هفت میلیون و 600 هزار هکتار از مناطق در کشور در شرایط بحرانی قرار دارندوپیش بینی می شود 500 هزار هکتار از اراضی بیابانی در سال جاری تحت پوشش این طرحها قرار گیرد.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران سمنان، رییس گروه حفاظت خاک دفتر امور بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری که با هدف بازدید از طرح بین المللی ترسیب کربن به سمنان سفر کرده بود از اختصاص 380 میلیارد ریال برای اجرای طرحهای بیابان زدایی و احیای اراضی بیابانی در سال جاری خبر داد.

قاسم حقانی گفت: اعتبار سازمان در سال گذشته 180 میلیارد ریال بوده است که امسال افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه در بخش بیابان زدایی این دفتر دو وظیفه احیای اراضی بیابانی و تثبیت شن های روان را بر عهده دارد گفت: امسال پیش بینی می شود قریب 500 هزار هکتار از اراضی بیابانی تحت پوشش این طرحها قرار گیرد.

وی با بیان اینکه طرحهای تثبیت شن های روان با استفاده از اعتبارات استانی اجرا می شود گفت: احداث بادشکن زنده و غیر زنده در دستور کار قرار دارد.

حقانی با اشاره به خشکسالی امسال در برخی از نقاط وضعیت بیابانی استانهای نیمه جنوبی و شرقی کشور را نسبت به نقاط شمالی و مرکزی بهتر دانست.

وی احیاء منابع طبیعی با مشارکت مردم را به ویژه در محدوده های بحرانی و کانون های فرسایش بادی از سیاست ها و اولویت های این سازمان برشمرد و اظهار داشت: هفت میلیون و 600 هزار هکتار از مناطق در کشور در شرایط بحرانی قرار دارند.

وی خاطرنشان کرد: از این رقم دو میلیون و 100 هزار هکتار در شرایط شدید، سه میلیون و800 هزار هکتار در وضعیت متوسط و یک میلیون و 700 هزار هکتار در شرایط با شدت کم قرار دارد.

رییس گروه حفاظت خاک دفتر امور بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: در 45 سال فعالیت در عرصه های بیابان زدایی دو میلیون و 200 هزار هکتار جنگل کاری دست کاشت، چهار میلیون و 700 هزار هکتار بذرپاشی و بذرکاری، 245 هزار هکتار مالچ پاشی، 620هزار هکتار مدیریت هرزآبها و 18 هزار کیلومتر بادشکن در کشور اجرا شده است.
 
32 میلیون هکتار از وسعت ایران را اراضی بیابانی تشکیل می دهد که از این رقم در 11 میلیون هکتار آن کارهای مطالعاتی انجام و برای شش میلیون و 400 هزار هکتار نقشه کانون های بحرانی تهیه شده است.

وی در سفر به استان سمنان از روند اجرایی طرح بین المللی ترسیب کربن که در 11 روستای شهرستان دامغان اجرا می شود بازدید کرد/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.