روزنامه لس‌آنجلس‌تایمز نوشت: ایران و شش قدرت جهانی روز چهارشنبه به طور رسمی یک تلاش دیپلماتیک دو ماهه برای تکمیل توافقنامه هسته ای نهایی با هدف جلوگیری از دسترسی ایران به توانایی لازم برای تولید سلاح های هسته ای را آغاز کردند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، ، "پل ریشتر" و "رامین مستقیم" در تحلیلی در روزنامه لس‌آنجلس‌تایمز نوشتند: دیپلمات‌های برجسته کشورهای آمریکا، انگلیس، چین، فرانسه، آلمان و روسیه در تمام روز با یکدیگر و با همتایان ایرانی خود دیدار کردند.  درحالی که هردو طرف مشتاق دستیابی به یک توافق هستند اما دیدگاه های آنان همچنان با هم تفاوت زیادی دارد. 

روزنامه لس‌آنجلس‌تایمز نوشت: نمایندگان شش قدرت جهانی درحالی وارد وین شدند که پیش‌نویس دقیقی در زمینه چگونگی حل این اختلاف ها در اختیار نداشتند. در جلسات پیشین مذاکره‌کنندگان به دنبال آن بودند که تمام مسائل را مطرح کنند. اکنون آنها امیدوارند بتوانند در نه هفته آینده متن توافقی را که "طرح جامع اقدام مشترک" می نامند، تنظیم کنند. 

عباس عراقچی، معاون وزیر امورخارجه ایران روز سه شنبه به خبرنگاران گفت که دیپلمات ها تمام وقت خود را از اول تا بیستم ژوئیه آزاد کرده اند تا بتوانند این توافق را نهایی کنند. 

روزنامه لس‌آنجلس‌تایمز ادامه داد: دو طرف مذاکره باید اختلاف‌های خود را درمورد چندین موضوع مهم حل کنند و از این رو انتظار می‌رود که با نزدیک شدن به پایان زمان ضرب‌الاجل بحث‌ها بالا بگیرد. 

یک مقام ارشد آمریکایی روز سه شنبه با اشاره به اختلاف های گسترده باقی مانده، درمورد خوش بینی بیش از حد هشدار داد. بااین وجود تعدادی از دیپلمات ها معتقدند گروه مذاکره کنندگان درمورد برخی مسائل کلیدی ازجمله نظارت بر تاسیسات هسته ای ایران، عملکرد رآکتور آب سنگین اراک، فردو و مدت زمان مورد انتظار توافق به سمت سازش پیش می‌روند. 

درحالی که مقام آمریکایی درصدد بود انتظارات را کاهش دهد، عراقچی به خبرنگاران گفت دستیابی به توافق نزدیک است. معاون وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد که ایران برسر برنامه موشکی خود مذاکره نخواهد کرد.
   
عراقچی گفت مقامات آمریکایی باید این مسئله را بپذیرند که ایران به فعالیت هایش برای برخورداری از یک زیرساخت هسته ای ادامه خواهد داد. 
وی افزود: برنامه هسته ای صلح آمیز ایران واقعی و دارای ابعاد خاص است تا نیازهای واقعی کشور را برطرف سازد. 

لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه روز سه شنبه در واشنگتن به خبرنگاران گفت احتمالا اگر پاریس حس کند که مذاکره کنندگان بیش از اندازه ملایمت نشان می دهند ، بازهم خواستار سخت تر کردن مفاد توافقنامه خواهد شد. 

فابیوس به طور غیر مستقیم اعلام کرد که اگر به نظر برسد اختلاف ها لاینحل هستند، مذاکرات را ترک خواهد کرد. 

همزمان با آغاز مذاکرات ایران، چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا به بازدید از کشورهای منطقه خلیج فارس می پردازد تا به سران این کشورها اطمینان بخشد که با وجود مذاکرات، آمریکا همچنان به امنیت این کشورها اهمیت می دهد. همینطور تاکید کند که آمریکا تمایلی به درگیر شدن در جنگ های خارجی ندارد. 

هیگل قول داد که در مذاکرات وین امنیت منطقه فدای سازش بر سر برنامه هسته‌ای ایران نخواهد شد. 
 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار