کوروش فتحی، در گفتگو با
خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: مسائل محیطی یا همان مسائل خا رجی آن دسته از مشکلاتی هستند که از تعامل کودک با محیط پدید میآیند، منظور از محیط بیشتر شامل خانواده، محیط مدرسه و یا ساختار فرهنگ آن جامعه است که از مهمترین این مسائل میتوان به برنامههای درسی، انتظارات دیگران و ارتباط با دوستان و خانواده اشاره کرد.
وی در ادامه با اشاره به برنامههای درسی و مسئله انتظارت دیگران به عنوان عوامل مؤثر بر شخصیت تیزهوشان گفت: دانشآموزان تیزهوش به تجربیات آموزشی ویژهای نیاز دارند اما در مدارس دانشآموزان بر حسب سن گروهبندی میشوند و برنامهریزان درسی در طراحی این برنامه میانگین را در نظر میگیرند و این برنامهها نمیتوانند برای افراد تیزهوش میانگین باشد و اصرار بر میزان نمره و تطابق آموزشی با دیگران مایه بیحوصلگی آنان میشود.
وی ادامه داد: کودکان تیزهوش با انتظارات و توقعات گوناگون در محیط مدرسه، خا نواده و اجتماعی مواجهه هستند و واقعیت این است که از یک سو محیط، محصولات و تولیدات این افراد استثنایی را ارج میگذارد و از طرف دیگر برای رعایت قالبها آنها را تحت فشار قرار میدهد و در بسیاری از موارد آنها را به ناسازگاری متهم میکند.
وی در ادامه به مسئله ارتباط با دوستان و خانواده پرداخت و خاطرنشان ساخت: به علت تواناییهای شناختی بالا، این افراد عمدتاً به سوی جوانترها یا بزرگسالان جذب میشوند زیرا کودکان همسن نمیتوانند نیازهای آنها را برآورده و ارضا کنند و یا به عنوان جانشین به کتاب جلب میشوند که این باعث میشود به عنوان فرد ناسازگار دیده شود.
وی در پایان با اشاره به نقش خانواده و تأثیر آن در رشد و تکامل کودکان خاطرنشان کرد: خانواده نقش بسیار مهمی در رشد و تکامل اجتماعی و روانی کودکان دارد و میتواند واگذارنده یا بازدارنده باشد، زیرا اکثر خانوادهها آرزوها و آمال زیادی در خصوص میزان پیشرفت بچههای خود دارند و گاهی میخواهند رویاها و آرزوهای برآورده نشده یا شکست خورده خود را به کودکان تحمیل کنند و با توجه به حساسیت و اهمیتی که کودکان تیزهوش به امور مورد علاقه خود میدهند تحمیل علایق به این کودکان و افراد باعث رکود در پیشرفت تحصیل و افسردگی میشود پس با کمک به والدین برای نحوه برخورد صحیح و انعطافپذیری در سیستم آموزشی و ارتباط وسیع میان والدین و مدارس و مهیا شدن فضای جامعه نه تنها به تیزهوشان بلکه به دانشآموزان کمک کنیم.
انتهای پیام/