شهرام کرمی نویسنده و کارگردان تئاتر با انتشار یادداشتی نمایش «آنتراکت بی آنتراکت» را اثری اندیشه ساز و قابل تعلق توصیف کرد.

به گزارش حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی گروه اجرایی در یادداشت کرمی آمده است: نمایش «آنتراکت بی آنتراکت» نوشته ژان میشل ریب و به کارگردانی پریسا مقتدی در سالن سایه مجموعه تئاترشهر در حال اجرا می‌باشد. این نمایش برگرفته از چند اپیزود نمایشنامه «تئاتر بی حیوان» است. چند داستان مختلف که مهمترین حلقه ارتباط همه این داستان‌ها فاصله زیاد شخصیت‌ها از یکدیگر و نوعی معنا باختگی و زندگی قابل لمس است.

ژان میشل ریب فرانسوی به عنوان یک نویسنده مطرح و شناخته شده معاصر در نمایشنامه تئاتر «بی حیوان» با ساختار اپیزودیک نوعی تئاتر معنا باختگی را رقم زده است. در آثار میشل ریب مهمترین عنصر درام توجه و تحلیل شخصیت انسانی و معنا باختگی آنها در ستیز با زندگی می‌باشد. وجه اشتراک و پیوند اپیزودهای این درام در همین سرگشتگی و موقعیت سیال شخصیت‌های نمایشنامه می‌باشد. تنهایی و غم بی‌پایان انسانی مهمترین مضمون و اندیشه شخصیت‌های این درام است.

دیدن نمایش‌های اپیزودیک توام با یک تجربه خاص خواهد بود. برتولد برشت آلمانی درباره نمایشنامه‌های با این ساختار معتقد به نوعی ساختمان و شیوه برای پرهیز از احساس و یا قصه پردازی صرف است. داستان‌های ساده و قابل فهم در حد یک رابطه ساده ویژگی نمایش «آنتراکت یا بی انتراکت» می‌باشد. تفاوت و اهمیت این درام در همین نکته است.

فاجعه بزرگ این درام در درد و غم تنهایی شخصیت‌ها نهفته است. شخصیت‌ها یا درگیر توهم هستند یا اینکه با رویای خود زندگی می‌کنند. ولی واقعیت تصویر دیگری از زندگی را تجسم می‌کند. چیزی که به فاجعه برای انسان‌های این درام تبدیل می‌شود. و این تنهایی و غم بزرگی است که انسان ها با خود یدک می‌کشند.

پریسا مقتدی به عنوان یک بازیگر شناخته شده که در آثار کارگردان‌های مختلف حضور داشته است در مقام کارگردان با اجرایی ترکیبی نمایش خود را به دور از تظاهر و تجمل اجرا نموده است. گزاره‌گرایی در فضاسازی و صحنه و بازی‌های ساده و روان و حتی استفاده از موسیقی هیجان انگیز که در پایان با یک ملودی و هم خوانی بازیگران همراه می‌شود نشان از توجه کارگردان به اجرایی قابل لمس و باور است.

غم و تنهایی شخصیت‌ها که به عنوان یک تابلو باید برای مخاطب عیان شود در شیوه اجرایی کارگردان با اجرایی قابل درک و باور همراه می‌باشد. بازی باورپذیر بازیگران بخصوص یکدستی حرکت صحنه و حس شخصیت‌ها عناصری است که نمایش را در عین جذابیت قابل تعمق و اندیشه ساخته است. اندیشه در تئاتر ویژگی مهم این هنر بوده و هست و این نکته در نمایش «آنتراکت بی آنتراکت» یک ارزش و خاصیت مهم است.

پیشنهاد می‌نمایم برای دیدن این نمایش ساده و درک مضمون قابل لمس آن فرصت یکبار دیدن یک نمایش خوب را از دست ندهید. نمایش «آنتراکت بی آنتراکت» به کارگردانی پریسا مقتدی و با بازی: آشا محرابی، سینا رازانی، امیر حسین رستمی، بهرام سروری‌نژاد در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر در حال اجرا است.


انتهای پیام/

برچسب ها: نمایش ، انتشار ، روان ، ساده ، صحنه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار