در سال 2011 ایران یک هواپیمای جاسوسی آمریکایی را توقیف کرد و پس از آن از طریق مهندسی معکوس شروع به ساخت مشابه آن کرد، اکنون و پس از گذشته بیش از دو سال از آن زمان این کشور از ساخت هواپیمایی که مشابه آن پهپاد است و قابلیت بمباران نیز دارد، پرده‌برداری کرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه آمریکایی کریستین ساینس مانیتور در گزارش خود در این زمینه آورده است: ایران در بیانیه خود درباره ساخت این پهپاد اعلام کرده است که اسرار مربوط به ساخت این پهپاد را کشف و در تولید این پهپاد استفاده کرده و حتی قابلیت‌های استفاده از سلاح را نیز به آن افزوده است.

در گزارشی در این زمینه آمده است: اگرچه مدل پهپاد ایرانی از مشابه پهپاد RQ170 آمریکایی کوچکتر است، اما این پهپاد قابلیت حمل سلاح و درگیری احتمالی با ناوهای آمریکایی را دارد. خبری که در این خبرگزاری با این عنوان منتشر شده است: کابوس آمریکا به حقیقت پیوست. از سوی دیگر تلویزیون ایران نیز تصاویری از یک ناو هواپیمابر آمریکایی منتشر کرد که توسط پهپاد ایرانی فیلمبرداری شده بود. از سوی دیگر رونمایی از این پهپاد در نمایشگاه مربوط به سپاه پاسداران ایران و با حضور آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران برگزار شد. 


*** اثبات قابلیت‌ها 
پس از توقیف این پهپاد توسط ایران در سال 2011، به مهندسین دستور داده شد با مهندسی معکوس بر روی آن، مشابه آن را بسازند؛ مسئله‌ای که نشان‌دهنده قابلیت‌های فنی این کشور بود.

یک مهندس ایرانی که وظیفه رمز گشایی حافظه هواپیماهای بدون سرنشین را بر عهده داشت، در دسامبر سال 2011 به کریستین ساینس مانیتور گفت که ایران به صورت تدریجی سیستم GPS هواپیماهای بدون سرنشین را تولید کرده است، و به این ترتیب باعث  شده این پهپاد آمریکایی به جای آنکه به پایگاه خود در غرب افغانستان باز گردد، در خاک ایران به زمین بنشیند.درست چند ماه قبل از آن بود که ارتش ایالات متحده دو قرارداد 47 میلیون دلاری را برای پیدا کردن راه‌هایی به منظور جایگزینی سیستم‌های GPS نظامی آسیب‌پذیر تصویب کرده بود.

در آن زمان دولت آمریکا و نهادهای اطلاعاتی این کشور مدعی شدند که پهپادRQ- 170  توسط ایران توقیف نشده و سقوط کرده است.وجود این هواپیماهای بدون سرنشین رادار گریز تا مدتی توط دولت آمریکا به طور رسمی مورد تایید قرار نگرفت، تا زمانی که ایران آن را در تلویزیون خود در شرایطی به نمایش گذاشت که تا حد زیادی سالم باقی مانده بود.

در آن زمان مهندسان ایرانی دو هارد درون این پهپاد را رمزگشایی کردند و مشخص شد که هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا 13 ماموریت در سراسر پاکستان و افغانستان انجام داده بودند.این کشور همچنین تصاویری را از یک فیلم در قندهار افغانستان نشان داد و گفت که این فیلم از حافظه هواپیماهای بدون سرنشین گرفته شده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
پدرام
۱۳:۵۶ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۳
ایران ، سرزمین شیران!
Iran (Islamic Republic of)
افتخارم ايران اسلامي
۱۲:۵۲ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۳
خدا حفظشون كنه ، واقعا كارشون افتخار آميز بود
United States of America
علیرضاازفیروزاباد
۱۲:۴۴ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۳
تارهبری فرزانه وسپاهی جان برکف داریم این انقلاب بلطف حمایت مردم پیروزاست
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۰۹:۵۹ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۳
درود وسلام خدا بر شير مردان ايران زمين
Iran (Islamic Republic of)
رحمتی
۰۸:۰۵ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۳
واقعا افرین به مهندس های کشور خودمون ایران سلامی
آخرین اخبار