خبرگـزاری رویترز به نقل از منابع آگاه دیپلماتیک گزارش داد آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار است اوایل هفته آینده نشست دیگری با نمایندگان ایران داشته باشد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از رویترز، منابع آگاه در این باره اعلام کردند آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران احتمالا طی روزهای آینده بار دیگر با یکدیگر دیدار خواهند کرد تا درباره درخواست های مطرح شده از سوی آژانس برای دستیابی به اطلاعات درباره مقوله چاشنی‌ها گفتگو کنند.

این دیدار می تواند فرصتی برای پیشرفت در مساله هسته ای ایران در آستانه گزارش سه ماهه آژانس در خصوص برنامه هسته ای ایران باشد.

این گزارش نیز قرار است هفته آینده منتشر شود و از سوی شورای حکام آژانس در نشستی در اوایل ماه ژوئن مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

بر اساس موافقتنامه همکاری چند مرحله ای که در ماه نوامبر مورد توافق دو طرف قرار گرفت، ایران پذیرفت تا تاریخ 15 ماه مه هفت گام شفاف‌ساز را بردارد.

یکی از مهمترین این مسائل، تامین اطلاعات درباره ساخت چاشنی‌ها است. دیپلمات ها در این باره اعلام کردند آژانس بین المللی انرژی اتمی به دنبال توضیحات بیشتر از تهران درباره این موضوع است.

ایران اتهامات مطرح شده از سوی غرب درباره تلاش برای دستیابی به ظرفیت تولید تسلیحات هسته ای را تکذیب می کند. مقامات ایران همچنین پیشنهاد داده اند در جهت رفع نگرانی های آژانس، با آن همکاری کنند.

رویترز نوشت: گفتگوها میان آژانس و ایران، مجزا از گفتگوها میان تهران و شش کشور قدرتمند جهان است. البته این گفتگوها مکمل یکدیگر شمرده می شود.

منابع آگاه دیپلماتیک اعلام کردند ایران در اواخر ماه آوریل، توضیحاتی را درباره کاربرد غیرنظامی این چاشنی ها ارائه کرد، اما آژانس توضیحات بیشتری خواسته است. همچنین دو طرف هنوز در خصوص مسائلی که در مرحله آینده باید مورد بررسی قرار بگیرد توافق نکرده اند. 

به گفته مقامات دیپلماتیک، شش اقدام دیگری که ایران پذیرفت تا پیش از فرا رسیدن ضرب الاجل هفته کنونی محقق کند، اقداماتی دشوار و مشکل زا تلقی نمی‌شود.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار