در سایه فرهنگ سازی و توجه به فرهنگ است که می توان چرخ دنده های اقتصاد را راه انداخت چرخ دنده هایی که به نظر می رسد در سال های پس از انقلاب در حوزه گردشگری رسوب کرده و زنگ زده است.

به گزارش حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران  به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، سالی که در آن قرار گرفتیم و اکنون یک ماه و اندی از آن می گذرد سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی از سوی مقام معظم رهبری نام گرفت و بی شک شعار امسال محدود به  سال 93 نبوده و نخواهد بود زیرا براساس اقتصاد وابسته به فرهنگ است که توانمندی اقتصادی و اقتصاد مقاومتی شکل علمی به خود می گیرد.

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان یکی از اصلی ترین تجلی گاه های اقتصاد و فرهنگ است که اکنون برنامه های جامعی را برای نیل به این اهداف در دستور کار خود قرار داده تا از مسیر فرهنگ به اقتصاد گردشگری دست یابد و بالاخره رونق این حوزه تاکنون مغفول مانده را کلید بزند.

در سایه فرهنگ سازی و توجه به فرهنگ است که می توان چرخ دنده های اقتصاد را راه انداخت چرخ دنده هایی که به نظر می رسد در سال های پس از انقلاب در حوزه گردشگری رسوب کرده و زنگ زده است!

"منارجنبان" اصفهان و " تخت جمشید" شیراز که مایه فخرفروشی مان شده از جمله اماکن فرهنگی – تاریخی ما هستند که تنها "زل" زدن و ذخیره شدن به آنها کافی نیست و در کشورهای دیگر از خیلی کمتر از اینها پول در می آورند!
گردشگری گرچه فعالیتی اقتصادی محسوب می شود که این روزها درآمد حاصل از آن در دنیا از مرز 2 هزار میلیارد دلار گذشته و بسیاری از کشورها را به تکاپو انداخته تا از این میزان سهمی متناسب و البته هرچه بیشتر را از آن خود کنند اما آنچه گردشگر را به صرف این هزینه ها وا می دارد فرهنگ غنی کشورهای اصیل است و اما طبق اعلام یونسکو که بارها اعلام شده ما در ایران جزو 10 کشور نخست دنیا در حوزه جاذبه های گردشگری هستیم که به هیچ وجه نتوانستیم از این پتانسیل بهره ای ببریم زیرا هیچ وقت دغدغه دولت و اقتصاد به این سو نرفت و سال ها گذشت و ما سهمی از این درآمدها نداشتیم!

امروز یکی از دغدغه های سازمان میراث فرهنگی این است که گردشگری را در سبد خانوارجای دهد و گردشگری را به شیوه های نوین متناسب با فرهنگ کشورمان ترویج کند و دغدغه دیگر این است که براساس سیاست های کوتاه و بلند مدت تحولی در این حوزه پدید آورد تا ایران را به عنوان یکی از نقطه های هدف با الگوی گردشگری اسلامی و با استفاده از ظرفیت های گردشگری مذهبی و تاریخی و فرهنگی به دنیا بشناساند.

قرار است در میعادگاه فرهنگ و اقتصاد با استفاده از اماکن تاریخی و فرهنگی با عنوان میراث فرهنگی و همچنین  صنایع دستی، گردشگری را رونق بخشید و اقتصاد و فرهنگ را با هم پیوند زد.

در سال های گذشته آمار دقیق و درستی در حوزه های گردشگری اعلام نشد اما اکنون زمان آن رسیده که ضمن اصلاح آمارها تدارکی دیده شود تا در سایه این اقدامات اصلاحی آمار ورود گردشگر خارجی به کشور افزایش روزافزون یابد.

زمان آن رسیده تا فرهنگمندان و اقتصاد دانان در کنار یکدیگر مسیرهای دسترسی به اقتصاد فعال را از راه فرهنگ غنی کشورمان ترسیم کنند تا قطار اقتصاد گردشگری از گردنه های فرهنگی با سرعت هرچه بیشتر و با امنیت بالاتر عبور کند.

انتهای پیام/
برچسب ها: قطار ، گردشگری ، دنده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار