تینکر" در گزارشی به قلم "جان اسمیت" یکی از افسران اطلاعاتی در پایگاه اینترنتی خود نوشت در حالی که دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا از موقعیت مصالحه‌جویانه با ایران گفتگو می کند اما در طول پنج سال گذشته خواسته ها و نگرانی های یک همپیمان ژئو استراتژیک خود را در منطقه در این خصوص نادیده گرفته است. این همپیمان مهم شورای همکاری خلیج فارس است. در چنین وضعی تلاش های آمریکا برای بازسازی روابط خود با کشورهای عضور شورای همکاری خلیج فارس موفقیت آمیز نبوده و نخواهد بود.

پایگاه خبری عرب نیوز اخیرا گزارش داد "چاک هیگل" وزیر دفاع آمریکا که در نشست وزرای دفاع کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در جده شرکت کرد به آنها قول داد مذاکرات آمریکا با ایران امنیت این کشورها را در معرض خطر و تهدید قرار نخواهد داد. "چاک هیگل" در دیدار همتایان خود در کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس تاکید کرده است در مذاکرات با ایران برای دستیابی به توافق به هیچ وجه امنیت منطقه وجه المصالحه قرار نخواهد گرفت. هیگل همچنین مدعی شد هر چند اولویت اصلی آمریکا در قبال برنامه هسته ای ایران حل دیپلماتیک این مساله است اما دولت آمریکا همچنان خود را متعهد می داند که از دستیابی ایران به سلاح هسته ای جلوگیری کند.

در روزهای اخیر عربستان سعودی در درخواستی غیر رسمی از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران درخواست کرد با شاهزاده "سعود الفیصل" همتای سعودی خود دیدار کند این اقدام عربستان نشان می دهد که کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به اظهارات مقامات آمریکایی از جمله اظهارات اخیر چاک هیگل درباره ایران در جریان سفر به عربستان اعتماد ندارند. "حسین امیرعبدالهیان" معاون وزیر امور خارجه ایران گفت ایران انتظار دارد درخواستی رسمی در این زمینه دریافت کند اما انتظار می‌رود دیداری میان مقامات دو کشور ایران و عربستان انجام شود.

اندیشکده امریکن تینکر در ادامه نوشت صرفنظر از بی علاقگی آمریکا مبنی بر ایفای نقش در جنگ داخلی سوریه و دیگر تنش های منطقه، عدم همراهی دولت اوباما با سیاست های ضد ایرانی شورای همکاری خلیج فارس در سال های اخیر باعث شده است دولت اوباما به همراهی با ایران متهم شود. رهبران شورای همکاری خلیج فارس معتقدند اوباما آنها را رها کرده است. این در حالی است که این کشورها در جریان جنگ اول خلیج فارس از آمریکا حمایت کردند و بسیاری از آنها هنوز میزبان مقرهای نظامیان آمریکا در منطقه هستند. 

"جان اسمیت" افسر اطلاعاتی که با نام مستعار این مقاله را در پایگاه اینترنتی اندیشکده امریکن تینکر منتشر کرده است در پایان نوشت: سئوالی که مطرح می شود این است که اگر روسیه قراردادهای عظیم فروش تسلیحات با کشورهای حاشیه خلیج فارس را بپذیرد اوباما و چاک هیگل چه اقدامی انجام خواهند داد؟ در جواب باید گفت در آن صورت عربستان سعودی به تماس های تلفنی مقامات آمریکا از جمله وزیر دفاع آن پاسخ نخواهد داد و در مقابل به تماس هایی که از روسیه برقرار می شوند پاسخ خواهد داد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار