مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با تاکید بر اهمیت کشت مکانیزه برنج در استان گفت: عملکرد محصول برنج در مزارع سنتی 4.8 و در مزارع مکانیزه 5.5 تن در هکتار می باشد که این رقم نشانگر افزایش 15 درصدی عملکرد محصول می باشد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قزوین؛ 

ˈحسن جلیلوند با اشاره به اینکه کشاورزان باید کشت مکانیزه برنج را در دستور کار قرار دهند، افزود: تمام تلاش ما هدایت کشاورزان به سمت کشت مکانیزه است.

وی اظهارداشت: کشت مکانیزه ضمن اینکه از لحاظ هزینه ای مقرون به صرفه است، باعث بالا رفتن میزان تولید نیز می شود.

جلیلوند با اشاره به مزایای استفاده از کشت مکانیزه تصریح کرد: کاهش سختی کار، صرفه جویی در وقت و انجام به موقع عملیات کشاورزی، افزایش محصول، افزایش بهره وری از نیروهای کارگری و کاهش هزینه های تولید، از مهمترین مزایای کشت مکانیزه برنج است.

وی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر 80 درصد کشت برنج در استان به صورت تمام مکانیزه با استفاده از نشا کار چهار ردیفه انجام می شود.

جلیلوند با اشاره به اینکه آغاز عملیات خزانه گیری برنج گفت: این عملیات در منطقه برنج کاری الموت قزوین شروع و تا اواخر اردیبهشت ماه ادامه دارد.

جلیلوند پیش بینی کرد 15هزار و 700 تن شلتوک با میانگین عملکرد چهار هزار و 300 کیلوگرم از مزارع استان برداشت شود این در حالی است که همه ساله سه هزار و 650 هکتار از اراضی کشاورزی استان در مناطق معلم کلایه، رازمیان، رجایی دشت و طارم سفلی به کشت برنج اختصاص می یابد .

جلیلوند ارقام مورد کشت برنج در استان را ، ˈهاشمیˈ ، ˈعلی کاظمیˈ ، ˈحسن سراˈ ˈطارم ˈ، ˈخنجریˈ و ˈموسی طارمˈ ذکر کرد.

استان قزوین دارای سه هزار و 650 هکتار شالیزار است که عمده محصول برنج استان در منطقه الموت می باشد./س

 

برچسب ها: کشت ، مکانیزه 15 ، برنج ، افزایش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.