دفتر فرهنگ اسلامی با همکاری گروه زبان و ادبیات فارسی و انجمن اقاقیا، بزرگداشت فردوسی، شاعر بزرگ حماسه سرای ایران زمین را با حضور دانشجویان، اعضای هیأت علمی و جمعی از مسئولان ادارات شهرستان دهاقان در محل تالار اجتماعات شهید بشارت برگزار نمود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران اصفهان، در این آیین، وحیدا از اعضای هیأت علمی واحد در بیان ویژگیهای ادب فردوسی گفت: فردوسی شاعری نیست که نیازمند به معرفی باشد چرا که شهرت وی از مرزهای ایران زمین بسیار فراتر رفته است و شاعری جهانی به شمار می رود.

وي قبل از هر چیز در شاهنامه به زنده کردن زبان و فرهنگ فارسی توجه داشته است زیرا زبان یکی از عوامل انسجام اجتماعی است و تکلم به یک زبان برای یک ملت زمینه یکپارچگی را به ارمغان می آورد.

وی افزود: سه عامل در ایجاد وحدت و انسجام در جامعه موثر هستند، زبان، دین و تقسیم کار، فردوسی هر سه عامل را در شاهنامه مورد توجه قرار داده است، زبان و فرهنگ ریشه داری یک ملت را نشان می دهند که فردوسی با توجه به این دو عامل باعث یکپارچگی در کشور ما شده است.

وی به تقسیم کار نیز توجه داشته است و بر اساس تقسیم کار طبقات اجتماعی را مطرح می کند، این امر نشان دهنده آن است که فردوسی تا چه حد به عوامل انسجام اجتماعی توجه داشته است.

در ادامه شاعران شهرستان، شاعران دانشجو و دیگر شاعران به شعرخوانی در خصوص بزرگداشت فردوسی پرداختند.

میهمان ویژه این برنامه، غلامرضا خوشحال پور، شاهنامه خوان و نقال بین المللی بود که با انجام شاهنامه خوانی و نقالی حاضران را به وجد آورد و حال و هوای حماسی شاهنامه را در فضای سالن و در بین تماشاچیان پراکند.

جشن میلاد امیرالمومنین با حضور اقشار مختلف دانشگاهیان و استقبال پرشور آنها در محل سالن اجتماعات واحد برگزار شد.

شهریاری رییس دفتر فرهنگ اسلامی واحد در سخنانی به همین مناسبت گفت: در بیان ویژگیهای شخصیتی امیر مومنان و جایگاه ممتاز وی باید به اتفاقاتی که در عالم آفرینش افتاده است اشاره نمود که از آن جمله می توان به ازدواج آسمانی آن حضرت با حضرت زهرا(س)، نزول آیه مباهله در شأن ومنزلت حضرت علی(ع)، پرورش در دامان حضرت محمد(ص)، ایمان و عبادت، جهاد و شجاعت، جود و سخاوت، عدالت، کتابت وحی، فصاحت و بلاغت، زهد و پرهیزگاری،شهادت در محراب، تولد در خانه خدا و ... اشاره نمود./س



 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
کریم ادیب
۱۷:۱۶ ۱۴ خرداد ۱۳۹۳
با درود و سپاس از برگزار کنندگان آئین بزرگداشت فردوسی: شاهنامه ی فردوسی با 60000 بیت یکی از بزرگترین شاهکارهای ادبی جهان بشمار میرود که در زمانی به نظم در آمده که زبان عربی زبان اصلی شناخته شده بود. ابوالقاسم فردوسی با زحمات سی ساله توانست زبان پارسی را احیا نماید.این اثر منظوم به همه ی زبانهای زنده ی دنیا باز گردانی شده است.در تاریخ 25 اسفند 1388جشن پایان هزاره سرایش شاهنامه در پاریس با حضور نمایندگان 192 کشور عضو یونسکو بر گزار گردید. لازم به ذکر است که از قدیم جلسات شاهنامه خوانی در خانه ها یا باغهای دهاقان توسط افراد خبره بر قرار میشد و کسانی با صدای رسا میخواندند و اشخاصی نیز برای سایرین شرح و تفسیر میکردند. در خانه ها نیز کتاب شاهنامه، چاپ سنگی،یا چاپ هند یا نسخه های خطی موجود بود یکی از معروفترین کتابهای مصور و خطی شاهنامه به خط حاج زمان زمانی در دهاقان موجود بوده که وقتی حدود چهارده هزار گوسفند از دهاقان توسط افرادی ربوده میشود،کدخدای سیسخت بمنظور همکاری در باز پس گیری گوسفندان از ربایندگان، مطالبه آن شاهنامه ی معروف و ارزشمند را میکند که توسط مال باختگان تهیه و باو هدیه مینمایند.