یک روانشناس گفت: دوستی و توجه به نیازهای عاطفی نوجوانان می‌توان رشد عاطفی نوجوانان را تسریع کرد.

علی قائم در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: در محبت کردن به نوجوانان و فرزندان باید تاکید کرد و نوجوانان را باید دوست داشت و این دوستی را باید به او اعلام کرد. بررسی محققان نشان می‌دهد که برخلاف تصور والدین که فکر می‌کنند فرزندانشان بزرگ شده‌اند و دیگر نیازی به محبت ندارند بچه‌ها در این سن بیشتر از کودکان سه ساله به محبت محتاج‌اند.
 
وی ادامه داد: باید نوجوانان و فرزندان را دوست داشت و با بوسیدن پیشانی و نوازش بدنی و اعلام محبت آن‌ها را اشباع کرد و هر مدتی باید به فرزندانمان متذکر شویم که "تو را دوست داریم" زیرا با این کلمات رشد عاطفی نوجوان را تسریع می‌کنیم.
 
این استاد دانشگاه در ادامه گفت: برای بیرون آمدن نوجوان از حالت تحقیر وافسردگی باید به او جرائت و میدان دارد و به او اعتماد به نفس داد و در امر تحصیل نیز به او روحیه داد.  
 
*تمرین دادن نوجوان به چشم پوشی از لذات  

وی افزود: تمرین چشم پوشی موردی از برخی لذات به صورت گاه به گاه است. به این معنی که نوجوان اسیر خواسته‌های خود نباشد و در مواقع مهم بتوانداز یک غذای لذیذ، یا تفریح یا خواب دست بردارد یعنی بتواند هوس‌هایش را کنترل کند و این می‌تواند نوعی متعادل کردن شور و هیجان برای او باشد که بتواند تشخیص بدهد که چه موقع بخندد و در خنده افراط نکند و از خود بی‌خود و بی‌تاب شود و در دوستی‌هایش لجباز و متعصب و کینه‌ای نباشد.
 
وی در پایان با اشاره به این که کنترل حساسیت‌ها و زودرنجی و حسادت و رقابت طلبی افراطی است یعنی به گونه‌ای نباشد که نوجوان زود از حالت اعتدال خارج شود و یا با اتفاق‌های کوچکی خود را ببازد و در چنین مواقعی باید به جوان تذکر داد و باید همیشه این مورد را در نظر داشته باشیم که زندگی همیشه آرزوها و امیال ما و دیگران را برآورده نمی‌کند و نباید فرزندانمان را به گونه‌ای تربیت کنیم که با مواجهه شدن با شکست روحیه و امید خود را ببازند.

انتهای پیام/

برچسب ها: تربیت ، عاطفی ، نوجوان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.