کهیر یک بیماری نسبتا شایع پوستی است که به دو صورت حاد و مزمن بروز می‌کند و علل 50 درصد از بین بیماری ناشناخته است.

محمدرضا برزگر متخصص پوست، مو و زیبایی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران  گفت: کهیر عبارت است از یک بیماری نسبتا شایع پوستی که علت اصلی آن همراه با ویل و خارش  است.

عضو مرکز تحقیقات پوست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ویل را این چنین تعریف کرد: یک تورم قرمز رنگ به همراه حاشیه سفید است که معمولا با خارش همراه است این بیماری بیشتر در ناحیه قسمت‌های سطحی پوست بروز می‌کند.

وی به کهیر و آنژیوادم اشاره کرد و گفت: آنژیوادم به جای خارش بیشتر درد دارد و قسمت‌های تحتانی تر از پوست را درگیر کرده و قرمزی کمتری نیز دارد و بیشتر خود را به صورت تورم بدون رنگ نشان می دهد.

برزگر به کهیر اشاره کرد و افزود: کهیر به دو صورت حاد و مزمن طبقه بندی می‌شود که نوع حاد کمتر از 6 هفته و درمان نوع مزمن بیشتر از 6 هفته طول می‌کشد.

این متخصص پوست و مو به عوامل ایجاد کننده کهیر حاد اشاره کرد و اظهار داشت: مهم ترین علت آن عفونت‌های ویروسی زخمی، داروهایی مثل کدئین، مورفین و به ندرت غذاهایی مثل تن ماهی و توت فرنگی در بروز کهیر حاد موثر هستند.

وی با بیان اینکه 50 درصد علت کهیر مزمن ناشناخته هستند گفت: علاوه بر ناشناخته بودن برخی از بیماری‌های خود ایمنی در این زمینه نقش دارند در بیماری خود ایمنی گلبول‌های سفید بدن به جای حمله به میکروب‌ها، مواد تولید کننده شبیه کهیر تولید می‌کنند و درصد کمی در اثر داروها ایجاد می شوند.

عضو مرکز تحقیقات پوست دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: گاهی عوامل خارجی باعث تشدید یا ایجاد کهیر می‌شوند و کهیرهایی با عنوان فیزیکی هم داریم که ناشی از نور خورشید، گرما ، سرما و فشار ایجاد می‌شوند.

این متخصص پوست، مو و زیبایی گفت: برای درمان کهیر باید علل به وجود آورنده حذف شود و با مراجعه به پزشک و بر حسب نظر او و نیاز بیماری دارو تجویز شود که شامل آنتی هیستامین‌های خاصی است و در صورت عدم درمان داروهای دیگری تجویز می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر چه کهیر وسعت و شدت بیشتر داشته باشد، افزود: کهیری که همراه با ورم به خصوص ورم پلک‌ها و لب ها همراه باشد نسبت به کهیری که با ورم همراه نیست دیرتر خوب می شود.

برزگر در ادامه افزود: درمان کهیر بدون ورم در حدود 6 ماه طول می کشد و دوره درمان کهیر با ورم امکان دارد حتی چند سال طول بکشد.

انتهای پیام/
برچسب ها: کهیر ، پوست ، دارو ، نورخورشید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار