دولت الجزایر روز گذشته جزئیات برنامه اصلاحات قانون اساسی را که بوتفلیقه رئیس جمهور این کشور وعده آن را داده بود را اعلام کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازخبرگزاری رویترز دولت الجزایر روز جمعه برنامه اصلاحات قانون اساسی را که "عبدالعزیز بوتفلیقه" آن را پیشنهاد داده بود و شامل افزایش اختیارات نخست وزیر و اعطای قدرت بیشتری به احزاب مخالف در پارلمان می‌باشد را اعلام کرد.

بوتفلیقه رئیس جمهور الجزائر که ماه گذشته با وجود مریضی و سکته مغزی در سال گذشته ، توانست برای بار چهارم به ریاست جمهوری در الجزائر برسد ، وعده داده بود تا این اصلاحات را برای تقویت دموکراسی در کشوری که تا حد زیادی جبهه آزادی‌بخش ملی الجزائر و ارتش ، از زمان استقلال الجزائر در سال  1962بر آن تسلط دارند ؛ به اجرا درآورد.

بیشتر احزاب مخالف الجزائری دعوت بوتفلیقه را برای بررسی این اصلاحات رد کردند وگفتند که احتمال محقق شدن تغییرات واقعی با این اصلاحات وجود ندارد.

با وجود اینکه سلامتی رئیس جمهور 77 ساله این کشور در هاله‌ای از ابهام قرار دارد برخی از تحلیلگران می‌گویند که این اصلاحات چه‌بسا با هدف تقویت هم‌پیمانان بوتفلیقه و و تضمین انتقال قدرت درصورتی که وی نتواند تا دوره خود را به سبب مریضی‌اش به پایان برساند، انجام پذیرفته است.

به موجب پیش‌نویس این اصلاحات که دولت الجزایر روز گذشته آن را منتشر کرد، رئیس جمهوری الجزایر برخی اختیارات اجرائی را برای صدور قوانین به نخست وزیر واگذار می‌کند.

"احمد اویحیی" نخست وزیر الجزائر گفته است: این اصلاحات باعث تقویت تفکیک قوا و استقلال قوه قضائیه و پارلمان خواهد شد و بر حقوق و نقش مخالفان تأکید می‌کند.

 اما این درحالی است که مخالفان الجزایری بیشتر این اصلاحات را پس از تحریم انتخابات رد کردند و قرار است تا ماه آینده نشست هایی را برای تعیین راهبردهای مورد نظر ، برگزار کنند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار