مروری بر اخبار فناوری اطلاعات ٢٤ اردیبهشت؛

آمادگی مخابرات برای واگذاری خدمات نسل سوم موبایل/ اتهام‌زنی مجدد به ایران در مورد هک کردن صنایع دفاعی آمریکا

جشنواره ملی فناوری اطلاعات با حضور رئیس جمهور برگزار می‌شود، بازار چند صد میلیون دلاری برای خارجی‌ها، اعتراف رئیس سابق آژانس امنیت ملی آمریکا به کشتن مردم بر اساس اطلاعات اینترنتی، پایان عصر ماشین لباسشویی، افشای وجود ابزارهای جاسوسی در سخت‌افزارهای ساخت آمریکا و... مهمترین عناوین فناوری اطلاعات امروز بود.

به گزارش خبرنگار دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ هر روز شاهد توليد حجم گسترده‌ای از اخبار و گزارشات فناوری اطلاعات در خبرگزاری‌ها و پايگاه‌های خبری هستيم كه رصد تمام اين اخبار برای مخاطبان در گرو صرف وقت بالایی است و البته از حوصله آنها نيز خارج؛ برای تسهيل در مرور اين اخبار، تلاش داريم گزيده‌ای از اخبار فناوری اطلاعات را هر شب در قالب یک بسته خبری در اختيار مخاطبان قرار دهيم.






جشنواره ملی فناوری اطلاعات با حضور رئیس جمهور برگزار می‌شود
خبرگزاری مهر/ چهارمین جشنواره ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات شنبه 27 اردیبهشت ماه برگزار می شود. این جشنواره ساعت 9 صبح روز شنبه با حضور دکتر روحانی، وزراء، مسئولین و کارگزاران حوزه ICT در سالن اجلاس سران برگزار می شود.

محمدرضا فرنقی زاد دبیر اجرایی چهارمین جشنواره ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات در این باره گفت: با توجه به اهمیت ارتباطات و فناوری اطلاعات، حمایت از فعالان حوزه ICT می تواند سرعت پیشرفت کشور را در همه زمینه ها افزایش دهد و جشنواره ملی فاوا، زمینه ای برای معرفی و تقدیر از اندیشمندان، فعالان و متخصصان این حوزه است.



وی گفت: در این دوره از جشنواره، با یک بازنگری اساسی و همچنین آسیب شناسی دوره های پیشین، محورهای تخصصی حوزه ICT به شکل تخصصی با حضور اساتید و صاحبنظران حوزه های مختلف ICT شناسایی شد.

مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات با تاکید بر محورهای اطلاع رسانی و رسانه، فناوری، تولید و توسعه صادرات، آموزش و تحقیقات، توسعه کاربردهای فناوری اطلاعات و ارزیابی اپراتورهای ارتباطی و فناوری اطلاعات و شبکه های ارتباطی و مخابراتی و پست درگاه ارائه خدمات افزود: این محورها در کارگروه های مختلف با ثبت نام و ارائه مدارک توسط فعالان حوزه در ماههای گذشته، شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه چندین نوبت داوری تخصصی، افراد، گروهها، سازمانها و شرکت های فعال در این حوزه ها شناسایی شده اند ادامه داد: در این جشنواره چهره های برتر حقیقی و حقوقی این حوزه، در سال 92 معرفی می شوند.


سهم یک درصدی تولید داخل در بازار موبایل/ بازار چند صد میلیون دلاری برای خارجی ها
خبرگزاری مهر/ مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بررسی وضعیت واردات، فروش و خدمات پس از فروش گوشی تلفن همراه در کشور اعلام کرد: حدود 99 درصد از تقاضای بازار گوشی‌های تلفن همراه کشور از واردات تامین می‌شود و تولیدکنندگان خارجی، بازار چند صد میلیون دلاری در ایران در اختیار دارند. در این گزارش ارزش سالانه بازار تلفن همراه کشور 1.8 میلیارد دلار اعلام شده که حدود یک درصد از تقاضای بازار را تولیدکننده داخلی تامین می‌کند و مابقی آن را چند شرکت واردکننده برعهده دارند.

براساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس، هریک از شرکت‌های تولیدکننده گوشی‌ موبایل دنیا، بازار چند صد میلیون دلاری در ایران دارند اما بیشتر آنها دفاتر رسمی در ایران ندارند و خود را متعهد به پاسخگویی به مشتریان ایرانی خود نمی‌دانند؛ از این رو واردات، فروش و خدمات پس از فروش گوشی‌ها، چالش‌های زیادی را به وجود آورده است.

وارد کننده هایی که از نظارت ضعیف دولت سوءاستفاده می کنند
بررسی‌ها نشان می‌دهد، شرکت‌های مشخصی به طور انحصاری اقدام به واردات گوشی‌ها می‌کنند و تجار دیگر در صورت واردات گوشی برای خدمات پس از فروش کالاهای خود دچار مشکل خواهند شد. شرکت‌های عرضه‌کننده از نظارت ضعیف دولت و اتحادیه مربوطه استفاده کرده و با تغییر نام، حوزه فعالیت خود را از برندی به برند دیگر تغییر می‌دهند و تعهد آنها نسبت به مشتریان حوزه فعالیت قبلی کاهش می‌یابد یا حتی از بین می‌رود.

فروشگاه‌هایی که بدون مجوز قانونی فعالیت می کنند
فروشگاه‌ها و واحدهای صنفی زیادی نیز در کشور به عرضه این محصولات می‌پردازند و کنترل و نظارت بر عرضه این محصولات و حفظ حقوق مصرف‌کنندگان شرایط مطلوبی ندارد. نظارت ضعیف اتحادیه مربوطه سبب شده که درصد چشمگیری از فروشگاه‌های فعال در بازار بدون مجوز قانونی به فعالیت بپردازند. سه انجمن و اتحادیه خود را متولی حوزه گوشی تلفن همراه می‌دانند اما کنترل و نظارت بر این بازار مهم یک بخش فرعی از حوزه مسئولیت آنهاست و عملکرد ضعیفی در این بخش داشته‌اند.



کم کاری رگولاتوری و وزارت صنعت در حوزه گوشی موبایل
طبق گزارش مرکز پژوهشهای مجلس، بررسی آمار گمرک کشور و مقایسه آن با اندازه بازار فروش گوشی تلفن همراه کشور نشان می‌دهد 90 درصد واردات این محصولات از طریق غیر رسمی (قاچاق) ‌انجام می‌شود. گوشی‌های قاچاق بعضا با استانداردها و ضوابط کیفی انطباقی ندارند. سازمان تنظیم مقررات برای بررسی این گوشی‌ها اقدامی انجام نداده و همچنین برای شناسایی و جمع‌آوری گوشی‌های غیر استاندارد تاکنون از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدامی صورت نگرفته است.

بنابراین شناسایی و جمع‌آوری گوشی‌های غیر استاندارد و ساماندهی بازار این محصول پر فروش در کشور باید به عنوان یک اقدام مهم در دولت تعریف شود. وزارت صنعت، معدن و تجارت، ‌وزارت امور اقتصاد و دارایی،‌گمرک جمهوری اسلامی ایران، سازمان تنظیم مقررات ارتباطات و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید برای انجام آن همکاری و تشریک مساعی داشته باشند و همچنین از ظرفیت‌های موجود اتحادیه مربوطه استفاده کنند.

تشکیل اتحادیه مستقل کشوری برای گوشی موبایل ضروری است
با توجه به تعداد زیاد واحد صنفی در حوزه گوشی تلفن همراه و با عنایت به ماده 21 قانون نظام صنفی کشور، تشکیل اتحادیه مستقل کشوری در بخش گوشی تلفن همراه ضروری است. تشکیل اتحادیه گوشی تلفن همراه به ساماندهی مشکلات این حوزه کمک بسزایی خواهد کرد و همچنین مدافع منافع و حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و واردکنندگان گوشی تلفن همراه همراه خواهد شد. علاوه بر این، همیار دولت در برنامه‌های توسعه بخشی این حوزه می‌شود. وزارت صنعت، معدن و تجارت و هیأت عالی نظارت، برای تشکیل اتحادیه کشوری گوشی تلفن همراه و کمک به راه‌اندازی مطلوب آن در چارچوب قانون نظام صنفی نقش مهمی خواهند داشت.

اتحادیه هم باید در خصوص شرکت‌های ضمانت‌کننده و تغییرات در ضمانت‌نامه‌ها و خدمات پس از فروش گوشی تلفن همراه و همچنین حقوق قابل احقاق مشتریان به عموم مردم اطلاع‌رسانی کند. هرگونه تغییر و جابجایی شرکت‌های ضمانت‌کننده باید با مجوز اتحادیه انجام شود و به مردم اطلاع‌رسانی شود و همچنین تعهدات شرکت قبلی به شرکت جدید انتقال یابد.


آمادگی مخابرات برای واگذاری خدمات نسل سوم موبایل/ پیش بینی بازار 11 هزار میلیاردی
خبرگزاری مهر/ مظفر پوررنجبر با بیان اینکه شبکه ارتباطات سیار آماده ارائه خدمات نسل سوم موبایل - 3G - است گفت: طبق مقررات در صورت ارائه مجوز برای راه اندازی خدمات نسل سوم موبایل، شبکه مخابراتی کشور آمادگی واگذاری این خدمات را دارد.

وی با اشاره به برداشتن انحصار خدمات نسل سوم موبایل در کشور که پایان مردادماه امسال است گفت: در شهریورماه و به محض آنکه این انحصار برداشته شود خدمات نسل سوم موبایل به متقاضیان ارائه خواهد شد.



مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با اشاره به رویکرد شبکه های مخابراتی دنیا به سمت استفاده از دیتا به جای صوت و نیز استقبال مشترکان از خدمات اینترنت بر روی موبایل، تاکید کرد: در صورت راه اندازی سرویس نسل سوم موبایل، در چند سال آتی بازار 11 هزار میلیارد تومانی را برای این سرویس پیش بینی می کنیم.

خبرگزاری مهر/ انحصار ارائه خدمات نسل سوم موبایل برای اپراتور رایتل، تابستان امسال به اتمام می رسد و طبق گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از شهریورماه امسال سایر اپراتورهای موبایل نیز می توانند مجوز ارائه خدمات 3G دریافت و این سرویس را عرضه کنند. محمود واعظی همچنین از انجام کارهای مقدماتی برای تدوین پروانه فعالیت اپراتور نسل چهارم پیشرفته تلفن همراه - LTE - و صدور آن تا پایان سال 93 نیز خبر داده است.


اعتراف رئیس سابق آژانس امنیت ملی آمریکا به کشتن مردم بر اساس اطلاعات اینترنتی
خبرگزاری فارس/ ژنرال مایکل هیدن رئیس سابق آژانس امنیت ملی آمریکا اذعان کرد کارکنان این سازمان جاسوسی با بررسی متادیتاهای جمع‌آوری‌شده در مورد هر فرد در اینترنت در مورد کشتن وی تصمیم می‌گیرند.

به نقل از ویلو واک، وی به شدت از اقدامات جاسوسی آمریکا و تلاش آن برای کنترل نحوه استفاده کاربران از اینترنت در سراسر جهان دفاع کرده و افزوده که البته از استانداردهای متفاوتی برای جاسوسی از شهروندان آمریکایی استفاده می شود.

به گفته وی جمع آوری متادیتاها در مورد هر فرد اطلاعاتی بیش از آنچه که برای تصمیم گیری در مورد یک فرد مورد نیاز است در اختیار آژانس امنیت ملی آمریکا قرار می‌دهد و کاخ سفید از همین طریق صرف نظر از محتوای ارتباطات افراد همه چیز را در مورد آنها می‌داند.



وی افزوده که آژانس امنیت ملی آمریکا تمام سوابق ارتباطات اینترنتی، تماس‌های تلفنی و ... را جمع آوری می کند و برای این کار از پشتیبانی شرکت‌های فناوری برخوردار است. به عنوان مثال سوابق مکالمات تلفنی افراد از اکتبر سال 2011 جمع آوری شده و نگهداری می شود. البته دسترسی به این سوابق و اطلاعات محدودیت‌های جدی دارد.  ژنرال هیدن از سال 1999 تا سال 2005 رییس آژانس امنیت ملی آمریکا بوده و پس از ترک این سازمان تا سال 2009 در سازمان جاسوسی سیا مشغول به کار بود.

گفتنی است متادیتا یا ابرداده مجموعه‌ای از اطلاعات و توضیحات است که توصیف کننده یک داده خاص است. به طور مثال: فرمت داده، مقیاس داده، موقعیت و مختصات جغرافیائی محدوده اطلاعات، تهیه کننده، سازمان تهیه کننده، تاریخ تهیه، میزان دقت اطلاعات، نرم افزار و روش تهیه اطلاعات، آدرس و مشخصات تهیه کننده اطلاعات، نوع سطح دسترسی و میزان امنیت اطلاعات و ...

فراداده، سیستم‌های جستجوی اطلاعات را قادر می‌سازد به جای جستجوی اطلاعات حجیم، تنها "فراداده” آن اطلاعات را جستجو کرده و اطلاعات مورد نیاز کاربران را در مورد موجودیت و چیستی اطلاعات، بدون دسترسی به اصل آن، در اختیار آنها قرار دهد.


پایان عصر ماشین لباسشویی/ کره‌های فلزی کوچک لباس می‌شویند
خبرگزاری مهر/ یک دانشجوی کلمبیایی ایده جدیدی را برای شستشوی لباس ارائه کرده است که می تواند به معنای پایان عصر ماشین های لباسشویی باشد. این توپ را می توان مستقیما درون سبد لباس های کثیف انداخت و لباس ها را بدون بیرون آوردن از سبد، تمیز کرد. این توپ شوینده که "لونا" نام دارد، یک ماشین لباسشویی کروی الکترواستاتیکی است.



"خوان کامیلو رستروپو ویلامیزار" دانشجوی دانشگاه پونتیفیکا بولیواریانا و مجری این طرح می گوید: بر اساس این ایده نیازی نیست لباس ها درون ماشین لباسشویی انداخته شود بلکه ماشین لباسشویی بین لباس های کثیف قرار می گیرد. وی مدعی است که استفاده از این شیوه شستشوی لباس نه تنها برای مصرف کنندگان بلکه برای محیط زیست بسیار مفید است.



این طراح تاکید دارد: امروزه آگاهی مصرف کنندگان از محیط زیست و مراقبت از آن به طور فزاینده ای افزایش یافته است. این کره مصرف آب و برق را کاهش داده، زمان را بهینه سازی می کند و تلاش های لازم را در مراقبت از شستشو و پارچه لباس کاهش می دهد. مبتکر این شیوه می گوید: اینها دلایلی هستند که چرا  که لونا بخشی از زندگی مصرف کنندگان و بخشی از تغییر شکل خانه ها در آینده خواهد بود.

"لونا" در واقع یک کره فلزی با میزان اندکی آب در آن است. این کره ابری از ذرات ریزی از بخار دارای بار الکترواستاتیکی تولید می کند که از حفره های روی سطح فلز بیرون می آیند. سپس این کره می چرخد و از طریق لرزش ها و تکانه های طراحی شده برای تمیز کردن و تکان دادن بافت بین لباس ها حرکت می کند و آلودگی ها را از بین می برد.



این سطح فلزی کروی، مانند آهن ربا عمل می کند، به طور الکترواستاتیکی شارژ می شود، ذرات آلودگی که توسط بخار از لباس جدا شده را جذب می کند و آنها را به سوی هسته کره می کشد. در نهایت لونا با هوای داغ ناشی از رطوبت ایجاد شده در پارچه، لباس را خشک می کند. این ایده رتبه نخست مسابقات آزمایشگاه طراحی الکترولوکس را به خود اختصاص داده است.


اتهام‌زنی مجدد به ایران در مورد هک کردن صنایع دفاعی آمریکا
خبرگزاری فارس/ ایران برای چندمین بار به هک کردن وب‌سایت‌های وابسته به شرکت‌های دفاعی و صنایع نظامی در آمریکا متهم شد.

به نقل از پی سی ورلد، موسسه امنیت فایر- آی ادعا کرده که یک گروه هکری ایرانی تلاش‌های خود در این زمینه را در ماه های اخیر افزایش داده است.

این گروه که خود را تیم امنیتی آژاکس نام گذاری کرده قبلا در زمینه هک کردن صفحه اول سایت‌های مختلف فعال بوده، اما به تازگی زمینه فعالیتش را تغییر داده و از شبکه ای از رایانه ها برای سرقت اطلاعات مورد نظر و نفوذ دادن بدافزارهای مختلف در سرورهای هدف استفاده کرده است.



فایر- آی در گزارش خود مدعی شده که این گروه ایرانی 77 آمریکایی را هدف حملاتش قرار داده و اطلاعات مسروقه خود را بر روی یک سرور کنترل و فرمان نگهداری می کند. زبان رایانه‌های اکثر این قربانیان به فارسی تغییر کرده و زمان آنها بر مبنای زمان ایران تنظیم شده است. گروه مذکور تعدادی از پیمانکاران وزارت دفاع آمریکا را هم هدف گرفته است.

فایر- آی نتوانسته ارتباطی میان این گروه و دولت ایران بیابد و لذا در گزارش خود از اتهام زنی های همیشگی خودداری کرده است. با این حال تلاش شده تا اقدامات این گروه با اقدامات گروه‌های هکری چینی مشابه دانسته شود. همچنین ادعا شده این گروه در سال 2010 توسط دو نفر با اسامی مستعار HUrr1c4nE!  و Cair3x تاسیس شده است.


افشای وجود ابزارهای جاسوسی در سخت‌افزارهای ساخت آمریکا
خبرگزاری فارس/ اسناد تازه افشا شده نشان می‌دهد بسیاری از روترها، سرورها و دیگر تجهیزات سخت‌افزاری ساخت آمریکا قبل از صادر شدن به دیگر کشورها به انواع برنامه‌های جاسوسی آلوده می‌شوند.

به نقل از سی نت، بر اساس افشاگری های تازه ادوارد اسنودن، آژانس امنیت ملی به سادگی به تمامی این محصولات دسترسی داشته و با دستکاری آنها کاری می‌کرده تا بتواند در هر زمان و مکان به داده های رد و بدل شده از طریق این سرورها و روترها دسترسی پیدا کند.



جالب اینکه آمریکا سال‌هاست دولت چین را به نصب تجهیزات جاسوسی بر روی تولیدات سخت افزاری صادراتی خود به دیگر نقاط جهان متهم می کند، اما در واقعیت این خود دولت آمریکاست که دست به چنین قانون شکنی آشکاری می زند. دولت آمریکا از همین بهانه برای ممنوع کردن صادرات تولیدات سخت افزاری چین به دیگر کشورها و به خصوص آمریکا سواستفاده کرده است.

از جمله شرکت های آمریکایی که محصولات صادراتیشان به دیگر کشورها آلوده به نرم افزارهای جاسوسی است می توان به سیسکو، دل، وسترن دیجیتال، سیگیت، مکستور، سامسونگ و هواوی (شعبه آمریکا) اشاره کرد. هنوز مشخص نیست چه کشورهایی به طور گسترده از این طریق هدف سوءاستفاده های آژانس امنیت ملی آمریکا قرار گرفته‌اند، اما با توجه به صادرات گسترده تولیدات سخت افزاری آمریکا به دیگر کشورها به طور قطع تعداد قربانیان این نوع جاسوسی فراتر از حد تصور است.


افتتاح بزرگترین ویترین فناوری پزشکی/ رونمایی از دست مصنوعی که با موبایل کنترل می‌شود
خبرگزاری مهر/ بزرگ ترین ویترین فناوری های پیشرفته در عرصه پزشکی شب گذشته در آلمان  آغاز به کار کرد؛ نمایشگاهی که عرضه کننده گستره وسیعی از محصولات است از دست های مصنوعی قابل کنترل با اپلیکیشن تلفن هوشمند گرفته تا اسکلت های بیرونی که امکان راه رفتن را برای معلولین فراهم می کنند.

کنگره جهانی اورتوپدی که OTWorld’ خوانده می شود با حضور بیش از پنج هزار شرکت کننده از 37 کشور جهان در لیپزینگ آلمان آغاز به کار کرده است. در این نمایشگاه همه نوع محصول فناورانه پزشکی عرضه شده است: از پانسمان گرفته تا دست و پای مصنوعی. پیش بینی می شود بیش از 20 هزار متخصص پزشکی از این نمایشگاه دیدن کنند.



کلاوس یورگن لاتز رییس فدراسیون آلمانی انجمن تکنسین های اورتوپدی با اشاره به اینکه این رویداد بزرگ ترین نمایشگاه از این نوع در جهان است، افزود: نمایشگاه OTWorld فرصتی را فراهم می آورد که در آن می توان تعدادی از درمانهای منحصر به فرد را در یک جا مشاهده کرد. در این نمایشگاه یک شرکت فناوری انگلیسی جدیدترین نسخه از دست مصنوعی خود را عرضه کرده است که می توان آن را با اپلیکیشن تلفن هوشمند کنترل کرد.

دست مصنوعی i-limb شرکت تاچ بیونیکس که بسیار متحول و پیشرفته شده است این بار به انگشت شست چرخان، انگشتانی که هر یک به طور جداگانه حرکت می کنند و مچ چرخان و شاسی آلومینیومی مجهز شده است. این شرکت مدعی است این دست چالاک ترین دست مصنوعی است که تا کنون ساخته شده و کاربر این دست می تواند با استفاده از یک اپلیکیشن، یکی از 24 نوع حرکت مختلف دست را انتخاب کند.



در جدیدترین نسخه از این دست مصنوعی امکان کنترل کردن آن با استفاده از سیگنال های عضلانی نیز وجود دارد. الکترودهای موجود در مچ این دست مصنوعی تکانه های ایجاد شده در عضلات را گرفته و با استفاده از رایانه موجود در پشت دست آن ها را تفسیر می کند. سپس این رایانه دست را به سوی هر یک از الگوهای از قبل تعیین شده حرکت می دهد.

این  دست همچنین نخستین دست مصنوعی است که قابلیت کنترل با اپلیکیشن تلفن هوشمند بر پایه iOS را دارد. این اپلیکیشن قابلیت آموزش چگونگی بهترین استفاده از دستگاه و همچنین تشخیص مشکلات ایجاد شده برای آن را دارد.


دردسرهای خرید ملک برای مدیر فیس‌بوک
خبرگزاری فارس/ در حالی که مارک زاکربرگ مدیرعامل فیس‌بوک معمولاً به علت بی‌توجهی به حریم شخصی کاربران این سایت دچار مشکل می‌شود، این بار با شکایتی متفاوت مواجه شده است.

به نقل از استیت، این بار یک مشاور املاک در شمال کالیفرنیا مارک زاکربرگ بنیانگذار  و مدیر عامل فیس بوک را تحت تعقیب قرار داده است. علت این مساله خرید ملکی توسط زاکربرگ است که در پشت خانه وی قرار دارد.



این فرد که Mircea Voskerician نام دارد، می گوید وی ابتدا با فروش سهم خود در این ملک به زاکربرگ موافق بوده، چون قرار بوده زاکربرگ در عوض او را به افرادی ثروتمند معرفی کند تا خانه های دیگری که او آنها را برای فروش عرضه کرده بود، خریداری کنند.

اما از آنجا که زاکربرگ به وعده اش عمل نکرد، Mircea Voskerician نیز عصبانی شد و وی را تحت پیگرد قضایی قرار داده است. قرار است این ماه دادگاهی در سانتاکلارا به این پرونده رسیدگی کند. اتهام زاکربرگ نقض تعهدات قرارداد دو جانبه اعلام شده است. وکیل زاکربرگ می گوید تا به حال 1.7 میلیون دلار به فرد شاکی برای خرید ملک مورد نظر رییس فیس بوک پرداخت شده و ادعاهای او معتبر نیست.


حکم تازه دادگاه اروپایی علیه گوگل
خبرگزاری فارس/ بر اساس تازه‌ترین حکم عالی‌ترین دادگاه اروپایی کاربران اینترنت از حق فراموش شدن برخوردارند و می‌توانند از گوگل بخواهند اطلاعات حساس مربوط به آنها را پاک کند.

به نقل از اس ام اچ، یکی از مشکلات جدی مردم این است که اطلاعات مفصل و حساسی در مورد هر یک از آنها از طریق اینترنت قابل دسترس است و بسیاری از مردم دوست ندارند این اطلاعات حساس با استفاده از امکانات وب قابل بازیابی و در دسترس باشد.

حکم مذکور که توسط دادگاه عالی اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ صادر شده حق به فراموشی سپرده شدن مردم را به رسمیت می‌شناسد. چند سالی است که درگیری میان مدافعان حفظ حریم شخصی کاربران در اینترنت و شرکت‌های بزرگ اینترنتی بر سر کنترل داده‌های شخصی افراد به شدت در جریان است.



بر اساس حکم دادگاه اگر افراد از گوگل بخواهند تا داده‌های شخصیشان را پاک کند، این کار بر مبنای رویه های قضایی مشخص و در صورت ارائه دلایل موجه ممکن خواهد بود. گوگل صدور این حکم را ناامیدکننده دانسته و می‌گوید برای بررسی پیامدها و نتایج صدور چنین حکمی نیاز به زمان دارد. این شرکت همچنین مدعی شده که اطلاعات و داده های شخصی مردم را کنترل نمی کند و صرفا در صورت جستجوی کاربران به داده های مختلف لینک می دهد.


انتهای پیام/








اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار